Analiza rynku: inwestycje w e-mobilność w Polsce

W ubiegłym roku w Polsce zrealizowano pięć dużych projektów mobilności elektrycznej o łącznej wartości inwestycji wynoszącej dwa miliardy euro. Inwestycje zaplanowane na bieżący rok mają stworzyć nawet 7 tys. nowych miejsc pracy w polskiej e-mobilności. Jednocześnie udział samochodów elektrycznych w Polsce rośnie wolniej niż w innych krajach europejskich. Przy zaledwie 20 000 samochodów elektrycznych (łącznie BEV i PHEV) oraz 3 000 stacji ładowania w kraju, entuzjazm Polski dla samochodów elektrycznych jest niezwykle skromny. W ostatnich latach jeszcze bardziej wzrosło znaczenie tego sektora dla handlu zagranicznego.

„Już dzisiaj 30% wszystkich akumulatorów pojazdów elektrycznych produkowanych w Europie jest produkowanych w naszym kraju. Stale rośnie też liczba polskich firm rozwijających produkcję w szeroko rozumianej dziedzinie elektromobilności, a także świadomość i zainteresowanie opinii publicznej. Nasz kraj już teraz dynamicznie się rozwija w branży e-mobility i w przyszłości mamy szansę wejść na szczyt tego segmentu.” powiedział Krzysztof Drynda, Prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu na tegorocznym dorocznym posiedzeniu Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności.

Sercem polskiej branży mobilności elektrycznej są dwa obszary. Jednym z obszarów jest produkcja elektrycznych autobusów miejskich. Obecnie w Polsce działa łącznie siedem firm produkujących autobusy elektryczne. W przeciwnym razie produkcja akumulatorów stała się obecnie istotną częścią polskiego eksportu towarów.

„Wartość eksportu akumulatorów litowo-jonowych na 2021 r. po wzroście o ponad 60% w 2021 r. wyniosła ponad 6,6 mld zł. Baterie i inne komponenty potrzebne do budowy transportu elektrycznego to wiodące produkty wymagające inwestycji w nowoczesny model produkcji.” – mówi szef Centrum Wiedzy PIRE Rafał Biszcz.

W ciągu ostatnich pięciu lat w Polsce zrealizowano łącznie 9 inwestycji południowokoreańskich i 6 chińskich. W dużej mierze było to spowodowane produkcją baterii. W szczególności w Polsce zainwestowały LG Chem i SK Innovation. Główny obiekt firmy pod Wrocławiem był w 2019 roku jednym z największych tego typu obiektów na świecie. Największa inwestycja europejskiej firmy pochodziła z Northvolt (Szwecja). Northvolt zbudował swoją działalność w północnej Polsce nad Morzem Bałtyckim.

Polska Izba Rozwoju Elektromobilności w swoim corocznym raporcie zakłada, że ​​w ciągu najbliższych kilku lat w Polsce może powstać 21 kolejnych inwestycji. Większość z nich pochodzi z firm z Azji. Po raz pierwszy pojawiają się też japońskie firmy. Temu rozwojowi sprzyja fakt, że producenci samochodów z siedzibą w Polsce, tacy jak Stellantis (marka JEEP), Fiat i Alfa Romeo, produkują coraz więcej samochodów elektrycznych i potrzebują do nich odpowiednich akumulatorów. W rezultacie utworzyli się lokalni dostawcy i łańcuchy dostaw.

Jednym z problematycznych aspektów inwestycji w e-mobilność jest jej silna koncentracja geograficzna w południowo-zachodniej części kraju. Strona polska stara się więc przyciągnąć więcej inwestorów z tego sektora do Polski północnej i wschodniej. Wsparcie inwestycyjne sektora publicznego może sięgać nawet 50%, na przykład w regionie Pojezierza Mazurskiego, gdzie infrastruktura jest słaba.


Aleksander Fiodorska jest polsko-niemieckim politologiem i publicystą. Pracuje jako korespondentka mediów polskich i niemieckich w zakresie polityki energetycznej i elektromobilności. Fedorska mieszka i pracuje w Jagel w Szlezwiku-Holsztynie oraz w polskim mieście Poznań.

Patricia Marsh

„Dożywotni gracz. Fanatyk bekonu. Namiętny introwertyk. Totalny praktyk Internetu. Organizator”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *