Rajd Akropolu Grecji: Kierowcy Skody, Andreas Mikkelsen i Sami Pajari, walczą o tytuł WRC2. Mladá Boleslav – › W dziesiątej rundzie tegorocznych Rajdowych Mistrzostw Świata Andreas Mikkelsen i Torstein Eriksen dążą do trzeciego zwycięstwa w sezonie w klasie WRC2 za kierownicą Škody Fabia RS Rally2
› Po sukcesie w domowej rundzie Mistrzostw Świata kierowca Fabii RS Rally2 Sami Pajari pojedzie z pilotem Enni Mälkönenem jako trzeci w WRC2 na Rajd Akropolu w Grecji.
› Jako faworyci Oliver Solberg/Elliott Edmondson i Gus Greensmith/Jonas Andersson po raz kolejny liczą na Škodę Fabia RS Rally2 firmy Toksport WRT na „Akropol”
Załoga Škody Fabia RS Rally2, Sami Pajari i Enni Mälkönen, uda się na Rajd Akropolu w Grecji (7–10 września 2023 r.) wraz z wiatrem w plecy swoich dziewiczych rajdów zwycięstwa w Mistrzostwach Świata FIA w klasie WRC2. Młodzicy wygrali poprzednią rundę Mistrzostw Świata w Finlandii, swój macierzysty wyścig. Czwarte miejsce wystarczyło Andreasowi Mikkelsenowi i Torsteinowi Eriksenowi na kolejnej Fabii RS Rally2 i objęli prowadzenie w klasyfikacji kierowców i pilotów WRC2. Ich zespół Toksport WRT oraz koledzy z marki, Oliver Solberg/Elliott Edmondson i Gus Greensmith/Jonas Andersson, również dążą do świetnego wyniku: tylko drugie zwycięstwo w sezonie w WRC2 będzie w stanie utrzymać swoje ambicje związane z tytułem. 17 z 30 uczestników startujących w greckim klasyku rajdowym w kategorii WRC2 liczy na Škodę Fabię.
Walka o tytuł WRC2 w Rajdowych Mistrzostwach Świata zapowiada się gorąco w palącym greckim słońcu: co najmniej pięciu kierowców ma nadal duże szanse na zdobycie tytułu. Każdy z czterech jeździ Škodą Fabią RS Rally2, używaną przez Toksport WRT z Quiddelbach do Nürburgring: Norweg Andreas Mikkelsen prowadzi w klasyfikacji z 82 punktami, Sami Pajari jest trzeci z 71 punktami. Na pozostałych miejscach plasują się Szwed Oliver Solberg (64 punkty) i Brytyjczyk Gus Greensmith (62). Jednak ten pozornie jasny obraz jest mylący. Ponieważ przepisy stanowią, że każdy kierowca może nominować do klasyfikacji tylko siedem z 13 wyścigów Mistrzostw Świata, pozycje startowe są różne: podczas gdy Mikkelsen i Greensmith zdobyli punkty w czterech konkurencjach, Pajari i Solberg stanęli już na starcie w pięciu czasy.
Mikkelsen może ze względnym spokojem oczekiwać „Zgromadzenia Bogów”, jak nazywa się także grecki wyścig o Puchar Świata. „Muszę znaleźć właściwą równowagę między atakiem a ostrożnym wykorzystaniem techniki na nierównych, żwirowych zboczach” – mówi 34-latek, opisując swój zamiar podejścia do sprawy z nieco większą ostrożnością. W 2021 roku wygrał już w Rajdzie Grecji kategorię WRC2 za kierownicą Škody Fabia Rally2 evo i w tym samym roku został mistrzem. W ubiegłym sezonie wraz ze swoim pilotem Torsteinem Eriksenem zajął siódme miejsce po tym, jak zetknęli się z ogromną barierą na scenie stadionu olimpijskiego w Atenach.
W przeciwieństwie do powściągliwego podejścia Mikkelsena, motto Samiego Pajari i Olivera Solberga, również 21-letniego, wydaje się brzmieć „złom albo garnek”. Fin przybywa na Akropol z wielką pewnością siebie po zwycięstwie w WRC2 u siebie. „Uwielbiam rajdy szutrowe” – mówi Pajari. „Ale odcinki specjalne w Grecji są znacznie trudniejsze i nie mają nic wspólnego z tymi w moim rodzinnym kraju. Chociaż wiem, jak solidna i niezawodna jest Škoda Fabia RS Rally2: na niektórych odcinkach nie można jechać na pełnym gazie, ponieważ zniszczyłoby to samochód.
Oliver Solberg i jego brytyjski pilot Elliott Edmondson zdołali wyraźnie pokonać Pajariego i jego pilota Enniego Mälkönena w klasyfikacji generalnej Grand Prix Finlandii na szutrach. Jednak syn byłego rajdowego mistrza świata Pettera Solberga nie podał nazwy rajdu. jako jeden z siedmiu wyścigów, w których może gromadzić punkty Pucharu Świata. Okoliczność jest tym bardziej godna ubolewania, że Szwed zanotował już czyste rundy w dwóch zarejestrowanych imprezach. „Oczywiście, z perspektywy czasu, byłoby lepiej, gdybyśmy podpisali kontrakt z Finlandią, aby zdobywać punkty w Pucharze Świata. Ale tak właśnie jest” – mówi Solberg, który jest teraz w pełni skupiony na Rajdzie Grecji.
Z deficytem boryka się także Gus Greensmith: po przejściu na emeryturę w Finlandii londyńczyk musiał już zaakceptować swój wyeliminowany wynik – z siedmiu nominowanych wyścigów WRC2 tylko sześć najlepszych liczy się do klasyfikacji mistrzostw. „Zdecydowanie powinienem uniknąć kolejnej imprezy z zerową liczbą punktów” – podkreśla Anglik, który po raz kolejny dzieli Toksport WRT-Fabia RS Rally2 ze Szwedem Jonasem Andeerssonem.
Kajetan Kajetanowicz do Grecji przyjedzie na siódmym miejscu. Jednak polski kierowca i pilot Škody Fabia RS Rally2 Maciej Szczepaniak wystartował w tym sezonie tylko w trzech rajdach WRC2, wygrywając swoją klasę w Safari Rally Kenya. Wasi rodacy Mikołaj Marczyk/Szymon Gospodarczyk odbywają w tym roku przedwczesną praktykę w Fabii RS Rally2 należącej do Team Orlen. Obie załogi kwalifikują się również do czołowego miejsca na Akropolu.
Kilku zawodników z 30 samochodów WRC2 biorących udział w Rajdzie Grecji walczy o Puchar WRC Masters. Jest zarezerwowany dla kierowców powyżej 50. roku życia. Na szczycie rankingu znajduje się obecnie Hiszpan Alexander Villanueva, notatki czyta mu jego rodak José González Murado. Silna konkurencja pochodzi również z Austrii: Johannes Keferböck również jeździ Škodą Fabią, a Ilka Minor jest pilotem.
Rajd Grecji składa się z 14 odcinków specjalnych, z których część przebiega na bardzo nierównych torach asfaltowych, a ich łączna długość wynosi 307,69 km. Przedstawienie rozpoczyna się w czwartek wieczorem o 18:00 czasu lokalnego, na tle historycznego słynnego Akropolu. Nieco później scena dla widzów o długości 1,48 km w porcie w Atenach daje przedsmak widowiska sportów motorowych. Po trzech etapach na uczestników w niedzielę od 15:55 czasu lokalnego czeka meta podium w pobliżu parku serwisowego Lamia.
Czy wiedziałeś o tym…
…Rajd Akropolu w Grecji był częścią pierwszego sezonu Rajdowych Mistrzostw Świata w 1973 roku? Po ośmioletniej przerwie impreza powróciła do kalendarza Pucharu Świata w 2021 roku.
…Rajd Akropolu w Grecji, ze stosunkowo niskimi prędkościami na krętych odcinkach naznaczonych dużymi kamieniami i ogólnie wysoką temperaturą, jest jednym z najtrudniejszych wyścigów Pucharu Świata?
…czy warunki staną się jeszcze trudniejsze, gdy po południu odbędą się odcinki specjalne? Luźne kamienie i skaliste powierzchnie zwiększają ryzyko uszkodzenia opon, a także stanowią zagrożenie dla elementów podwozia.
…nawet drobne usterki na piątkowym etapie mogą mieć trwały wpływ, ponieważ w południe nie ma przerwy w świadczeniu usług?
Klasyfikacja WRC2 (przed Rajdem Grecji na Akropol)
1. Andreas Mikkelsen (NOR), Škoda, 82 punkty (z 4 rajdów)
2. Yohan Rossel (FRA), Citroën, 77 punktów (w 4 rajdach)
3. Sami Pajari (FIN), Škoda, 71 punktów (z 5 rajdów)
4. Oliver Solberg (SWE), Škoda, 64 punkty (z 5 rajdów)
5. Gus Greensmith (Wielka Brytania), Škoda, 62 punkty (z 4 rajdów)
Klasyfikacja WRC Masters Cup (przed Rajdem Grecji na Akropolu)
1. M-Sport Ford World Rally Team, 119 punktów (z 6 startów)
2. Toksport WRT (Škoda), 110 punktów (z 3 startów)
3. Toksport WRT 2 (Škoda), 105 punktów (z 3 startów)
4. Toksport WRT 3 (Škoda), 105 punktów (z 4 startów)
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA 2023
Rajd Monte Carlo od 19 do 22 stycznia
Rajd Szwecji od 9 do 12 lutego
Rajd Meksyku od 16 do 19 marca
Rajd Chorwacji od 20 do 23 kwietnia
Rajd Portugalii 11-14 maja
Rajd Włochy-Sardynia od 1 do 4 czerwca
Rajd Safari w Kenii od 22 do 25 czerwca
Rajd Estonii 20-23 lipca
Rajd Finlandii od 3 do 6 sierpnia
Rajd Akropolu w Grecji od 7 do 10 września
Rajd Chile 28 września – 1 października
Rajd Europy Środkowej od 26 do 29 października
Rajd Japonii od 16 do 19 listopada
Kontakty prasowe:
Andrzej Lee
Tradycja i projekty głośnikowe
Telefon +49 6150 133-126
E-mail: andreas.leue@skoda-auto.de
Ulricha Bethscheidera-Kiesera
Szef komunikacji produktu i marki
Telefon +49 6150 133 121
E-mail: ulrich.bethscheider-kieser@skoda-auto.de
Oryginalna treść od: Skoda Auto Deutschland GmbH przekazana przez news aktuell
„Dożywotni gracz. Fanatyk bekonu. Namiętny introwertyk. Totalny praktyk Internetu. Organizator”.