Czy istnieje górna granica wieku w przypadku napojów energetycznych?

Napoje energetyczne cieszą się szczególną popularnością wśród młodych ludzi: są słodkie, energetyzujące i od czasu do czasu dodadzą energii. Jednak wysoka zawartość cukru i kofeiny może być szkodliwa dla zdrowia młodych ludzi – ostrzegają obrońcy konsumentów.

Coraz głośniej słychać zatem apele o ustawową granicę wieku: w lutym Obywatelska Rada ds. Żywności przedstawiła Bundestagowi zalecenie ustalenia górnej granicy wieku dla napojów energetycznych. Na konferencji Ministrów ds. Konsumentów, która odbyła się 14 czerwca w Ratyzbonie, poruszono także temat napojów energetycznych – a także wniosek o ograniczenie wieku.

Konferencja Ministrów Spraw Konsumenckich: Limit wiekowy dla napojów energetycznych

Ministrowie stanu uwzględnili żądanie wprowadzenia ograniczenia wiekowego w przypadku napojów energetycznych w rezolucji, która zostanie przesłana do rządu federalnego. Według sondażu przeprowadzonego przez Federalny Instytut Oceny Ryzyka (BfR) około dziesięć procent dzieci i młodych ludzi w Niemczech pije nadmierne ilości napojów energetyzujących o pojemności jednego litra lub więcej.

A to ma konsekwencje: może wzrosnąć nie tylko otyłość, ale także ryzyko chorób sercowo-naczyniowych – czytamy w decyzji. Na podstawie tej obserwacji większość ministrów ds. konsumentów głosowała następnie za ograniczeniem wieku w przypadku sprzedaży napojów energetycznych do 16 lat. Wzięli pod uwagę także inne kraje europejskie: m.in. Szwecja, Norwegia, Polska, Estonia, Łotwa i Litwa ustaliły już limity wiekowe. Napoje energetyzujące mogą być sprzedawane wyłącznie młodym osobom w wieku od 14 (Litwa) do 18 lat (Polska i Łotwa).

Napoje energetyzujące: Centrum Doradztwa Konsumenckiego ostrzega przed zagrożeniami dla zdrowia

Bawarskie Centrum Konsumenckie ostrzega również przed zagrożeniami dla zdrowia dzieci i młodzieży: Nadmierne spożycie cukru i kofeiny może prowadzić między innymi do problemów sercowo-naczyniowych, zaburzeń snu i zwiększonej nerwowości, napisała centrala w odpowiedzi na pytanie BR. Szczególnie wrażliwi są na to młodzi ludzie.

Dlatego wzywają do wprowadzenia zakazu sprzedaży nieletnim napojów energetycznych o zwiększonej zawartości kofeiny (ponad 150 miligramów na litr). Według ośrodków porad konsumenckich mogłoby to chronić nieletnich przed konsumpcją. Ponadto ważne są również ukierunkowane kampanie zdrowotne i edukacyjne, aby informować społeczeństwo o zagrożeniach związanych z napojami energetycznymi.

Organizacja konsumencka Foodwatch wspiera to zapotrzebowanie i prowadzi kampanie na rzecz sprzedaży napojów energetycznych osobom powyżej 18. roku życia. Foodwatch krytykuje fakt, że młodym ludziom zbyt łatwo jest zdobyć napoje energetyczne: „W Niemczech dzieci mogą z łatwością kupić Red Bull, Monster & Co. – nawet jeśli standardowa półlitrowa puszka zawiera więcej kofeiny niż dwunastoletnia puszka. osoby starsze o normalnej wadze powinny przybrać na wadze w ciągu jednego dnia” – mówi Rebekka Siegmann z Foodwatch w komunikacie prasowym.

Krytyka granicy wieku: Bawaria nie akceptuje decyzji Konferencji Ministrów ds. Konsumentów

Bawaria odrzuca ograniczenie wiekowe dla napojów energetycznych: Zapytany przez BR, rzecznik bawarskiego Ministerstwa Środowiska i Ochrony Konsumentów powiedział, że Bawaria nie zaakceptowała tej decyzji Konferencji Ministrów ds. Konsumentów. „Z punktu widzenia Ministerstwa Ochrony Konsumentów obowiązkowe wymogi prawne nie są konieczne” – stwierdził rzecznik, dodając: „Decyzja zakupowa każdej jednostki nie powinna być regulowana przez państwo”.

Zdaniem ministerstwa to konsumenci i ich rodzice decydują, czy chcą spożywać napoje energetyzujące. Nie jest również jasne, czy można rozróżnić różne rodzaje napojów. Wirtschaftsvereinigung napojów bezalkoholowych (wafg) również krytykuje decyzję Konferencji Ministrów Ochrony Konsumentów. Detlef Groß, dyrektor zarządzający Wafg, odpowiedział na pytanie BR, że żądanie wprowadzenia ograniczenia wiekowego na napoje energetyczne wydaje mu się „niezrozumiałe”. Zwraca uwagę, że w Niemczech istnieją już jasne wytyczne dotyczące oznaczania składników.

Howell Nelson

„Typowy komunikator. Irytująco skromny fan Twittera. Miłośnik zombie. Subtelnie czarujący fanatyk sieci. Gracz. Profesjonalny entuzjasta piwa”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *