Fot. Judita Grigelytė (VŽ)
Jak wynika z analiz portalu monitorującego ceny Pricer.lt, w marcu koszyk produktów spożywczych w litewskich sklepach nadal drożał.
„Wzrost cen w marcu nie opóźnił się od lutego: najtańsze ceny żywności, jakie widzieliśmy, wzrosły w marcu o 6,4%, a ceny znanych i droższych marek o 4%. Cena ropy wzrosła ponad dwukrotnie. w tym roku (118%), cena jaj wzrosła o prawie 38%, a cena wieprzowiny przed wakacjami również wzrośnie o „o jedną trzecią”, twierdzą badacze Pricer.lt.
Według nich cena koszyka wielkanocnego będzie podobno najwyższa od 5 lat.
Kupujący prawdopodobnie zacznie oszczędzać kosztem żywności, ponieważ litewski Urząd Statystyczny podaje, że sprzedaż detaliczna żywności, napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych spadła w lutym o 4,9% w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Konsument kupuje mniej, szukając tańszych kanałów, takich jak zakupy w tanich sklepach oraz w Polsce – zwracają uwagę badacze.
2022 Analiza średnich cen koszyka najtańszych produktów spożywczych ustalonych przez Pricer.lt w marcu pokazuje, że średni koszyk najtańszych produktów spożywczych w litewskich sklepach wzrósł o 3,87 euro (6,4%) w porównaniu do lutego i kosztował 8,91 euro (16%). ) 2%) więcej niż w marcu ubiegłego roku. To kolejny rekord z pełnego monitoringu Pricer.lt.
Średnie ceny koszyka popularnych i znanych produktów w marcu 2022 r. Analiza pokazuje, że w porównaniu do marca 2022 r. ceny lutowe wzrosły o 1,89 EUR (4%) i były wyższe o 9,80 EUR (24,8%) od tych z 2021 r. w koszyku. Jest to również najwyższa wartość koszyka od czasu rozpoczęcia monitorowania przez Pricer.lt.
Z cen 52 produktów śledzonych przez portal 46 produktów podrożało, a 6 produktów potanieło.
W sumie 35 z 52 obserwowanych towarów stało się znacznie droższe (ponad 10%). Najdroższe produkty – olej słonecznikowy, najtańszy makaron, śmietana, ziemniaki, mleko, czarne pieczywo.
Przede wszystkim ponad 10% taniej kiełbasy lekarskiej i gorzkiej czekolady „Karuna”.
Wybierz firmy i tematy, które Cię interesują – poinformujemy Cię osobistym biuletynem, gdy tylko zostaną wymienione w „Verslo žinios”, „Sodra”, Centrum Rejestracji itp. źródła.
temat biznesowy
„Typowy komunikator. Irytująco skromny fan Twittera. Miłośnik zombie. Subtelnie czarujący fanatyk sieci. Gracz. Profesjonalny entuzjasta piwa”.