(Motorsport-Total.com) – Nowy Hyundai Kona Elektro (kup używany samochód Hyundai Kona Elektro już teraz) rusza 7 października. W porównaniu do pierwszej generacji mały SUV jest o 15 centymetrów dłuższy i oferuje większy zasięg oraz większą moc napędową w obu silnikach. Ale samochód stał się również znacznie droższy. Jak teraz zachowuje się samochód? Nową, topową wersję z akumulatorem o mocy 160 kW i 65 kWh testowaliśmy w Nosovicach w Czechach, gdzie samochód jest produkowany.
Hyundai Kona elektryczny (2024): Wygląd zewnętrzny
Każdy, kto śledzi nasze wiadomości, może wiedzieć, że znaczny wzrost odnotował nie tylko Kona Electric, ale także Kia Niro EV. To nie przypadek: oba bazują na tej samej platformie o nazwie K3, o czym dowiedzieliśmy się podczas wydarzenia. W przeciwieństwie do E-GMP jest to platforma z silnikiem spalinowym. Według Hyundaia jako pierwsza opracowano elektryczną wersję Kony, która stanowi około dwóch trzecich sprzedaży w Niemczech. Dobrze czytacie: wersja elektryczna sprzedaje się znacznie lepiej niż wersja termiczna i hybrydowa.
Podobał mi się wygląd nowej Kony na opublikowanych zdjęciach. Ale po zobaczeniu auta na żywo muszę się poprawić: auto ma za dużo wybrzuszeń na zewnątrz, a tył przypomina fatalne modele SsangYonga. Ale to tylko moja bezstronna opinia; wystarczy spojrzeć na nasze zdjęcia.
Napęd na przednie koła o mocy 160 kW umożliwia dobrą pracę Kony o długości prawie 4,36 m; Pod względem napędu nie przeoczyliśmy niczego. Wręcz przeciwnie: skoro moment obrotowy wersji podstawowej wynoszący 115 kW jest dokładnie taki sam, jak naszej wersji testowej, powinien w zupełności wystarczyć do ruchu miejskiego. Wyższe osiągi prawdopodobnie mają wpływ tylko podczas sprintu (o jedną sekundę więcej) i przy maksymalnej prędkości (dziesięć km/h mniej).
Jednak wersja high-end oferuje również więcej pod względem żywotności baterii, ponieważ jest wyposażona w większą baterię. Zasięg wynoszący 514 km jest bardzo dobry jak na tę klasę. Na pochwałę zasługuje także czterostopniowa regulacja rekuperacji za pomocą manetek przy kierownicy. Tryb iPedal pozwala na prawdziwą jazdę jednym pedałem. Z drugiej strony właściwości ładowania nie są już tak dobre: maksymalna moc ładowania 102 kW i czas ładowania 41 minut nie są już konkurencyjne. Notatka dodatkowa: Ogniwa NMC pochodzą od LG, ale produkowane są w Europie (prawdopodobnie w Największa w Europie fabryka ogniw w Polsce).
Hyundai Kona elektryczny (2024)
Nie znaleźliśmy niczego, co można by skrytykować podwoziu i układzie kierowniczym. Hyundai Kona robi znaczący krok naprzód we wnętrzu: krajobraz ekranu przypomina teraz ten z Hyundaia Ioniq 5. Podoba mi się też to, że gdy mrugniesz, wyświetlany jest odpowiedni obraz z kamery z widokiem z tyłu.
Hyundai Kona elektryczny (2024)
Niezwykła jest duża liczba przycisków w środku: naliczyliśmy ich ponad 20. Tutaj Kia przełamuje trend polegający na obsłudze za pomocą ekranu dotykowego. To kwestia gustu; Może nie wygląda to świetnie, ale jest wygodne, bo nie trzeba długo szukać w głębi menu. Myślę jednak, że kilka przycisków mniej załatwiłoby sprawę.
Hyundai Kona elektryczny (2024)
W samochodzie testowym zamontowano opcjonalne „fotele relaksacyjne”. W tym przypadku oparcia przednich siedzeń można odchylić na tyle, aby można było zdrzemnąć się podczas załadunku. Jeśli dopasuję przedni fotel kierowcy do swojego wzrostu, jako pasażer mierzący 1,76 m na tylnym siedzeniu mam więcej niż wystarczająco miejsca. Bagażnik oferuje również dużą pojemność (od 466 do 1300 litrów). Jest też mały bagażnik, w którym zmieszczą się przynajmniej kable do ładowania.
Hyundai Kona elektryczny (2024)
Jak w przypadku każdego samochodu testowego, sprawdziliśmy, czy system nawigacji oferuje strategię ładowania na długich dystansach. Nie można tego osiągnąć samym urządzeniem; wówczas podawana jest jedynie lista punktów ładowania na trasie. Jeśli sparujesz samochód z wewnętrzną aplikacją Bluelink, system nawigacji przedstawi Ci zalecenia. Zakłada to jednak, że zawsze ładujesz do 100%, co nie jest dobrą strategią. Ekspert Hyundaia zalecił ustawienie limitu ładowania na poziomie 80 proc. Ale właściwie oprogramowanie powinno samo o tym wiedzieć, prawda?
Bez aplikacji Hyundai Bluelink system nawigacji wyświetla jedynie listę stacji ładowania
Mieliśmy również trudności z adaptacyjnym tempomatem (ACC). W razie potrzeby system może przyjąć ograniczenie prędkości zapisane w systemie rozpoznawania znaków drogowych. Ale oczywiście trzeba to za każdym razem potwierdzać przyciskiem na kierownicy – co jest dość uciążliwe. Tak czy inaczej, system Hyundaia nie działa tak dobrze jak Audi.
Urządzenie korzysta z aplikacji, aby stworzyć strategię ładowania, ale zakłada 100% naładowania
I kolejna wada elektroniki: Android Auto i Apple Car Play nadal są obsługiwane tylko za pomocą kabla. Wypowiedzi Hyundaia w tej kwestii były niespójne: zdaniem menadżera produktu powinno to zostać naprawione aktualizacją OTA pod koniec roku; Jednak inny rzecznik powiedział, że nie będzie to możliwe ze względu na brak sprzętu.
W porównaniu do konkurencji
Od DS3 E-Tense po Volvo EX30: małe elektryczne SUV-y sprzedają się masowo. Jednak na drugi rzut oka, jeśli spojrzymy na technologię leżącą u podstaw marek, istnieją tak naprawdę tylko trzy alternatywy: modele firmy Stellantis (Jeep Avenger, Opel Mokka, Peugeot 2008 itd.), modele Hyundai i Kia (Hyundai Kona Electric, Kia Niro EV, Soul EV) oraz jako nowości modele chińskiej grupy Geely (Smart #1 i Volvo EX30).
prowadzić
Hyundai Kona elektryczny 160 kW: napęd na przednie koła 160 kW
Rozszerzona oferta Volvo EX30: Napęd 200 kW
Hyundai Ioniq 5 2WD 77 kWh: Napęd 168 kW
0-100 km/h/szczyt
Hyundai Kona elektryczny 160 kW: 7,8 sekundy / 172 km/h
Rozszerzona oferta Volvo EX30: 5,7 sek. / 180 km/godz
Hyundai Ioniq 5 2WD 77 kWh: 7,3 sekundy / 185 km/godz
Zużycie energii
Hyundai Kona elektryczny 160 kW: 14,7-16,6 kWh
Rozszerzony zasięg Volvo EX30: 15,7 kWh
Hyundai Ioniq 5 2WD 77 kWh: 17,0 kWh
Siatka akumulatorowa
Hyundai Kona elektryczny 160 kW: 65 kWh
Rozszerzona autonomia Volvo EX30: 64 kWh
Hyundai Ioniq 5 2WD 77 kWh: 77 kWh
Zakres
Hyundai Kona elektryczny 160 kW: 514 km
Rozszerzony zasięg Volvo EX30: 480 km
Hyundai Ioniq 5 2WD 77 kWh: 507 km
Maksymalna moc ładowania AC/DC
Hyundai Kona elektryczny 160 kW: 11 kW / 102 kW
Rozszerzona oferta Volvo EX30: 22kW / 153kW
Hyundai Ioniq 5 2WD 77 kWh: 11 kW / 240 kW
Czas ładowania DC (10-80%)
Hyundai Kona elektryczny 160 kW: 41 min
Rozszerzony zasięg Volvo EX30: 26 min
Hyundai Ioniq 5 2WD 77 kWh: 18 minut
Długość wysokość
Hyundai Kona elektryczny 160 kW: 4,36 m / 1,58 m
Zwiększony zasięg Volvo EX30: 4,23 m / 1,55 m
Hyundai Ioniq 5 2WD 77 kWh: 4,64 m / 1,61 m
pień
Hyundai Kona Electric 160 kW: 466–1300 litrów plus 27 litrów przestrzeni bagażowej
Rozszerzona oferta Volvo EX30: 380 do 904 litrów plus 7 litrów przestrzeni w bagażniku
Hyundai Ioniq 5 2WD 77 kWh: 527-1587 litrów
Cena
Hyundai Kona elektryczny 160 kW: 47 190 euro
Rozszerzona oferta Volvo EX30: 41 790 euro
Hyundai Ioniq 5 2WD 77 kWh: 47 900 euro
Nasze małe porównanie to pokazuje: Volvo EX30 w wersji dalekiego zasięgu oferuje znacznie większą moc silnika, a co za tym idzie, szybszy sprint niż Kona. Hyundai nie nadąża pod względem wydajności i czasu ładowania, a do tego jest o ponad 5000 euro droższy. Dla porównania Kona wypada jedynie pod względem przestrzeni w bagażniku i nieco lepszego zasięgu.
Jednak Jeep Avenger jest jeszcze mniej wydajny. Jednak przy długości 4,08 m jest również znacznie mniejszy. Przy 115 kW jest też znacznie słabszy. Jego podstawowa cena wynosząca 37 000 euro przemawia przede wszystkim do tych, którzy chcą wydawać mniej, a jednocześnie oferuje elegancki wygląd.
Zamiast tego do naszego porównania uwzględniliśmy Hyundaia Ioniq 5, który jest zaskakująco tylko nieznacznie droższy od Kony z porównywalnym silnikiem. Jeśli nie musisz się martwić problemami z parkowaniem i doceniasz większy bagażnik to auto jest warte rozważenia. Zwłaszcza, że ładuje się także znacznie szybciej dzięki systemowi 800 V.
Dowiedz się więcej o Kona Electric i EX30:
Hyundai Kona Electric: Nowa wersja dostępna od 41 990 euro
Volvo EX30 na tle konkurencji
Wniosek
Nowy Hyundai Kona Electric może nie jest samochodem szczególnie ładnym, ale na pewno nie jest zły. Jeśli nie chcesz obsługiwać samochodu za pomocą ekranu dotykowego, Kona jest dobrą alternatywą. Samochód zdobywa także punkty pod względem przestrzeni bagażowej.
Cena w okolicach 47 000 euro jest mało odpowiednia – przynajmniej biorąc pod uwagę dane, bo sprzętu nie porównywaliśmy. Jeżeli możesz i chcesz wydać aż tyle, to musisz zadać sobie pytanie, czy Ioniq 5 to lepszy wybór. Każdemu, kto mieszka w dużym mieście i nie ma własnego garażu, prawdopodobnie będzie lepiej, jeśli wybierze mniejsze Volvo EX30. Jest produkowany w Chinach i dlatego ma przewagę kosztową. Dla mnie jest to najlepsze opakowanie pod względem formy papierowej; Zobaczymy, jak będzie się spisywał podczas wolnych treningów pod koniec października, a następnie przetestujemy samochód.
Hyundai Kona Elektryczny 160 kW
Silnik: przedni silnik synchroniczny z magnesami trwałymi o mocy 160 kW
Maksymalny moment obrotowy: 255 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,8 sekundy (z 17-calowymi felgami)
Prędkość maksymalna: 172 km/h
Zużycie: 14,7-16,6 kWh/100 km
Bateria: 65,4 kWh netto (NMC, od LG)
Zasięg na napędzie elektrycznym: 514 km (z 17-calowymi felgami)
Podłączenie obciążenia: CCS2, AC do 11 kW, DC do 102 kW
Czas ładowania: 6h25 w AC (0-100%), 41 min w DC (10-80%)
Długość: 4355 mm
Szerokość: 1825mm
Wysokość: 1580 mm
Pojemność bagażnika: 466–1300 litrów plus 27 litrów przestrzeni bagażowej
Cena podstawowa: 47 190 euro (wyposażenie Trend)
Wprowadzenie do obrotu: 7 października 2023 r. (dzień dealera)
„Dożywotni gracz. Fanatyk bekonu. Namiętny introwertyk. Totalny praktyk Internetu. Organizator”.