Planowane nowe prawo: Więcej gazu płynnego szybciej dla Niemiec

Do: 01.05.2022 17:31

Niemcy chcą jak najszybciej wydostać się z rosyjskiego gazu. Rozwiązaniem byłby transport płynnego gazu statkiem, ale nie ma jeszcze do tego terminali. Nowe prawo ma na celu przyspieszenie ich budowy.

Aby szybciej uniezależnić Niemcy od rosyjskiego gazu ziemnego, muszą powstać terminale gazu płynnego. Procedury planowania elektrowni mają zostać przyspieszone zgodnie z życzeniem rządu federalnego – nową ustawą.

„Jedną z niewielu dostępnych dla Niemiec opcji pozyskania dodatkowych ilości gazu na światowym rynku w krótkim terminie jest zakup skroplonego gazu ziemnego (LNG)” – czytamy w dokumencie dotyczącym ustawy o akceleracji LNG, dostępnym w wiadomościach dpa agencja.

W związku z tym pomoc w przygotowaniu projektu ustawy przygotowywanego wspólnie przez Ministerstwo Gospodarki, Sprawiedliwości i Środowiska jest koordynowana między służbami państwowymi. Wstrzymanie dostaw rosyjskiego gazu do Polski i Bułgarii podsyciło obawy o podobny ruch przeciwko Niemcom. Gazeta mówi o „wyjątkowej sytuacji”.

W Niemczech nadal nie ma terminali LNG. Pierwsza pływająca elektrownia w Wilhelmshaven powinna być gotowa do zimy, co może zastąpić do 20% rocznego importu gazu z Rosji, jak wyjaśnił minister środowiska Dolnej Saksonii.

Kompromis przy sprawdzaniu zgodności środowiskowej

Ale powinno to przebiegać jeszcze szybciej: zgodnie z ustawą o akceleracji LNG niektóre wymagania dotyczące zatwierdzania terminali powinny mieć możliwość zawieszenia – na przykład w ocenie oddziaływania na środowisko.

Powinno to dotyczyć pływających i lądowych terminali LNG. Warianty pływające można wdrożyć szybciej, ale w obu przypadkach wymagane są prace budowlane: muszą być podłączone do sieci gazociągów, a niektóre obiekty portowe również muszą zostać dostosowane.

Do trzech miliardów euro na terminale pływackie

LNG to gaz ziemny, który został skroplony do transportu statkiem. Aby móc go wtłaczać do sieci gazu ziemnego, musi zostać ponownie przetworzony do stanu gazowego.

Według rządu do tej pory podpisano kontrakty na trzy pływające terminale LNG, trwają negocjacje dotyczące czwartego. Na czarterowanie terminali basenowych i ich eksploatację w ciągu najbliższych dziesięciu lat zaplanowano do trzech miliardów euro.

Dokument dotyczący ustawy o akceleracji LNG wspomina Brunsbüttel w Szlezwiku-Holsztynie i Wilhelmshaven w Dolnej Saksonii, gdzie mają powstać pierwsze pływające, a następnie lądowe terminale.

Stade w Dolnej Saksonii, Rostock w Meklemburgii-Pomorzu Przednim i port w Hamburgu od dawna są przedmiotem dyskusji jako możliwych alternatywnych lokalizacji. Dokument stwierdza: „Realizacja poszczególnych lokalizacji będzie zależała od różnych czynników prawnych, technicznych i ekonomicznych”.

Howell Nelson

„Typowy komunikator. Irytująco skromny fan Twittera. Miłośnik zombie. Subtelnie czarujący fanatyk sieci. Gracz. Profesjonalny entuzjasta piwa”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *