Prawo jazdy przekroczyło 50 km/h za dużo
–
Od początku roku w polskim ruchu drogowym obowiązują surowsze przepisy. W niektórych przypadkach kary za przekroczenie prędkości uległy podwojeniu. Powinno to również poprawić ochronę pieszych w przyszłości.
Kierowcy w Niemczech przyzwyczaili się już do wyższych mandatów za przekroczenie prędkości i nieprawidłowe parkowanie. Nowy katalog grzywien obowiązuje od listopada ubiegłego roku. Teraz sąsiedni kraj Polska zaostrzył wytyczne dotyczące ruchu. Od 1 stycznia mandaty za przekroczenie prędkości i inne przeciwności losu są również znacznie wyższe.
Kary na telefon komórkowy dla kierowców i pieszych
Jazda bez dyscypliny staje się kosztowna, zwłaszcza dla tych, którzy podczas jazdy korzystają z telefonów komórkowych. Teraz wykroczenie będzie cię kosztować 120 euro. Ale piesi też muszą sięgnąć głębiej do kieszeni. Jeśli spojrzysz na swój telefon komórkowy przechodząc przez ulicę, płacisz teraz 70 euro.
Prawo jazdy pozostawione z prędkością powyżej 50 km/h za dużo
A nawet śmigacze są proszeni o słoną zapłatę – mówi rbb Agnieszka Kaczmarek ze słubickiej policji. „Nałożyliśmy już karę w wysokości 500 euro i dziesięć punktów karnych na kierowcę, który przekroczył prędkość 51 km. Przy 30 km/h za szybko to 200 euro”. Tutaj grzywny mniej więcej się podwoiły. Według Kaczmarka, jeśli naruszenie przepisów ruchu drogowego skończy się w sądzie, sąd może nałożyć grzywnę do 6700 euro.
Dodatkowo, według Krzysztofa Krawczyka z policji we Frankfurcie nad Odrą, przekroczenie prędkości o ponad 50 km/h może spowodować cofnięcie prawa jazdy ze skutkiem natychmiastowym. „Użytkownik drogi otrzymuje zaświadczenie i może jeździć z nim przez określony czas, aby wrócić do domu. Następnie musi wystąpić o przywrócenie prawa jazdy w Polsce, lub prawo jazdy jest przesyłane przez polskie władze do urzędu ruchu w Niemczech.”
Zwiększone zostaną również kary za prowadzenie pojazdu pod wpływem narkotyków. „Każdy złapany z alkoholem lub innym środkiem odurzającym musi zapłacić 550 euro, a jego prawo jazdy zostanie cofnięte” – wyjaśnia Agnieszka Kaczmarek.
Dla większego bezpieczeństwa na przejściu dla pieszych
Według statystyk w ubiegłym roku na polskich drogach zginęło około 2200 osób. Stawia to Polskę na trzecim miejscu w Europie pod względem liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych. Dlatego w katalogu kar są kolejne korekty – mówi główny inspektor policji Krzysztof Krawczyk. Największy wzrost dotyczy opłaty ostrzegawczej za zagrożenie pieszych. „W Polsce pierwszeństwo mają piesi wjeżdżający lub wchodzący na przejście dla pieszych”. Kierowcy, którzy nie dają pierwszeństwa pieszym podczas przechodzenia przez ulicę, muszą teraz zapłacić łącznie 330 euro.
Do marca 2021 r. samochody i motocykle musiały zatrzymywać się na polskich przejściach dla pieszych tylko wtedy, gdy piesi byli już na drodze. W przeciwieństwie do Niemiec piesi nie mieli pierwszeństwa na przejściach dla pieszych. Dopóki wciąż znajdowali się na poboczu, samochody mogły jeździć.
Transmisja: Antena Brandenburg, 05.01.2022, godz.
Z materiałem Magdaleny Dercz
„Typowy komunikator. Irytująco skromny fan Twittera. Miłośnik zombie. Subtelnie czarujący fanatyk sieci. Gracz. Profesjonalny entuzjasta piwa”.