Krążki międzykręgowe, wysokie ciśnienie krwi, choroby zębów: strajkujący kierowcy ciężarówek na terenie obsługi A5 w Gräfenhausen narzekają na problemy zdrowotne. Pomaga im doktor Gerhard Trabert ze stowarzyszenia „Ubóstwo i zdrowie w Niemczech”.
Trwa strajk kierowców ciężarówek z Europy Wschodniej na autostradowej stacji paliw w Gräfenhausen w południowej Hesji. W międzyczasie strajkującym udzielono także pomocy medycznej – z inicjatywy lekarza z Mainz stowarzyszenia „Ubóstwo i zdrowie w Niemczech”.
Kierowcy skarżyli się w środę na problemy z krążkami międzykręgowymi, nadciśnieniem czy chorobami zębów – poinformował założyciel stowarzyszenia, specjalista medycyny społecznej Gerhard Trabert. Kontakt nawiązano za pośrednictwem lewicowej prezydent federalnej Janine Wissler. DGB skontaktowało się z nimi i poinformowało, że wśród kierowców pojawia się coraz więcej problemów zdrowotnych.
„Kierowcy są zmęczeni. Od tygodni nie widzieli nic poza tym parkingiem” – powiedziała Hr. . Anna Weirich z sieci doradczej Fair Mobility.
„My też chcemy okazać solidarność”
Kierowcom można było bezpłatnie pomóc w postaci lekarstw lub maści, powiedział Trabert. Trzech kierowców z problemami dentystycznymi było również leczonych przez dentystów w ambulatorium stowarzyszenia w Moguncji. Kierowcom rozdano również skarpety, czapki, bieliznę termiczną, soki i owoce.
„To wykraczało poza konkretną pomoc” – powiedział Trabert. „Chcieliśmy też okazać solidarność”. Warunki pracy kierowców są katastrofalne. Nieustannie przychodzą też osoby, które przynoszą kierowcom jedzenie, napoje czy artykuły higieniczne. Strajk pokazuje deficyty, które nadal istnieją w Europie.
66-letni lekarz i specjalista medycyny społecznej Trabert wspiera osoby, które nie mają dostępu do normalnej opieki medycznej. Jest również zaangażowana w pomoc uchodźcom na całym świecie i jest pod ręką w przypadku klęski żywiołowej. W zeszłym roku kandydował jako niezależny kandydat lewicy w federalnych wyborach prezydenckich.
Proces o porwanie ciężarówki
W międzyczasie prawnik polskiej firmy transportowej złożył skargę. Chodzi o rzekome porwanie 39 ciężarówek – poinformował w czwartek rzecznik prokuratury w Darmstadt. Ogłoszenie o niewypłacaniu wynagrodzeń nie jest jednak jeszcze znane.
Kierowcy ciężarówek z Europy Wschodniej i Azji Środkowej od kilku dni protestują na parkingu A5. Żądają zaległych pensji od swojego polskiego klienta. Wspiera ich Sieć Doradcza Sprawiedliwa Mobilność oraz związkowcy. Na miejscu są głównie kierowcy z Uzbekistanu, Kazachstanu czy Gruzji – wyjaśnia Trabert.
Ponad 60 kierowców strajkuje od około trzech tygodni. Według nich nie wypłacano im wynagrodzenia od tygodni, czasem miesięcy.
Większość akcji trafiła na pierwsze strony gazet, gdy w zeszły piątek spedytor wszedł do obszaru obsługi z grupą ochroniarzy o bojowym wyglądzie. Próbował odebrać ciężarówki. Następnie interweniowała policja i tymczasowo aresztowała spedytora i 18 ochroniarzy.
Sprzątanie parkingu to nie problem
Burmistrz Weiterstadt, Ralf Möller (SPD), również odwiedził w czwartek obszar usług, aby zorientować się w sytuacji. Rozważał oczyszczenie obszaru obsługi przez urząd porządku publicznego, ponieważ obawiał się, że inni kierowcy ciężarówek nie znajdą już tam miejsca parkingowego.
„Ale strajkujący kierowcy ciężarówek okazują solidarność. Instruują nowych kierowców ciężarówek, którzy przyjeżdżają. Każdy ma wystarczająco dużo miejsca”. Należy jednak poprawić warunki dla kierowców dalekobieżnych w strefie odpoczynku, instalując więcej toalet.
Koniec dodatkowych informacji
aktualizacja hessenschau – biuletyn z Hesji
koniec formy
„Typowy komunikator. Irytująco skromny fan Twittera. Miłośnik zombie. Subtelnie czarujący fanatyk sieci. Gracz. Profesjonalny entuzjasta piwa”.