Zmiany na polskich drogach: wejdzie w życie nowy system opłat

Tak jak poprzednio, Polacy będą mierzyć kilometry przejechane przez holowniki, ale teraz rozliczanie będzie oparte na globalnym pozycjonowaniu przez satelitę GNSS (ang. Global Navigation Satellite System) Przewoźnicy będą musieli zainstalować sprzęt pokładowy lub specjalną aplikację eToll PL na każdej ciężarówce, która obsługuje ten system.

Eksperci twierdzą, że przewoźnicy korzystający ze wspólnego sprzętu pokładowego dla europejskiej usługi opłat elektronicznych (ETS), obsługując systemy opłat z różnych krajów za pomocą jednej maszyny oraz upraszczając obciążenia administracyjne i księgowość, będą najmniejszymi zmartwieniami. Automatycznie wesprą nowy system.

Ważne dla przewoźników bałtyckich

Nowy system poboru opłat drogowych w Polsce będzie obowiązywał od początku lata i ma ostatecznie zastąpić swój poprzednik do 30 września. Do tego czasu brak rejestracji do nowego systemu i zmiana przewoźników sprzętu pokładowego używanego w Polsce może skutkować problemami z identyfikacją ich holowników do pobierania opłat lub koniecznością wyboru jednorazowych i droższych rozwiązań.

Artūras Michejenko, dyrektor DKV Euro Service Baltikum, jednego z wiodących dostawców usług mobilności w sektorze logistyki i transportu towarowego, mówi, że każdy okres przejściowy byłby łatwy, gdyby wszyscy uczestnicy rynku mogli się do niego dobrze przygotować. Jednak w jego 19-letnim doświadczeniu żaden system nie został wdrożony bez przerwy.

„Zmiana jakiegokolwiek systemu opłat drogowych to dodatkowe obciążenie administracyjne i ból głowy dla przewoźników, bo nie tylko oni muszą zadbać o prawidłowe funkcjonowanie ciągnika na drogach w początkowym okresie. To pytanie jest szczególnie ważne dla przewoźników z Kraje bałtyckie, ponieważ ich główna trasa do innych krajów europejskich przebiega przez Polskę – zauważa A. Michejenko.

Martynas Bukauskis, dyrektor wykonawczy firmy spedycyjnej i logistycznej Ramrenta, mówi, że jednym z najlepszych rozwiązań jest wykorzystanie rozwiązań cyfrowych. Pracownicy firmy śledzą wieści o cyfryzacji rynku, dlatego przystosowali jeden z nich do odpowiedzi na problemy związane z opłatami drogowymi.

„W transporcie międzynarodowym nie jest wygodnie dostosowywać się do przepisów każdego kraju zarówno w zakresie opłacania podatków drogowych, jak i zarządzania rozliczaniem pracy. Dobrym przykładem rozwiązania jest urządzenie do poboru opłat drogowych SET, które łączyło systemy różnych krajów w jednym urządzeniu” – zauważa Bukauskis.

Według Michejenko, po wcześniejszym zajęciu się wspólnymi obiektami SET, przewoźnicy powinni bez problemu przejść na nowy system w Polsce i bez opóźnień w transporcie. Na przykład urządzenie DETV Box Europe SET jest już certyfikowane do przyjmowania opłat elektronicznych, więc korzystające z niego ciężarówki będą nadal podróżować do sąsiedniego kraju po wygaśnięciu poprzedniego systemu, tak jak miało to miejsce do tej pory.

„Ci, którzy posiadają skrzynki viaToll i chcą nadal korzystać wyłącznie z polskich urządzeń, powinni poszukać nowych urządzeń telematycznych eToll – będą one dostępne za około dziesięć

certyfikowani dostawcy w sąsiednim kraju. A ci, którzy korzystają ze wspólnych obiektów SET, nie muszą robić nic więcej – nowa usługa zostanie do nich dodana automatycznie – mówi A. Michejenko.

Zmniejszone obciążenie administracyjne

Powszechna instalacja SET w ciężarówkach pozwala na poruszanie się po Europie bez zbędnych postojów, automatycznie opłacając wszystkie opłaty drogowe za ciężarówki. Urządzenie rejestruje dystans przebyty przez pojazd oraz trasy wybrane za pomocą komunikacji mobilnej.

„Zawsze opowiadamy się za cyfryzacją procesów. Możliwość szybkiego dostosowania się do bardziej zaawansowanych rozwiązań upraszcza obciążenia administracyjne, a tym samym nie stanowi dla firmy żadnych trudności” – tłumaczy pan Bukauskis argumenty przemawiające za wyborem sprzętu SET.

Według Michejenko celem wspólnej jednostki pokładowej SET jest znaczne ułatwienie administrowania opłatami drogowymi i innymi powiązanymi procesami. Istnieje możliwość zamówienia usługi poboru opłat dla konkretnego pojazdu, a także dostosowania urządzenia montowanego na ciężarówce do własnych potrzeb.

Zmiany na polskich drogach

Właściciele flot otrzymują szczegółowe faktury za wszystkie transakcje, a samoobsługowa strona internetowa umożliwia przeglądanie wszystkich faktur, faktur i ich szczegółowych zestawień.

„Ci, którzy mają wspólne urządzenie, nie muszą już zamawiać oddzielnych urządzeń w kilku różnych krajach i muszą martwić się o to, gdzie i kiedy ich kierowcy będą musieli się zatrzymać, gdzie je umieścić i jak zadbać o każdy z osobna. Wiedząc, że dziesięć nowych ciężarówek niedługo pojawi się we flocie, przewoźnik po prostu zamawia z wyprzedzeniem dziesięć jednostek SET i umawia je w biurze w dogodnym dla siebie czasie – wyjaśnia specjalista.

KE również rozważa przejście na usługi elektroniczne

Dla przewoźników ważne jest również to, że zamawiając niesparowaną wspólną jednostkę można ją „powiązać” z konkretnym autem i obciążyć systemy poboru opłat danego kraju, gdy dostępne są dane rejestracyjne ciągników. DKV Box Europe może być używany w dowolnym momencie, nawet poza tradycyjnymi godzinami otwarcia, aby odłączyć się od jednego samochodu i podłączyć do drugiego, a także możesz samodzielnie zainstalować opłaty w obsługiwanych krajach, co pozwala zaoszczędzić cenny czas.

Na przykład usługa DKV Box Europe obejmuje już 10 krajów – Niemcy, Austrię, Belgię, Hiszpanię, Francję, Bułgarię, Węgry, Włochy, Szwajcarię, Portugalię – oraz trzech głównych przewoźników w tunelach Warnow, Herren i Lifkenshoek i będzie nadal rozszerzać się na inne kraje europejskie w nadchodzących latach. Od 1 października usługa będzie świadczona również w Polsce.

Ruch drogowy

Michejenko zaznacza, że ​​będzie to spowodowane potrzebą przewoźników w krajach Europy Środkowej, które nie są jeszcze podłączone do wspólnego systemu, a także przejściem z krajów winietowych lub czasochłonnych na systemy pobierania opłat milowych, co jest zasadą wspieraną przez SET wspólne obiekty. Dyrektywy Komisji Europejskiej przewidują również przejście na tzw. zasadę „opłaty kilometrowej”.

„Każdy przewoźnik chciałby prowadzić jak najwięcej usług w jednym obiekcie, aby ta perspektywa była kompleksowa” – powiedział Michajenko.

Niemiecka firma DKV Mobility od 85 lat świadczy usługi na rynku logistyczno-transportowym. W 2020 roku wolumen transakcji firmy wyniósł 9,3 miliarda. euro, ze swoimi usługami

wykorzystano ponad 230 tys. aktywnych klientów oraz nagrodę Telematic 2020 za rozwiązanie DKV Live, które integruje cały łańcuch dostaw w jeden system.

Howell Nelson

„Typowy komunikator. Irytująco skromny fan Twittera. Miłośnik zombie. Subtelnie czarujący fanatyk sieci. Gracz. Profesjonalny entuzjasta piwa”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *