Branża logistyczna w Niemczech i Europie widzi ogromne problemy z dostawą towarów. Wojna agresji Rosji na Ukrainę może pogłębić niedobór kierowców do takiego stopnia, że wiele łańcuchów dostaw nie będzie w stanie utrzymać. Autor: Carl Batisweiler
Ponieważ duża część ruchu ciężarówek w Niemczech jest obsługiwana przez floty transportowe z Europy Wschodniej, European Cargo Association International Freight Forwarders AG (ELVIS) i Wirtschaftsverband Mittelstand.BVMW obawiają się dostaw towarów w Niemczech i wielu innych częściach Europy . Ponieważ według myta floty transportowe z Europy Wschodniej obsługują dużą część ruchu ciężarówek w Niemczech. Udziału ukraińskich kierowców w tej sytuacji nie da się dokładnie określić ilościowo, ponieważ Federalny Urząd Transportu Towarowego (BAG) nie rejestruje osobno ich przebiegu. Z drugiej strony można określić udział polskich ciężarówek w przebiegu w Niemczech. W statystykach BAG wynosi to 17,5%, co według stowarzyszeń stanowi dobrą połowę wszystkich przewozów realizowanych w Niemczech przez firmy zagraniczne. W branży wiadomo też, że wielu kierowców zatrudnionych w Polsce pochodzi z Ukrainy.
Większość z tych truckerów nie może już lub nie chce już wykonywać swojego zawodu w obecnej sytuacji. Albo dlatego, że mężczyźni zostali wezwani do obrony swojej ojczyzny w ramach ogólnej mobilizacji zarządzonej przez prezydenta Zełenskiego, albo dlatego, że wracają, by wspierać swoje rodziny i zapewnić im bezpieczeństwo. „Mówimy o około 100 000 ukraińskich kierowców, którzy obecnie przebywają w samej Polsce i którzy wkrótce mogą nie być już dostępni dla firmy transportowej. To byłoby jak rozlew krwi, którego nie da się zrekompensować” – mówi Klaus Meyer, prezes logistyki. Komisja i mobilność w BVMW.
Dlatego ELVIS i BVMW wzywają wszystkich niemieckich spedytorów i dostawców usług transportowych do jak najszybszego zintensyfikowania kontaktów ze swoimi klientami i podwykonawcami, a jednocześnie do przygotowania się na spodziewany niedobór zdolności przewozowych. Ponadto politycy są zobowiązani do natychmiastowego omówienia możliwych rozwiązań z przemysłem. Na przykład możliwe jest tymczasowe zawieszenie pakietu mobilności. Nikolja Grabowski, dyrektor generalny ELVIS AG: „Bez fundamentalnie trudnych przepisów branża transportowa i logistyczna w Europie potrzebuje teraz wszelkich możliwości elastycznego działania, aby móc wypełnić swój mandat w zakresie dostaw.
„Typowy komunikator. Irytująco skromny fan Twittera. Miłośnik zombie. Subtelnie czarujący fanatyk sieci. Gracz. Profesjonalny entuzjasta piwa”.