Léon (MEX) (ots) – › Nowa Škoda Fabia RS Rally2 wygrywa swój debiut na szutrze w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA
› Brytyjczyk Gus Greensmith i jego szwedzki pilot Jonas Andersson rozpoczynają sezon od przekonującego zwycięstwa w swojej klasie w Škoda Fabia RS Rally2 zespołu Toksport WRT
› Aktualni mistrzowie świata WRC2 Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen (Škoda Fabia Rally2 evo) zajmują drugie miejsce w klasie podczas swojego pierwszego startu w Meksyku
› Oliver Solberg i pilot Elliott Edmondson (Škoda Fabia RS Rally2) walczą o trzecie miejsce w WRC2 po stracie dwóch minut z powodu przebicia opony
Pięć tygodni po swoim pierwszym zwycięstwie w WRC2 w Rajdzie Szwecji nowa Škoda Fabia RS Rally2 wygrała swoją klasę również w pierwszej rundzie Mistrzostw Świata na szutrze w tym roku. Brytyjczyk Gus Greensmith i jego szwedzki pilot Jonas Andersson świętowali na najwyższym stopniu podium zwycięzców Rajdu Meksyku. Nie tylko pierwszy: trzecia runda Rajdowych Mistrzostw Świata FIA była jednocześnie pierwszym wyścigiem o mistrzostwo świata Gusa Greensmitha za kierownicą Škody. Po raz pierwszy pojechał również na poziomie mistrzostw świata ze szwedzkim pilotem Jonasem Anderssonem.
Rajd Meksyku był dopiero trzecią rundą Mistrzostw Świata dla Škody Fabia RS Rally2. Z odcinkami specjalnymi (SS) położonymi na wysokości ponad 2700 m n.p.m. oraz nawierzchnią z grubego żwiru i dużych kamieni, impreza ponownie stanowiła nowe wyzwanie dla najmłodszego samochodu rajdowego czeskiej marki. Zespół Toksport WRT przywiózł dwie Škody Fabia RS Rally2 dla Gusa Greensmitha/Jonasa Anderssona (GBR/SWE) i Olivera Solberga/Elliotta Edmondsona (SWE/GBR) po Leonie. Spośród 19 odcinków specjalnych, w których rywalizowali uczestnicy WRC2, te dwie załogi były najszybsze 13 razy. Pozostałe sześć zwycięstw etapowych – w tym najlepszy czas finałowego Power Stage, nagrodzony trzema dodatkowymi punktami – przypadło aktualnym mistrzom świata WRC2, Emilowi Lindholmowi/Reecie Hämäläinenowi. Jednak ze względu na złożoną logistykę związaną z transportem samochodów rajdowych do Ameryki Północnej, obaj Finowie polegali na poprzednim modelu, Škodzie Fabia Rally2 evo. Za jego użytkowanie odpowiadał również zespół Toksport WRT z siedzibą w pobliżu toru Nürburgring.
Gus Greensmith znał wcześniej Škodę Fabia RS Rally2 tylko z lokalnych testów i rajdów w Portugalii. 26-letni londyńczyk musiał też przyzwyczaić się do szwedzkiego pilota Jonasa Anderssona, który w zeszłym roku prowadził jeden z najmocniejszych samochodów Rally1. Okres adaptacji nowo sformowanej załogi był niezwykle krótki. Już po szóstym etapie Greensmith/Andersson objęli prowadzenie w WRC2 i skutecznie go bronili aż do 23. etapu. „W zasadzie cały rajd miałem pod kontrolą. Kiedy inni nas dogonili, po prostu jechaliśmy szybciej. Chodziło o to, żeby nie popełniać błędów. To doskonały sposób na rozpoczęcie sezonu” – skomentował Greensmith, który dobrowolnie opuścił dwa pierwsze wyścigi mistrzostw świata w tym roku. Brytyjsko-szwedzki duet zajął nawet szóste miejsce w klasyfikacji generalnej, co jest kolejnym niezwykłym osiągnięciem dla zespołu w kategorii WRC2.
Chociaż Emil Lindholm i jego pilot Reeta Hämäläinen nigdy wcześniej nie brali udziału w Rajdzie Meksyku, objęli prowadzenie od samego początku. W czwartek wygrali dwa spektakularne etapy na asfalcie na ulicach – a czasami w tunelach pod – historycznym centrum miasta Guanajuato. W piątkowym porannym szutrze specjalnym Lindholmowi udało się obronić prowadzenie. Ale po przerwie serwisowej wyraźnie stracił rytm, gdy jego kolega z drużyny, Gus Greensmith, najwyraźniej przyspieszył.
W tym momencie Oliver Solberg walczył o drugie miejsce w WRC2 z kierowcą Forda Adrienem Fourmaux. Jednak przebicie na SS 8 kosztowało Solberga prawie dwie minuty. Z serią najlepszych czasów Solberg i jego brytyjski pilot Elliott Edmondson awansowali na czwarte miejsce podczas sobotniego etapu. Pod koniec drugiego etapu ich koledzy z drużyny Lindholm/Hämäläinen wyprzedzają ich.
Ale pojedynek o drugie i trzecie miejsce był daleki od zakończenia. Kiedy Adrien Fourmaux, który zajmuje drugie miejsce, zostaje zatrzymany przez problem techniczny na OS 21, podium jest ostatecznie całkowicie w rękach załóg Škody.
Lindholm/Hämäläinen przekroczyli linię mety 32,9 sekundy za Greensmithem/Anderssonem. „Zrealizowaliśmy nasz plan. Ale szczerze mówiąc, było to mniej więcej spowodowane tym, że inni ludzie walczyli. W końcu zdobyliśmy dużo punktów w mistrzostwach i wiele się nauczyliśmy – podsumował Lindholm. Na końcowych etapach nie groziło mu już wyprzedzenie przez Solberga. „Niestety silnik sprawiał problemy po uderzeniu w duży kamień na środku toru na przedostatnim etapie. Dlatego ostatecznie nie mogliśmy już walczyć o drugie miejsce” – wyjaśnił Solberg. „Ale trzecie miejsce jest zawsze dobre dla mistrzostwa”. Tak naprawdę trzecie miejsce wystarczyło 21-letniemu synowi byłego rajdowego mistrza świata Pettera Solberga, by objąć prowadzenie w klasyfikacji kierowców WRC2.
Załogi Škody nie tylko zajęły całe podium. Czwarte miejsce zajęli Kajetan Kajetanowicz i pilot Maciej Szczepaniak z Polski w ORLEN Rally Team Škoda Fabia Rally2 evo.
Następna impreza dla uczestników WRC2 to pierwsza w tym roku impreza asfaltowa, Rajd Chorwacji (20-24 kwietnia 2023 r.) na drogach wokół stolicy kraju związkowego Zagrzeb.
Rajd Meksyku, 16-19 marca 2023, wynik WRC2
1. Gus Greensmith/Jonas Andersson (GBR/SWE), Škoda Fabia RS Rally2, 3:28:40,9 godz.
2. Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen (FIN/FIN), Škoda Fabia RS Rally2, +32,9 sek.
3. Oliver Solberg/Elliott Edmondson (Szwecja/Wielka Brytania), Skoda Fabia RS Rally2, +1m 06,2s
4. Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak (POL/POL), Škoda Fabia Rally2 evo, +3m 25,1s
5. Martin Prokop/Michal Ernst (CZE/CZE), Ford Fiesta MkII Rally2, +6m24,4s
6. Jorge Fontena Martinez/Alberto Alvarez Nicholson (CHL/ARG), Skoda Fabia Rally2, +15:35,4 minuty
Liczba rajdów: 19
W kategorii WRC2 dominowały trzy zespoły Škody: Gus Greensmith/Jonas Andersson, Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen i Oliver Solberg/Elliott Edmondson wygrali wszystkie 19 etapów, w których ścigał się peleton WRC2.
Kontakty prasowe:
Ulrich Bethscheider-Kieser Kierownik ds. komunikacji produktu i marki Telefon: +49 6150 133 121 E-mail: ulrich.bethscheider-kieser@skoda-auto.de
Karel Müller Media Relations Telefon: +49 6150 133 115 E-mail: karel.mueller@skoda-auto.de
Oryginalna treść autorstwa: Skoda Auto Deutschland GmbH, przekazana przez news aktuell
Newsroom portalu prasowego: nowe aktualizacje GmbH
„Dożywotni gracz. Fanatyk bekonu. Namiętny introwertyk. Totalny praktyk Internetu. Organizator”.