Oburzenie było ogromne i trwa do dziś. „Winnetou” zostało zbanowane, anulowane, zbanowane. Rekonstrukcja pokazuje, jak doszło do „skandalu”.
Najważniejsze rzeczy w skrócie
Czy utopia upadła dawno temu? Poza tym, czy zostało to odwrócone? Zdanie medioznawcy Bernharda Pörksena pojawia się teraz w innym świetle: „Może brzmi to utopijnie, ale podobnie jak zasada demokracji, dziennikarska świadomość i empatyczna mentalność deliberacyjna muszą dziś stać się uniwersalną wartością i maksymą życia w epoce cyfrowej. „, napisał dziesięć lat temu w eseju do swojej książki „The Unleashed Scandal”.
Od tego czasu Poerksen jest uznawany za eksperta w tej dziedzinie. Gdyby śledził emocje wywołane przez „Młodego wodza Winnetou” w ostatnich tygodniach, powinien był się poddać i z rezygnacją potrząsnąć głową. Zamiast świadomości dziennikarskiej lub empatycznej narady, wydaje się, że pojawił się inny efekt: wściekłość niemal wykalkulowanego oburzenia. Pod wpływem chwili dziennikarze też często łamią podstawowe normy – utopia Poerksena zamienia się w jej przeciwieństwo.
Historia „Winnetou” transmitowana przez media
Sugerują to między innymi nowe analizy danych zainicjowane przez Mirko Lange, założyciela i dyrektora zarządzającego firmy komunikacyjnej Scompler. Docierają do sedna decyzji Ravensburgera o wycofaniu z rynku tytułów związanych z „Młodym wodzem Winnetou”. Ponieważ zakaz „Winnetou” doprowadził do narracji, która przebiła się przez media w różnych wariantach: Ravensburger ustąpił, zatriumfował słuszny terror, mniejszość zawęziła krąg opinii.
Redaktor t-online Florian Harms omówił oburzenie mediów w związku z debatą „Winnetou” z główną reporterką Miriam Hollstein w tym odcinek podcastu:
zintegrować
Dwa tygodnie po ogłoszeniu Ravensburgera stało się jasne: ta historia jest niepełna. W tym celu niezbędne jest spojrzenie na kolejność chronologiczną. Staje się kluczowym elementem. Doniesienia medialne, że Ravensburger poddał się „obudzonemu szaleństwu”, zależą od reakcji, jakie otrzymał wydawca przed ogłoszeniem. W tym przypadku oznacza to przed 19 sierpnia.
Dzień, w którym wszystko się zaczęło
To dzień, w którym niewinny post na Instagramie nagle zmienił się w pełne skruchy oświadczenie. Co musisz o tym wiedzieć: 11 sierpnia Ravensburger po raz pierwszy opublikował standardową wiadomość PR w swoich oficjalnych mediach społecznościowych.
„Dzisiaj długo oczekiwany film „Młody szef kuchni Winnetou” w końcu trafia do kin” — mówi i dalej: „Teraz można znaleźć odpowiednią „Książkę do filmu” od 8 roku życia i „Książkę do pierwszego czytania”. Film’ od 7 roku życia z nami.” Aktualizacja jest dodawana do tekstu osiem dni później. Można to zobaczyć w historii przetwarzania: 19 sierpnia nastąpią przeprosiny cytowane w całych Niemczech w ciągu ostatnich kilku tygodni, a także ogłoszenie, że licencjonowane tytuły „Winnetou” zostaną wycofane z rynku. Zostanie to zgłoszone dopiero 21 sierpnia, a ogłoszenie nie spotka się z szerokim odzewem aż do 22 sierpnia.
Ravensburger potwierdził w t-online, gdy został zapytany: Nie było żadnego komunikatu prasowego na ten temat w żadnym innym czasie. Post z 19 sierpnia na Instagramie, opublikowany o 14:46: jest to jedyny czynnik wyzwalający wszystkie późniejsze wydarzenia.
„Bacon geek. Ogólny czytelnik. Miłośnik internetu. Introwertyk. Niezależny łobuz. Certyfikowany myśliciel”.