ruch graniczny
–
Minister Lange wzywa do włączenia Ostbahn do federalnego planu tras transportowych
W ramach autotestu minister Brandenburgii ds. Europy odwiedził RB 26 w Küstrin-Kietz i Kostrzynie w Polsce. Ich wniosek: rząd federalny musi działać i wspierać Ostbahn.
Kraj związkowy Brandenburgia wnioskuje o włączenie tzw. Ostbahn do federalnego planu transportowego. Minister finansów i Europy Brandenburgii Katrin Lange (SPD) wyjaśniła to ponownie w środę podczas spotkania w tym kraju. Pociąg jedzie, więc Lange. Ale: „Pilnie potrzebujemy lepszego przedłużenia Ostbahn i dlatego też byłem zainteresowany odbyciem tej podróży”.
Ciężki ruch podmiejski
Minister widział na własne oczy, jak trudna jest podróż pociągiem między Strausberg i Küstrin-Kietz (oba Märkisch-Oderland) z podróżą do Kostrzyna w Polsce. Pociągiem regionalnym 26 – tzw. Ostbahn – udało jej się dojechać w rejon przygraniczny, ale potem musiała przesiąść się na kolejową usługę zastępczą w kierunku Polski.
Powodem jest to, że między stroną niemiecką a polską trwa budowa mostu kolejowego o długości 260 metrów. Oczekuje się, że pierwszy na świecie łukowy most sieciowy zostanie ukończony do końca roku i połączy oba kraje.
Podczas podróży autobusowej do Polski wspominano również o znaczeniu ruchu podmiejskiego, relacjonuje towarzyszący ministrowi Frank Schütz z grupy interesu Ostbahn: „Kierowca autobusu powiedział nam, że przewozi 800 000 pasażerów miesięcznie” – powiedział Schütz. Sama ta liczba wskazuje, jak zajęta jest trasa.
Ulga dla dróg, kolei i regionu Berlina
Członkami grupy interesu są gminy, izby przemysłowo-handlowe Berlina i Brandenburgii Wschodniej, Euroregion Viadrina oraz Regionalna Grupa Planowania Oderland. Od lat działa na rzecz poszerzenia trasy Berlin-Küstrin-Kietz-Kostrzyn.
Według dyrektora zarządzającego Schütza taka rozbudowa nie tylko odciążyłaby linię RE 1 i ruch drogowy między Berlinem a Frankfurtem nad Odrą, ale także zmniejszyłaby presję osadniczą i rozwojową w regionie berlińskim. W tym celu trasa musiałaby zostać uwzględniona w federalnym planie tras transportowych, który rząd federalny odrzuca.
Ocena, którą podziela również minister Lange: „Wszyscy są za tym: Europa jest za, kraj związkowy Brandenburgia jest za, region jest za tym – tylko rząd federalny nie uznał jeszcze znaczenia Ostbahn tutaj, – powiedziała rbb. Pan sam przedstawił już ten temat na Konferencji Ministrów Europejskich.
Ponadto kraje związkowe Berlin i Brandenburgia oraz województwo lubuskie zabiegały o włączenie Ostbahn do europejskiej sieci TEN. Według stanowego Departamentu Transportu, rząd federalny również zgłosił opór.
Z tego powodu zaangażowani chcą nadal wywierać presję na rząd federalny, jak wyjaśnia Frank Schütz: „Otrzymaliśmy prośbę z poziomu europejskiego do rządu federalnego o włączenie tej linii kolejowej do federalnych tras transportowych, a następnie do zaproponować ją jako sieć transeuropejską. Ciągle powraca prośba: Bund, czyń swój obowiązek!”
Transmisja: Antena Brandenburska, 05.07.2023, godz. 16.40
Z materiałem Elke Bader
„Miłośnik internetu. Dumny ewangelista popkultury. Znawca Twittera. Przyjaciel zwierząt na całym świecie. Zły komunikator”.