W spektakularnej akcji wepchnięto przez Odrę do Polski nowy most kolejowy w Küstrin-Kietz (Märkisch-Oderland). Manewry rozpoczęły się w poniedziałek rano i zakończyły we wtorek po południu.
Jak zapowiada Deutsche Bahn, w grudniu most powinien zostać oddany do użytku jako połączenie graniczne. Prace budowlane nad dwupasmową konstrukcją rozpoczęły się w 2021 roku.
W przyszłości pociągi będą mogły przejeżdżać przez most z prędkością do 120 km/h, zamiast dotychczasowych 30 km/h. Według Deutsche Bahn zwiększy to przepustowość linii i skróci czas podróży. „Ten most jest centralną konstrukcją w kierunku Polski” – powiedział w poniedziałek minister transportu Brandenburgii Guido Beermann (CDU). Zwiększony ruch kolejowy można osiągnąć jedynie poprzez rozbudowę i zwiększenie liczby tras.
„Most do Polski jest przygotowany pod elektryfikację i budowę drogi dwujezdniowej, niestety nadal brakuje pozytywnej i wspierającej decyzji Federalnego Ministerstwa Transportu” – poinformowała we wtorek grupa interesów Ostbahn (IGOB). Mimo odmowy rządu federalnego opowiada się za rozbudową dwutorowości i elektryfikacją drogi RB 26 w kierunku Polski.
Sojusz uważa połączenie Berlina z Küstrin-Kietz za jedną z najsilniejszych linii ruchu niemiecko-polskiego. Rząd federalny natomiast traktuje to połączenie jako lokalny szlak komunikacyjny.
Most kolejowy łączył niegdyś Berlin z Królewcem (dziś: Kaliningrad/Rosja) w ramach tzw. Ostbahn. Most, zbudowany w 1867 r., został poważnie uszkodzony podczas I wojny światowej i odrestaurowany w 1920 r. z części innych zniszczonych mostów. Budynek był również mocno kwestionowany podczas II wojny światowej.
Według firmy wykonawczej nowy most został wstępnie zmontowany po stronie niemieckiej, a następnie przetransportowany ciężkimi ciężarówkami. Sprowadzili do rzeki stalową konstrukcję o długości 130 metrów. Następnie centymetr po centymetrze most został przesunięty nad wodę na odległość 180 metrów za pomocą pontonów.
Dla Deutsche Bahn jest to obecnie największy projekt mostowy w Brandenburgii. Firma zainwestowała około 50 milionów euro z funduszy federalnych w planowanie i budowę. Według DB sieć ściągów przelotowych w dużym łuku mostu wykonana jest z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (carbon) – jest to nowość na świecie w przypadku mostu kolejowego tej wielkości.
© dpa | Ilustracja: Deutsche Bahn AG / Oliver Lang | 06.09.2023 05:44
„Guru kulinarny. Typowy ewangelista alkoholu. Ekspert muzyki.