Amerykańska firma publikuje filmy: Google ogłasza kampanię przeciwko „fałszywym wiadomościom”.

Stan: 13.02.2023 10:17

Amerykańska firma Google chce rozszerzyć kampanię wideo przeciwko dezinformacji w Internecie na Niemcy. Według firmy miliony ludzi widziały już takie filmy w innych krajach UE.

Google chce przeciwdziałać rozpowszechnianiu w internecie nieprawdziwych informacji za pomocą filmów edukacyjnych. Należą do nich „fałszywe wiadomości” o ukraińskich uchodźcach w Niemczech. W tym celu Jigsaw, spółka zależna Google, rozszerza odpowiednią kampanię wideo na niemieckojęzyczny Internet, jak ogłosiła amerykańska firma. Do tej pory Google koncentrowało się na Polsce, Czechach i Słowacji.

„Niezależnie od tego, czy chodzi o koronę, zmianę klimatu, wojnę czy migrację, istnieje wiele tematów, na temat których dezinformacja jest celowo rozpowszechniana w Internecie” – czytamy we wpisie na blogu Google. Stojący za tym aktorzy próbowali manipulować ludźmi i opinią publiczną oraz destabilizować demokratyczne społeczeństwa.

Język emocjonalny jako manipulacja?

Według firmy kampania bazuje na badaniach psychologów z brytyjskich uniwersytetów w Cambridge i Bristolu, którzy opracowali koncepcję zapobiegania dezinformacji („prebunking”). Widzowie powinni mieć świadomość, że rzekomo neutralne informacje mają na celu jedynie nakłonienie ludzi do uwierzenia w coś, co nie jest prawdą.

Oznaką treści manipulacyjnych jest na przykład język, który oddziałuje na ludzi emocjonalnie. Podejrzane jest również to, że niektóre grupy są pociągane do odpowiedzialności za krzywdy, za które nie są odpowiedzialne.

Według Google „prebunking” zwykle przybiera formę krótkich filmów, które omawiają powszechną technikę stosowaną do manipulowania dezinformacją, taką jak sianie paniki. W Niemczech omawiane filmy powinny koncentrować się na technikach manipulacji i narracjach, które są bardzo powszechne w tym kraju.

Wiele zabytków w Polsce, Czechach i na Słowacji

Na przykład film kampanii Google pokazuje trzech przyjaciół, którzy spotykają się i rozmawiają nocą w pubie. Jeden z nich namawia ją do wcześniejszego wyjścia, bo boi się, że nocą na ulicy zaatakują ją ukraińscy uchodźcy. Dwie pozostałe kobiety uspokajają przyjaciółkę i zwracają uwagę, że większość uchodźców to kobiety i małe dzieci. Plotki w sieci opisujesz jako „czystą panikę”.

„Niektórzy chcą nas nastawić przeciwko Ukraińcom uciekającym przed wojną. Łatwiej jest wpływać na ludzi, którzy się czegoś boją i odwracają uwagę od prawdziwego powodu, dla którego uchodźcy są tutaj” – mówi w filmie.

Filmy edukacyjne jesienią i zimą 2022 roku obejrzała prawie jedna trzecia populacji w Polsce, Czechach i na Słowacji – powiedziała Beth Goldberg, dyrektor ds. badań w firmie Jigsaw. W sumie wezwano ich ponad 37 milionów razy.

„Domniemana szkoda nigdy nie wystąpiła”

Zdaniem Goldberga dezinformacja o ukraińskich uchodźcach ma na celu przede wszystkim przedstawienie Ukraińców jako zagrożenia dla zdrowia, bogactwa i tożsamości obywateli UE: „Fałszywe historie, którym często towarzyszą zmanipulowane filmy i zdjęcia, udające legalne media, obwiniają Ukraińców o bezwzględność niszczenie mienia, rozprzestrzenianie się chorób i poważne spadki poziomu życia Europejczyków, mimo że rzekoma szkoda nigdy nie wystąpiła”.

Howell Nelson

„Typowy komunikator. Irytująco skromny fan Twittera. Miłośnik zombie. Subtelnie czarujący fanatyk sieci. Gracz. Profesjonalny entuzjasta piwa”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *