Nowy pociąg dużych prędkości dla Europy: firma Nevomo planuje rywala ICE, który z łatwością wyprzedzi niemiecki pociąg ekspresowy. Ale jego prawdziwa siła jest zupełnie inna.
Nowy superpociąg z Polski mógłby wyprzedzić niemiecki ICE: przy prędkości do 550 km/h „MagRail” byłby jednym z najszybszych pociągów na świecie. Ale prawdziwa atrakcja: pociąg na lewitacji magnetycznej wykorzystuje istniejące szyny – pierwszy tego typu pociąg na świecie.
Odrębna sieć kolejowa nie byłaby zatem konieczna. I to właśnie ten atut uznawany jest za klucz do sukcesu magnetycznego pociągu lewitującego. Nieliczne istniejące koleje podwieszane wymagają jednak własnej, niezwykle kosztownej infrastruktury.
Udana jazda próbna w Polsce
Nevomo osiągnęło ważny kamień milowy. Podczas jazdy próbnej w Nowej Sarzynie pociąg „MagRail” przepłynął 700 metrów z prędkością do 135 km/h, czyli dwa centymetry nad szyną. Producent widzi w jego rozwoju potencjał zrewolucjonizowania podróżowania pociągami. „Wykorzystując istniejącą infrastrukturę, oferujemy opłacalne i przyjazne dla środowiska podejście do modernizacji transportu kolejowego” – mówi Przemek Ben Paczek, współzałożyciel Nevomo.
Współpraca z gigantami branży
Najwyraźniej inni również wierzą w ten potencjał: Nevomo twierdzi, że współpracuje z dużymi markami w branży, w tym z SNCF i gigantem taboru kolejowego GATX (który jest właścicielem i leasinguje ponad 150 000 wagonów towarowych na całym świecie), aby opracować różne aplikacje dla MagRail. . Początkowo pociąg będzie służył do przewozu towarów, później także do przewozu pasażerów.
Zdaniem Nevomo do obsługi MagRail należy przekonwertować jedynie poszczególne odcinki lub trasy, bez zasadniczej zmiany istniejącej sieci kolejowej. Pierwsze koleje magnetyczne mogłyby ujrzeć światło dzienne w Europie już za kilka lat.
„Komunikator. Profesjonalny badacz kawy. Irytująco skromny fanatyk popkultury. Oddany student. Przyjazny ćpun mediów społecznościowych”.