Deutsche Bahn sprzedaje swoją brytyjską spółkę zależną Arriva zajmującą się transportem lokalnym, którą nabyła w 2010 roku, wraz ze wszystkimi pozostałymi krajowymi spółkami Arriva na dziesięciu rynkach europejskich amerykańskiemu inwestorowi infrastrukturalnemu I Squared Capital – według Deutsche Bahn odpowiednia umowa zakupu została podpisana w ubiegły czwartek . . Rada nadzorcza grupy i Konfederacja jako właściciel nie wyraziły jeszcze zgody.
Według doniesień mediów transakcja, która powinna zostać sfinalizowana w przyszłym roku, wpłynie do kasy Deutsche Bahn 1,6 miliarda euro. Kolej chce przeznaczyć pieniądze na swoją podstawową działalność kolejową i zmniejszyć swoje zadłużenie.
„Strategicznym celem Deutsche Bahn jest dokonanie rekordowych inwestycji w przyjazny dla środowiska transport kolejowy w ramach swojej podstawowej działalności w Niemczech. Wiąże się to z ogromnym wzrostem inwestycji wspólnie z niemieckim rządem federalnym w naszą infrastrukturę kolejową i nasze pociągi. Podpisana umowa kupna jest zatem zgodna z Strong Rail. Jednocześnie sprzedaż spółce I Squared stwarza Arrivie nowe możliwości wykorzystania potencjału wzrostu, na przykład w zakresie przyszłej elektryfikacji flot w Europie. Dla Deutsche Bahn jest to z kolei ważny krok w kierunku jeszcze większego skupienia się na przyszłym rozwoju transportu kolejowego w Niemczech” – wyjaśnia Levin Holle, członek zarządu Deutsche Bahn AG ds. finansów i logistyki.
Brytyjska lokalna firma transportowa Arriva zatrudnia około 35 500 pracowników i według własnych informacji obsługuje około 1,5 razy w roku autobusy (w tym niektóre czerwone piętrowe autobusy londyńskie), pociągi, autokary, tramwaje, autobusy wodne, systemy rowerów publicznych i rozwiązania transportowe na żądanie miliardy podróży pasażerskich w dziesięciu krajach europejskich.
Działalność Arrivy jest podzielona na cztery segmenty biznesowe: autobusy w Wielkiej Brytanii, pociągi w Wielkiej Brytanii, Holandia i Europa kontynentalna. Arriva działa w Czechach, Chorwacji, Węgrzech, Włoszech, Holandii, Polsce, Słowacji, Słowenii, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.
„Jesteśmy przekonani, że Arriva i I Squared mogą odegrać ważną rolę w zapewnianiu innowacyjnego i zrównoważonego transportu publicznego w całej Europie” – powiedział Mike Cooper, dyrektor generalny Arriva Group.
Kolej od dawna starała się sprzedać Arrivę. Ale chętnych praktycznie nie było. Pandemia wirusa szczególnie postawiła problemy dla firmy, która pod nowym kierownictwem już odrodziła się. Jednak po latach braku inwestycji eksperci mówią o przypadku restrukturyzacji.
Pod przewodnictwem Rüdigera Grube, Deutsche Bahn kupił Arrivę w 2010 roku za około 2,7 miliarda euro łącznie z długiem – zamierzeniem szefa kolei Mehdorna i jego następcy Grube było stać się globalną grupą logistyki i transportu, „globalnym graczem”. .
Już wtedy było to krytykowane: zielony polityk Anton Hofreiter oskarżył zarząd kolei o „megalommanię”. Zamiast dalej rozwijać się za granicą, kolej powinna skoncentrować się na swojej podstawowej działalności kolejowej w Niemczech – powtarzały się krytyczne uwagi. Kryminalnie zaniedbano także niezbędne inwestycje w infrastrukturę kolejową Niemiec, ze szkodą dla polityki globalnej ekspansji.
Sprzedana ma być także kolejowa spółka zależna DB Schenker – obecnie trwają poszukiwania nabywców dla grupy logistycznej. Jednak ze względu na dobrą sytuację gospodarczą zainteresowanie inwestorów tą transakcją ocenia się jako duże.
„Komunikator. Profesjonalny badacz kawy. Irytująco skromny fanatyk popkultury. Oddany student. Przyjazny ćpun mediów społecznościowych”.