Kontrola ruchu z powietrza – dronem

Policja w Brandenburgii jako jedyna w Niemczech pracuje z dronami.Źródło: Policja Brandenburgii


W 2019 roku po raz pierwszy nad autostradą A12 przeleciał dron i udokumentował odległości między pojazdami. Początkowo operacje były rzadkie, ale obecnie takie kontrole są przeprowadzane co miesiąc – z sukcesem, jak podaje rzecznik prasowy Roland Kamenz z Policji Wschodniej we Frankfurcie nad Odrą.

„Na tym odcinku mieliśmy już poważne wypadki drogowe, często spowodowane brakiem dystansu. » Odkąd policja wykorzystuje drony do kontroli, spadła liczba wykroczeń, ale zwiększyły się zachowywane odległości – zauważa z satysfakcją.

Drony są szczególnie przydatne do pomiaru prędkości.Źródło: Policja Brandenburgii


Wśród kierowców ciężarówek krążą pogłoski o kontrolach

Choć informacje o kontrolach lotniczych szybko docierają do kierowców ciężarówek drogą radiową, odległości nie były przestrzegane tylko w dni kontroli, wyjaśnia Kamenz.

Autostrada A12 stanowi ważną oś wschód-zachód i jest uważana za bramę do Europy Wschodniej. Handlowy ruch tranzytowy jest zatem tam szczególnie ważny. Znaki w różnych językach przypominają o minimalnej odległości 50 metrów.

Kupujący testujący WISO poddają testowi swoje rady przy zakupie dronów

11 kwietnia 2022 | 10:40


Pomiary dronami są dokładniejsze niż samochody dostawcze wideo

Kontrole działają w następujący sposób: koledzy z policji dokonują pomiarów w powietrzu i w przypadku naruszenia powiadamiają drogą radiową swoich kolegów w samochodzie uprzywilejowanym lub na motocyklu. Sankcje zostaną nałożone natychmiast, a nie po tygodniach. Kamenz uważa, że ​​„wartość pedagogiczna” kontroli jest znacznie wyższa.

Pomiary z powietrza są dokładniejsze niż te z furgonetki wideo. Odległość jest dokładnie udokumentowana za pomocą korytarzy. Wprowadzając nową technologię, policja współpracowała z urzędem celnym i właściwym sądem rejonowym wzdłuż strefy kontrolnej. Po prawie dwóch latach wniosek jest jasny: kontrole są skuteczne i przynoszą oczekiwany efekt.

Pojazd zostaje namierzony i doprowadzony do odcinka pomiarowego.Źródło: Policja Brandenburgii


Polska policja wyposażona w drony na każdym szczeblu

Sąsiednia Polska też jest o tym przekonana. W przeciwieństwie do Niemiec, gdzie nowa technologia jest rzadko wykorzystywana – głównie ze względu na ochronę danych – polska policja od około roku jest wyposażana i szkolona w zakresie dronów – wyjaśnia Robert Opas z Komendy Głównej Policji w Warszawie.

W ciągu ostatnich ośmiu miesięcy nałożono sankcje na około 3500 naruszeń. Wykorzystanie dronów do monitorowania ruchu drogowego jest w Polsce zróżnicowane. Oprócz pomiaru odległości karalne jest także ignorowanie czerwonych świateł, przekraczanie linii ciągłych, ignorowanie znaków stopu, przejeżdżanie przez przejścia dla pieszych, używanie telefonu podczas jazdy, a nawet nielegalne wyścigi samochodowe.

Kierowcy często są zaskoczeni strzałami

„Naszym głównym celem jest bezpieczeństwo pieszych” – mówi Opas. Kontrole przeprowadza się zatem zazwyczaj na drogach ekspresowych i ruchliwych skrzyżowaniach.

Podobnie jak w Niemczech, w Polsce koledzy przechwytują kierowców natychmiast po popełnieniu przestępstwa. Często są zaskoczeni – mówi Dziadek, ale po konfrontacji z wyraźnym materiałem wideo nie mają nic do powiedzenia.

Drzewa sadzi się w Australii przy użyciu najnowocześniejszych technologii i innowacyjnych badań. Cel: nie tylko stworzenie nowych ekosystemów, ale także walka ze zmianami klimatycznymi.

19 marca 2021 | 05:43 minut


ADAC nie jest jeszcze całkowicie przekonany co do tego zaangażowania

W Niemczech drony służą głównie do poszukiwania osób zaginionych czy dokumentowania wypadków, ale nie do monitorowania ruchu drogowego. Jednakże Bawarskie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych z zainteresowaniem śledzi prace swoich kolegów z Brandenburgii i bada możliwe obszary zastosowań w tym obszarze.

Obecnie nadal występują problemy z dostarczaniem dowodów, które można wykorzystać w sądzie, oraz z odczytywaniem tablic rejestracyjnych z powietrza. ADAC widzi zalety wszechstronnego wykorzystania dronów w monitorowaniu ruchu drogowego, ale bez powodu ostrzega przed inwigilacją:

Jest to z pewnością kwestia przyszłości, ponieważ obecnie nie ma podstawy prawnej do stosowania takich dronów.

Alexander Schnaars, rzecznik ADAC

Grayson Hayes

„Komunikator. Profesjonalny badacz kawy. Irytująco skromny fanatyk popkultury. Oddany student. Przyjazny ćpun mediów społecznościowych”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *