W zeszłym roku byli w Polsce wdrożyła pięć dużych projektów e-mobilności o łącznej wartości inwestycji wynoszącej dwa miliardy euro. Inwestycje planowane na bieżący rok powinny stworzyć nawet 7 tys. nowych miejsc pracy w woj e-mobilność Stwórz. Jednocześnie rośnie udział samochodów elektrycznych wolniej w Polsce niż w innych krajach europejskich. Przy zaledwie 20 000 samochodów elektrycznych (łącznie BEV i PHEV) i 3 000 stacji ładowania w kraju, entuzjazm Polski dla samochodów elektrycznych jest niezwykle skromny. Znaczenie tego sektora dla handlu zagranicznego w ostatnich latach jeszcze bardziej wzrosło.
„Już dzisiaj 30% wszystkich akumulatorów do pojazdów elektrycznych produkowanych w Europie jest produkowanych w naszym kraju. Stale rośnie również liczba polskich firm rozwijających produkcję w szeroko pojętej dziedzinie elektromobilności, podobnie jak świadomość i zainteresowanie opinii publicznej. Nasz kraj już teraz dynamicznie rozwija się w branży e-mobility i w przyszłości mamy to szczęście być w czołówce tego segmentu.” – powiedział Krzysztof Drynda, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu na tegorocznym dorocznym spotkaniu Polskiej Izby Rozwoju Mobilności Elektrycznej.
W sercu polskiej branży elektromobilności dwa obszary. Jednym z obszarów jest produkcja elektrycznych autobusów miejskich. W Polsce jest obecnie łącznie siedem firm produkujących autobusy elektryczne. Poza tym produkcja akumulatorów stała się obecnie istotną częścią polskiego eksportu towarów.
„Wartość eksportu akumulatorów litowo-jonowych w 2021 roku po wzroście o ponad 60 proc. w 2021 roku wyniosła ponad 6,6 mld zł. Baterie i inne komponenty potrzebne do budowy transportu elektrycznego to wiodące produkty, które wymagają inwestycji w nowoczesny model produkcji” mówi szef Centrum Wiedzy PIRE Rafał Biszcz.
W ciągu ostatnich pięciu lat w Polsce zrealizowano łącznie 9 południowokoreańskich i 6 chińskich inwestycji. Wiele z tego było spowodowane produkcją baterii. W Polsce zainwestowały w szczególności firmy LG Chem i SK Innovation. Główny zakład firmy pod Wrocławiem był w 2019 roku jednym z największych tego typu na świecie. Największa inwestycja europejskiej firmy pochodziła z Northvolt (Szwecja). Northvolt zbudował swoją działalność w północnej Polsce nad Morzem Bałtyckim.
Polska Izba Rozwoju Elektromobilności w swoim dorocznym raporcie zakłada, że w ciągu najbliższych kilku lat w Polsce może powstać kolejnych 21 inwestycji. Większość z nich pochodzi z firm z Azji. Po raz pierwszy wymieniane są także firmy japońskie. Rozwojowi temu sprzyja fakt, że producenci samochodów z siedzibą w Polsce, tacy jak Stellantis (marka JEEP), Fiat czy Alfa Romeo, produkują coraz więcej samochodów elektrycznych i potrzebują do nich odpowiednich akumulatorów. W rezultacie utworzyli się lokalni dostawcy i łańcuchy dostaw.
Jednym z problematycznych aspektów inwestycji w elektromobilność jest jej silna koncentracja geograficzna w południowo-zachodniej części kraju. Strona polska stara się więc przyciągnąć więcej inwestorów z tego sektora na północ i wschód Polski. Wsparcie inwestycji sektora publicznego może sięgać nawet 50%, na przykład na Pojezierzu Mazurskim, gdzie infrastruktura jest słaba.
Aleksandra Fedorska jest polsko-niemieckim politologiem i publicystą. Pracuje jako korespondentka polskich i niemieckich mediów w zakresie polityki energetycznej i elektromobilności. Fedorska mieszka i pracuje w Jagel w Szlezwiku-Holsztynie oraz w polskim mieście Poznań.
„Dożywotni gracz. Fanatyk bekonu. Namiętny introwertyk. Totalny praktyk Internetu. Organizator”.