Berlin (dpa) – Największe ćwiczenia lotnicze w historii NATO doprowadziły początkowo do zakłóceń w cywilnym ruchu lotniczym w Niemczech. Według wstępnych ustaleń niemiecka kontrola ruchu lotniczego oczekuje jedynie „minimalnych efektów” od „Air Defender 2023”. Hamburg był jedynym dużym lotniskiem w Niemczech, które zgłosiło poważne opóźnienia w poniedziałek po południu. Ruch lotniczy początkowo odbywał się normalnie na największym niemieckim lotnisku we Frankfurcie. Po południu spółka operacyjna Fraport poinformowała, że na resztę dnia spodziewane są „umiarkowane skutki w postaci pojedynczych opóźnień”.
Bundeswehra nazwała wyjazd sukcesem. Szef Sił Powietrznych Ingo Gerhartz podkreślił, że ćwiczenia służą wzmocnieniu NATO i nie powinny nikogo prowokować: „To ćwiczenie nie ma być sygnałem przeciwko komukolwiek” – powiedział, odnosząc się także do Rosji. „To dla nas sygnał (…), że jesteśmy w stanie obronić ten kraj i ten sojusz”.
Maszyna transportowa A400M rozpoczyna manewr
W ćwiczeniach, które trwają do 23 czerwca, bierze udział 250 samolotów – w tym 190 myśliwców – i blisko 10 tysięcy żołnierzy z 25 krajów. Około godziny 8 rano w poniedziałek rano samolot transportowy Bundeswehry typu A400M wystartował z bazy lotniczej Wunstorf w Dolnej Saksonii i tym samym ogłosił manewr. Wkrótce potem z bazy lotniczej Hohn w Szlezwiku-Holsztynie wystartował pierwszy amerykański myśliwiec.
W manewrach pod przewodnictwem Niemiec biorą udział zwłaszcza państwa członkowskie NATO, ale także kandydująca do członkostwa w NATO Japonia i Szwecja. Na każdy z dziesięciu dni manewrowych zaplanowano 200 lotów, czyli łącznie około 2000. Będzie przerwa weekendowa.
Symulacja ataku na port w Rostocku
Planowanie manewru rozpoczęło się już w 2018 roku – czyli po aneksji Krymu przez Rosję, ale na długo przed rosyjską agresją przeciwko całej Ukrainie. Praktykowana jest obrona Niemiec przed atakiem fikcyjnego sojuszu wschodniego. Tak zwany sojusz OCCASUS próbuje zawładnąć portem w Rostocku, wykorzystując akcje dywersyjne i wspomagane lotnictwem siły specjalne.
Kilka dni temu, podczas prezentacji ćwiczenia, ambasador USA Amy Gutmann dała jasno do zrozumienia, że ma nadzieję, że będzie to miało wpływ także na świat zewnętrzny. „Byłabym bardzo zdziwiona, gdyby światowy przywódca nie zwrócił uwagi na to, co ten (manewr) pokazuje pod względem ducha tego sojuszu, czyli siły tego sojuszu. I to obejmuje pana Putina” – powiedziała.
„Nie będziemy latać do Kaliningradu”
W poniedziałek Gerhartz starał się zaprzeczyć wrażeniu, że jest to cięcie w stronę Rosji. „Robimy wszystko, żeby się nie zdegenerowało” – zadeklarował generał korpusu armii w rozmowie z radiem informacyjnym RBB. Jako przykład dodał: „Nie będziemy latać do Kaliningradu”. Kaliningrad to rosyjska enklawa między Litwą a Polską nad Morzem Bałtyckim, nieco ponad 500 kilometrów w linii prostej od Berlina.
Komisarz obrony niemieckiego Bundestagu Eva Högl postrzega „Air Defender” jako wiadomość dla Moskwy. Atak Rosji na Ukrainę pokazuje, jak ważny jest ten manewr, powiedziała w bazie lotniczej Wunstdorf, gdzie wraz z Gerhartzem była świadkiem rozpoczęcia manewru. „To oczywiście masowa obecność. Ważne jest również wysłanie jasnego sygnału do Rosji, ale musi on być również wyważony i zróżnicowany”.
Większość lotnisk daje zielone światło – z wyjątkiem jednego
Przed ćwiczeniami gorąco dyskutowano, czy spowoduje to chaos na niebie nad Niemcami. Większość lotnisk dała w poniedziałek zielone światło. Do popołudnia był tylko jeden wyjątek: lotnisko w Hamburgu ogłosiło, że część niemieckiej przestrzeni powietrznej będzie wielokrotnie blokowana. „Z tego powodu już dziś jest wiele opóźnień”. Lotnisko poprosiło wszystkich pasażerów, którzy zarezerwowali lot z lotniska w Hamburgu na okres ćwiczeń lub chcą wylądować w hanzeatyckim mieście, o stałe monitorowanie statusu swojego lotu.
Inne duże lotniska w Niemczech odnotowały w większości normalny ruch lotniczy do popołudnia. Rzecznik związku zawodowego kontrolerów ruchu lotniczego GdF ostrzegł jednak, że jest jeszcze za wcześnie na ocenę. Dopiero okaże się, ile będzie opóźnień i odwołań w najbliższych dniach i ile maszyn nie dotrze na lotniska na czas przed wprowadzeniem zakazu nocnych lotów. Istnieją „ogromne ograniczenia” dla lotnictwa cywilnego, ponieważ na trzech obszarach ćwiczeń nad Niemcami ruch lotniczy jest zamknięty w godzinach.
„Guru kulinarny. Typowy ewangelista alkoholu. Ekspert muzyki.