Mikołaj Majauskas. Zdjęcie: Elta
Przewodniczący Komisji Mykolas Majauskas powiedział, że zaprosił Ministra Transportu i Łączności do przedstawienia, jak litewski sektor transportowy radzi sobie z obecnymi wyzwaniami i jak Litwa jest gotowa wykorzystać otwierające się możliwości tranzytu północ-południe i wzmocnienie relacji transatlantyckich. .
„Zmiany geopolityczne to poważny test dla litewskiego sektora transportowego, który od wielu lat żyje w tranzycie Wschód-Zachód. Nowa rzeczywistość stwarza poważne wyzwania gospodarcze, ale jednocześnie otwiera nowe możliwości dla Litwy. przy drzwiach, które się zamykają, możemy nie widzieć tych, które się przed nami otwierają” – powiedział Majauskas Eltai.
ELTA przypomina, że firmy apelują do rządu o zwolnienie kierowców z Białorusi z obowiązku uzyskania wiz pracowniczych ze względu na poważny brak kierowców w firmach transportowych. W rezultacie litewskie sektory przemysłowe i handlowe doświadczają zakłóceń w łańcuchach dostaw towarów.
Litewska Konfederacja Litewskich Przedsiębiorców i Przemysłowców zwróciła się do rządu w sprawie narastającego problemu braku kierowców ciężarówek. Firmy wzywają rząd do pomocy sektorowi transportowemu w znalezieniu pracowników w innych krajach, ułatwieniu procedur wjazdowych i wizowych, zapewnieniu dodatkowych środków do konsulatu w Kazachstanie, utworzeniu konsulatu w Kirgistanie i innych krajach.
Według Povilasa Drižisa, szefa Międzynarodowego Sojuszu Transportu i Logistyki (TTLA), który popiera apel kontrahentów, od początku wojny na Ukrainie zginęło ponad 10 tys. osób. Ukraińscy kierowcy pracujący na Litwie rzucili się do obrony swojego kraju. Liczba ta wynosi 13%. Liczbę wszystkich kierowców transportu międzynarodowego na Litwie wskazują dane Urzędu Zatrudnienia z końca marca.
Minister transportu Marius Skuodis wraz z ministrami z Polski, Łotwy i Estonii wystosowali także list do unijnej komisarz ds. transportu Adiny Valean oraz unijnych ministrów transportu wzywający do wprowadzenia zakazu transportu drogowego do iz Rosji i Białorusi. Statki rosyjskie i białoruskie wpłyną do portów UE.
Ministrowie podjęli decyzję w odpowiedzi na wojnę rosyjskiego reżimu na Ukrainie, która nadal jest „zasilana” towarami podwójnego zastosowania, które codziennie przewożone są przez tysiące rosyjskich i białoruskich holowników i statków.
„Typowy komunikator. Irytująco skromny fan Twittera. Miłośnik zombie. Subtelnie czarujący fanatyk sieci. Gracz. Profesjonalny entuzjasta piwa”.