Ukraiński samolot transportowy z zaopatrzeniem wojskowym lecący do Bangladeszu rozbija się w Grecji
Ukraiński samolot transportowy przewożący sprzęt wojskowy lecący do Bangladeszu rozbił się w północno-wschodniej Grecji, wszystkich ośmiu mieszkańców zginęło. Antonov AN-12 wystartował z Serbii i przewiózł 11 ton zaopatrzenia wojskowego dla armii Bangladeszu. Jak poinformował w niedzielę MSZ w Kijowie, ukraiński samolot prawdopodobnie rozbił się z powodu awarii silnika.
Samolot Antonov, który wystartował z Serbii, należał do ukraińskich linii lotniczych Meridian, a właścicielem 11-tonowego ładunku była serbska firma Valir – powiedział serbski minister obrony Nebojsa Stefanovic. Samolot leciał z Serbii do Bangladeszu.
Według Kijowa ośmiu zmarłych zatrzymanych to obywatele ukraińscy. „Wstępną przyczyną wypadku jest awaria jednego z silników”rzecznik MSZ powiedział serwisowi Facebookowi.
Według greckiej kontroli ruchu lotniczego załoga poprosiła o zezwolenie na lądowanie awaryjne na lotnisku w Kavali, ale nie była w stanie tego zrobić w tym czasie. Naoczni świadkowie donieśli, że samolot zapalił się przed katastrofą. Z powodu kilku eksplozji strażacy początkowo nie byli w stanie zbliżyć się do miejsca wypadku.
Statek wystartował z lotniska Nis w południowej Serbii około 20:40, powiedział serbski minister obrony Stefanovic. Dostawa „około jedenastu ton sprzętu wojskowego” została uzgodniona z Ministerstwem Obrony Bangladeszu i odbyła się w ścisłej zgodności z „przepisami międzynarodowymi”. Były to głównie kopalnie. Stefanovic odrzucił doniesienia mediów, że broń była przeznaczona dla Ukrainy.
Armia Bangladeszu potwierdziła, że ładunek z rozbitego samolotu był dla nich przeznaczony. „W przesyłce nie było broni, a przesyłka była ubezpieczona”. Rzecznik greckiej straży pożarnej powiedział, że na miejscu wypadku nie znaleziono żadnych materiałów niebezpiecznych.
Serbski minister obrony dodał, że samoloty transportowe produkcji sowieckiej należące do Rosji, Białorusi czy Ukrainy były głównie używane do transportu broni. Ponieważ Rosja i Białoruś są objęte międzynarodowymi sankcjami z powodu rosyjskiej ofensywy na Ukrainie, tylko ukraińskie samoloty transportowe są obecnie w użyciu i są „popytowane na całym świecie”.
Oprócz tego, że maszyny są własnością ukraińskich firm, są „nie ma już żadnego związku między ładunkiem a Ukrainą”. Jakakolwiek inna spekulacja w mediach jest „całkowicie nieprawdziwa”, powiedział Stefanovic. (AFP)
„Dożywotni gracz. Fanatyk bekonu. Namiętny introwertyk. Totalny praktyk Internetu. Organizator”.