Polskie Dni Filmu w Scanoramie: żywy głos w świecie kina (wideo)

Europejskie Forum Filmowe Scanorama odbędzie się w dniach 4-14 listopada w Wilnie, Kownie, Kłajpedzie i Šiauliai.

W tym roku Europejskie Forum Filmowe Scanorama i jego wieloletni partner Instytut Polski w Wilnie prezentują nowy program Dni Filmu Polskiego. Skanoramaktóre otworzy rozległy pejzaż polskiego kina w kontekście kina europejskiego.

„Scanorama zawsze zwracała szczególną uwagę na polskie kino – żywy głos w świecie kina, zawsze potrafiący zachować wolną przestrzeń dla myśli i wyobraźni w trudnych epokach historycznych oraz talent nie tylko w głębi ludzkiej duszy, ale także wyeksponować zbrodnie ludzkości popełniane przez reżimy polityczne”. – mówi Gražina Arlickaitė, założycielka i dyrektor artystyczna festiwalu.

„Od wielu lat polskie kino cieszy się sławą w kraju i za granicą. Jesteśmy dumni, że po raz kolejny możemy zaoferować litewskim filmowcom najwyższej jakości program kulturalny.

Stopshot z 1970 roku | Zdjęcie organizatorów

Pokażemy najnowsze filmy, w tym film nagrodzony Oscarem, a także filmy klasyczne i film dla młodszej widowni.

Różnorodność i aspiracje współczesnego polskiego kina zostaną ujawnione poprzez szeroki wybór gatunków, intensywności i stylu. Każdy widz wybierze tam coś, co będzie odpowiadało jego wrażliwości i wyobraźni.

Kino to także świetny sposób na poznanie sąsiadów. Instytut Polski w Wilnie serdecznie zaprasza na wszystkie seanse i zachęca do oddania się magii kina i ponownego odkrycia dziecięcej wyobraźni! – Zaproszeniem podzieliła się Malłorzata Stefanowicz-Pecela, dyrektor Instytutu Polskiego w Wilnie.

Konteksty historyczne: refleksja polska

W centrum nowego programu znalazł się ostatni film Jana Pawła Matuszyńskiego „Leaving No Marks” (2021), zaprezentowany na aukcji głównej Festiwalu Filmowego w Wenecji. Reżyser przenosi widzów do 1983 roku. Polska.

„Nie zostawiaj tagów:

Kraj jest wstrząśnięty przypadkiem pobitego przez milicjantów na śmierć studenta Grzegorza Przemyki, syna poetki i działaczki Solidarności Barbary Sadowskiej. Jego przyjaciel i jedyny świadek Jurek natychmiast staje się głównym wrogiem państwa.

Reżim używa wszelkich środków, by represjonować krewnych ofiary: tajne służby, milicje, media i wymiar sprawiedliwości.

Bazując na wydarzeniach historycznych, JP Matušinskis tworzy fascynującą i porywającą narrację, która szokuje znaczenie czasu w dzisiejszych kontekstach politycznych.

Dialog pamięci historycznej kontynuuje film fabularny Prawda wyzwala (2020) Roberta Glińskiego oraz dokument 1970 (2021) Tomasza Wolskiego w filmie dokumentalnym Visions du Réel zdobywa nagrodę jury. Akcja filmu R. Glińskiego przenosi nas do końca lat 80. Polski.

Jeden z założycieli Komitetu Obrony Robotników, 88-letni duchowny Zieja, jest przesłuchiwany przez służby bezpieczeństwa. Celem śledczego Grisickisa jest nakłonienie szanowanego starszego mężczyzny do współpracy z władzami.

„Po prostu przyszło nam wtedy do głowy:

Przesłuchujący wspomina swoje życie: pełne jest dramatycznych historii z XX wieku. Wydarzenia polskiej historii stają się tłem dla wagi niewzruszonych przekonań moralnych.

Łącząc archiwalne nagrania rozmów telefonicznych, materiały dokumentalne i animacje, Volsky zagląda za kulisy represyjnej maszynerii państwa, zapraszając go z powrotem do wczesnych lat osiemdziesiątych.

1970 W kilku polskich nadmorskich miejscowościach wybuchają protesty: robotnicy wyrażają niezadowolenie z rosnących cen.

Coraz więcej ludzi codziennie wychodzi na ulice, aw stolicy powstaje zespół zarządzania kryzysowego. Początkowo oczekuje się, że fala protestów zostanie rozpatrzona spokojnie, ale sytuacja szybko wymyka się spod kontroli i ucieka się do przemocy.

Sfera napiętych relacji

Komedia Grzegorza Jaroszuka Średniowiecze (2020), prezentowana na Festiwalu Filmowym w Karlowych Warach oraz Imielska z Mojej Małgorzaty” (2020), prezentowana na Festiwalach Filmowych w Warszawie i Gdyni.

Film „Rodzice”. Przestań strzelać | Zdjęcie organizatorów

Pierwszy z nich angażuje się w dowcipną, dowcipną powieść kryminalną w sypialni, a drugi staje się czułym uderzeniem w roli Olli, nastolatki, która wkracza w świat dorosłych i jest dręczona nieubłaganym pragnieniem matki.

Nordycko-polski dialog, który rozbrzmiewał w zeszłym roku w filmie otwierającym Sweat! na Festiwalu Filmowym w Haugesund.

Polska aktorka Olga Boladz, która wcieliła się w rolę Anny, wypuszczonej z więzienia w skandynawskim thrillerze ze wschodnioeuropejskimi przyprawami, przeciwstawia się swojej rodawce Magdalenie Koleśnik, która grała opiniotwórczynię Silviję, w mrocznym ciosie i po raz kolejny udowadnia, że ​​granica , potrafi z powodzeniem rozwijać twórczą współpracę.

Nowy głos polskiego kina

Nowy głos polskiego kina reprezentuje Ola Jankowska i jej film Anatomia (2021), prezentowany na Festiwalu Filmowym w Wenecji.

To poetycka medytacja nad naturą czasu i (nie)możliwością bliskości człowieka, świadcząca o zdolności reżysera do kontrolowania decyzji wizualnych.

Film „Rodzice”. Przestań strzelać | Zdjęcie organizatorów

Miłośnicy filmów krótkometrażowych powinni zwrócić uwagę na program konkursowy filmów krótkometrażowych „Nowe Kino Bałtyckie”, który prezentuje film „Bezpieczny dystans” (2021) aspirującego reżysera Artūrasa Wyrzykowskiego, który w komicznych intonacjach opowiada o pandemicznej rzeczywistości.

Science fiction: dialog między literaturą a kinem

Krótkometrażowy film Andrzeja Wajdy „Ciasto warstwowe” (1968) jednego z najsłynniejszych polskich reżyserów, oparty na powieści science fiction o tym samym tytule S. Lemo, zaprasza na spotkanie z pilotem Richardem Foxem, co powoduje potworną jazdę na każdym kroku z drogi.

Człowiekowi udaje się przeżyć tylko dlatego, że przeszczepia się organy zmarłych, ale sytuacja pogarsza się, gdy zaczyna nabierać cech swoich gospodarzy.

Witając dziewiętnastą publiczność, Scanorama pokazała i dystrybuowała do światowej sławy polskich reżyserów Andrzeja Wajdosa, Andrzeja likuławskiego, Agnieszki Pałko, Pavla Pavlika wiele innych filmów.

2016 Retrospektywa A. Podczas uroczystości miał miejsce Žulławski, który został nazwany sprytnym prowokatorem i przyciągnął wielu sinofilów.

Różne programy festiwalu co roku prezentują najnowsze dzieła uznanych i nowych reżyserów, a od 2019 roku konkursem programu filmów krótkometrażowych „Nowe Kino Bałtyckie” poszerza jego geografię z trzech krajów bałtyckich do dziewięciu krajów regionu Morza Bałtyckiego młodzi polscy reżyserzy walczą o nagrodę dla najlepszego filmu krótkometrażowego.

Howell Nelson

„Typowy komunikator. Irytująco skromny fan Twittera. Miłośnik zombie. Subtelnie czarujący fanatyk sieci. Gracz. Profesjonalny entuzjasta piwa”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *