Ukraińskie zboża ledwo docierają do potrzebujących krajów przez unijne „korytarze solidarności” – EURACTIV.com

Podczas gdy unijne „korytarze solidarności” pomogły zwiększyć eksport zboża na Ukrainę, według Komisji Europejskiej większość pszenicy pozostaje w sąsiednich krajach UE i ledwo dociera do krajów trzecich, które jej potrzebują.

Na wspólnym posiedzeniu komisji rolnictwa i transportu Parlamentu Europejskiego w poniedziałek 11 lipca Komisja stwierdziła, że ​​pomimo wzrostu eksportu spowodowanego inicjatywą UE zmieniła się cała struktura eksportu, a ukraińska pszenica ledwo dociera do zamierzonego miejsca przeznaczenia kraje.

Inicjatywa Korytarze Solidarności – zestaw środków ułatwiających eksport zboża z Ukrainy do krajów trzecich przez UE – trwa już od dwóch miesięcy.

Celem jest pomoc Ukrainie w eksporcie zbóż do krajów trzecich – szczególnie w Afryce i na Bliskim Wschodzie – które są silnie uzależnione od ukraińskiej pszenicy.

Podjęte działania obejmowały złagodzenie procedur biurokratycznych dla ukraińskich dostaw zboża, a także zwiększenie eksportu wszelkimi dostępnymi sposobami i drogami w celu obejścia blokady portów czarnomorskich.

W rzeczywistości pomogło to zwiększyć eksport zbóż do 2,47 mln ton w czerwcu z 1,7 mln ton w maju. Jednak struktura eksportu i sposób, w jaki odbywa się on, tworzy „niedoskonałość rynku”, jak zauważył konserwatywny deputowany i przewodniczący Komisji Rolnictwa Norbert Lins.

Lins, który niedawno odwiedził granicę ukraińsko-polską, aby zobaczyć, jak działają „pasy solidarności”, dodał, że tylko 138 000 ton pszenicy przekroczyło granicę z Rumunią i Polską.

Dwie granice są obecnie kluczem do ukraińskiego eksportu, ale prawie nic nie dociera do miejsca docelowego – krajów trzecich, w których kryzys żywnościowy jest szczególnie dotkliwy.

Obecnie kukurydza ma pierwszeństwo w strukturze eksportu przed pszenicą, ponieważ większość ukraińskiej pszenicy tkwi w silosach, w portach lub na terytoriach okupowanych.

„W tych okolicznościach ukraińscy handlowcy i rolnicy skupiają się na tym, co mogą przewieźć. I to kukurydza – powiedział Michael Scannell, zastępca dyrektora generalnego Dyrekcji Generalnej ds. Rolnictwa Komisji.

Dodał, że nie chodzi tylko o dostępność pszenicy, ale także o jej dostępność. „Dwa podstawowe produkty spożywcze są bardzo blisko spokrewnione. Ale ogólnie rzecz biorąc, pszenicę można kupić na rynku. Teraz pytanie brzmi, ile jesteś w stanie za to zapłacić” – powiedział.

Zboża pozostają na lokalnych rynkach UE

Kolejną kwestią podniesioną przez przedstawiciela Komisji jest fakt, że ukraińskie zboża po przybyciu do Europy są blokowane na rynkach, na których dotychczas nie były sprzedawane, co dotyka lokalnych rolników.

Na przykład tradycyjnymi nabywcami ukraińskiej kukurydzy są Włochy, Portugalia, Hiszpania iw mniejszym stopniu Holandia. Ten produkt jest szeroko stosowany w hodowli zwierząt, ponieważ kraje te są strukturalnie ubogie w pasze dla zwierząt.

Teraz kukurydza ta jest wysyłana w znacznie mniejszych ilościach do sąsiednich krajów, w których nie była wcześniej sprzedawana. Scannell wyjaśnił, że będzie to oczywiście miało wpływ na rynki lokalne, ale niekoniecznie pod względem ceny.

Powiedział, że wiele zbóż opuszczających obecnie Ukrainę jest sprzedawanych w stosunkowo niewielkich ilościach, co czyni je nieatrakcyjnymi dla dużych handlowców i kieruje się na lokalne rynki, gdzie są sprzedawane po niższych cenach. Miało to wówczas nieproporcjonalny wpływ na ceny.

Niemniej jednak Komisja podkreśliła znaczenie „korytarzy solidarności”, aby złagodzić napięcia na rynkach światowych i pomóc Ukrainie przejść przez ten trudny okres, aby jej rolnicy mogli nadal produkować i żywić własną ludność.

Maja Bakran Marcich, zastępca dyrektora generalnego Dyrekcji Generalnej Komisji ds. Transportu, mówiła również o rozwiązaniach cyfrowych, takich jak platforma kojarzeń biznesowych UE-Ukraina wspierana przez Enterprise Europe Network, która oferuje wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw i jest – finansowany z unijnego programu Horyzont 2020.

Platforma umożliwia firmom rejestrację i publikację swoich zapytań lub ofert na usługi transportowe. Mogą wtedy nawiązać kontakt i podpisać umowy. Na platformie działa obecnie ponad 580 firm.

[Bearbeitet von Gerardo Fortuna/Nathalie Weatherald]

Howell Nelson

„Typowy komunikator. Irytująco skromny fan Twittera. Miłośnik zombie. Subtelnie czarujący fanatyk sieci. Gracz. Profesjonalny entuzjasta piwa”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *