Burda sprzedaje Jamedę firmie Docplanner

W Jameda pacjenci mogą oceniać lekarzy.

(Zdjęcie: Tashi-Delek/istockphoto.com/Freepik.com)

Kolonia, Frankfurt Założony w 2007 roku portal oceny lekarzy Jameda w przyszłym roku będzie miał nowego właściciela. Platforma opieki zdrowotnej Docplanner przejmuje firmę Jameda, która wcześniej należała do firmy medialnej Burda Media, za nieujawnioną cenę.

Docplanner został założony w Polsce w 2012 roku przez programistę Mariusza Gralewskiego wraz z sześcioma partnerami biznesowymi. Firma opracowuje oprogramowanie i aplikacje dla lekarzy, pacjentów i klinik oraz zatrudnia około 1800 pracowników w dwunastu krajach Europy i Ameryki Południowej.

„Przejęcie Jamedy postrzegamy jako wyjątkową okazję do wejścia na jeden z największych rynków europejskich i kształtowania opieki zdrowotnej w Niemczech” – mówi założyciel Gralewski, który jest również dyrektorem generalnym Docplanner. Firma zamierza zainwestować ponad 250 milionów euro w nowe usługi i rozszerzenie obecności Jamedy w ciągu najbliższych dwóch do trzech lat. Według zapowiedzi Docplannera liczba pracowników, obecnie około 260, ma zostać zwiększona o „co najmniej 200 nowych pracowników”.

Jameda będzie nadal kierowana przez zarząd skupiony wokół CEO Floriana Weißa. „Jameda ma silną markę. Zaufanie jest bardzo ważne w branży medycznej – mówi Gralewski. Poza tym Jameda znałby niemieckie przepisy. „To ogromna zaleta”.

Najlepsze prace dnia

Znajdź najlepsze oferty pracy teraz i
zostać powiadomiony e-mailem.

Burda przejęła w 2015 roku firmę Jameda, która zatrudniała wówczas 40 pracowników, od firmy Tomorrow Focus AG za prawie 47 mln euro. Ostatnia duża inwestycja sięga 2019 roku: Burda zainwestowała około 20 milionów euro w rozbudowę platformy. Jameda od dawna jest czymś więcej niż portalem oceny lekarzy, a także oferuje lekarzom i pacjentom umawianie wizyt oraz usługi komunikacji wideo za pośrednictwem portalu Patientus.

Digitalizacja praktyk lekarskich

Ta zmiana w kierunku większej liczby usług oprogramowania jest również powodem sprzedaży, jak wyjaśnia dyrektor generalny Burda Paul-Bernhard Kallen: „W coraz większym stopniu platforma komunikacyjna Jameda staje się firmą, która widzi swoją przyszłość w oprogramowaniu do digitalizacji praktyk medycznych”, mówi. W Docplannerze znaleźli właściciela, który również będzie rozwijał biznes na arenie międzynarodowej.

Docplanner obsługuje platformę usług opieki zdrowotnej i jest dostawcą rozwiązań SaaS (Software as a Service). Według firmy około 110 000 lekarzy to klienci Docplannera. Według informacji, co miesiąc z platformy korzysta blisko 70 mln pacjentów.

Na pomysł założenia Docplannera 37-letni Gralewski na próżno szukał dermatologa w Warszawie. Firma jest teraz jednorożcem – mówi Gralewski. Dlatego jest wyceniany na ponad miliard euro. Docplanner jest wspierany przez wiodących inwestorów, takich jak Point Nine Capital, Goldman Sachs Private Capital i One Peak Partners, i pozyskał ponad 300 milionów euro w różnych rundach finansowania.

Mariusz Gralewski

Na pomysł założenia Docplannera 37-letni Gralewski na próżno szukał dermatologa w Warszawie.

„Chcemy nadal prowadzić Docplanner jako prywatną firmę i realizować nasze plany ekspansji” – mówi Gralewski. „W zasadzie można też wyobrazić sobie IPO za dwa, trzy lata”. W oparciu o miliardową wycenę Docplannera oraz liczbę lekarzy i pacjentów, Jameda powinna być warta znacznie ponad 100 milionów. Jameda ma na platformie około 17 000 lekarzy, odwiedzanych każdego miesiąca przez około 8 milionów pacjentów. Zaangażowane firmy nie wypowiedziały się na temat ceny zakupu. Nie ujawniono również obrotów obu platform internetowych.

Po tym, jak Docplanner rozszerzył swoją międzynarodową obecność w ostatnich latach, koncentruje się teraz na rozszerzeniu oprogramowania do cyfrowej komunikacji lekarz-pacjent. Zawód medyczny jest ważną grupą docelową. Dzięki usługom Gralewski chce ułatwić codzienną praktykę lekarzy. Dziś lekarze poświęcają 50% swojego dnia pracy na pracę biurową. Gdyby mogli zainwestować ten czas w swoich pacjentów za pięć lat, byłby to duży wkład i ogromna wartość dodana – mówi Gralewski.

Sprzedaż oprogramowania motorem wzrostu

Dyrektor generalny Jamedy Florian Weiß zwraca uwagę, że Docplanner i Jameda podzielają te same wartości i wizje: obaj prezesi od lat prowadzą konstruktywną wymianę. „Powiedziałbym, że Docplanner wyprzedza nas o dwa lata, ale historia rozwoju jest taka sama. Sprzedaż oprogramowania jest teraz naszym motorem wzrostu”, mówi Weiss.

Florian Weiss

„Powiedziałbym, że Docplanner wyprzedza nas o dwa lata, ale historia rozwoju jest taka sama”, mówi Weiss.

W ostatnich latach Jameda wielokrotnie zwracał uwagę w postępowaniu sądowym, ponieważ wielu lekarzy nie zgadzało się z jego listą i oceną. Ostatnia decyzja sądu ma dopiero miesiąc. Dwóch dentystów zażądało usunięcia ich profilu Jameda. Jednak Federalny Trybunał Sprawiedliwości oddalił pozew.

Francuski konkurent Doctolib działa w Niemczech od 2016 roku. Specjalizuje się w internetowym umawianiu wizyt u lekarza i kliniki. „Model ekonomiczny Docplannera nie jest porównywalny z tym, co robimy”, odpowiada Ilias Tsimpoulis, dyrektor generalny berlińskiego biura, w rozmowie z Handelsblatt. Jedna różnica: w przypadku Doctolib pacjenci nie mogą oceniać lekarzy.

Niemniej jednak istnieje centralne nakładanie się z proponowanym oprogramowaniem do planowania spotkań. Gralewski uważa jednak, że Docplanner nie konkuruje z Doctolibem. Wręcz przeciwnie: postrzega inne firmy jako mile widziane siły napędowe innowacji: „Konkurujemy z systemami opieki zdrowotnej, które chcemy zmienić strukturalnie, a nie z innymi start-upami”, mówi dyrektor generalny Docplanner.

Nieprzerwany: Sąd oddalił roszczenia medyczne wobec portalu ratingowego Jameda.

Howell Nelson

„Typowy komunikator. Irytująco skromny fan Twittera. Miłośnik zombie. Subtelnie czarujący fanatyk sieci. Gracz. Profesjonalny entuzjasta piwa”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.