eCanter: ruszyła produkcja kolejnej generacji – elektromobilność (e-mobility) | Aktualności | TRANSPORT

Goście mogli dwukrotnie wsiąść i zasiąść za kierownicą: raz na jazdę próbną po torze wyścigowym, potem na jazdę terenową i przejazd po okolicznych drogach publicznych. Lekka ciężarówka prezentowała się jako prawdziwy elektryczny samochód wyścigowy. Odliczenie było ogromne w ciężarówce z platformą, mimo że była rozładowana. Tym ważniejsze jest, aby hamulce dobrze się trzymały, a zakręty były przekonujące.

Oprócz wydarzenia związanego z jazdą, eksperci z Fuso Europe przekazali szczegółowe informacje na temat szerokiego zakresu zastosowań nowego pojazdu oraz udzielili informacji na temat dostosowanych do indywidualnych potrzeb rozwiązań z zakresu e-mobilności. Od wprowadzenia eCantera w 2017 roku Fuso, japońska spółka zależna Daimler Truck, uważa się za pioniera i pioniera w dziedzinie elektrycznych samochodów ciężarowych. Firma stale pracuje nad wdrażaniem zrównoważonych rozwiązań transportowych. Ponad 550 Fuso eCanter pierwszej generacji jest obecnie używanych przez klientów w Europie, Japonii i Stanach Zjednoczonych, a także w Australii i Nowej Zelandii. Według firmy całkowita odległość przebyta przez globalną flotę w pełni elektrycznych kilometrach, a zatem bez lokalnych emisji, wynosi obecnie około ośmiu milionów kilometrów, co odpowiada około 200 orbitom wokół świata. eCanter nowej generacji jest gotowy, aby przenieść ten sukces na nowy poziom. Produkcja elektrycznej lekkiej ciężarówki rozpoczęła się w siostrzanej fabryce Kawasaki w Japonii w pierwszym kwartale 2023 roku. Kawasaki dostarcza Fuso Next Generation eCanter w Japonii i na wszystkie inne rynki pozaeuropejskie na całym świecie. W Europie sprzedaż Next Generation rozpocznie się początkowo na 17 rynkach: Francji, Hiszpanii, Portugalii, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Belgii, Czechach, Danii, Szwecji, Finlandii, Słowacji, Grecji i Polsce .

Aby jeszcze lepiej sprostać wymaganiom klientów, Fuso wprowadziło kilka zmian w eCanterze nowej generacji. Poprzednia ciężarówka z napędem elektrycznym była dostępna tylko jako ciężarówka o masie 7,49 tony i rozstawie osi 3400 milimetrów, teraz klienci mają do wyboru sześć rozstawów osi od 2500 do 4750 milimetrów i dopuszczalną masę całkowitą od 4,25 do 8,55 tony. Nośność ramy może osiągnąć pięć ton. eCanter Next Generation jest napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 110 kW (warianty o masie całkowitej 4,25 i 6 ton) lub 129 kW (warianty o masie całkowitej 7,49 i 8,55 tony) ze zoptymalizowanym układem napędowym i momentem obrotowym 430 Nm , maksymalna prędkość wynosi 89 km/h (ograniczona).

W zależności od rozstawu osi dostępne są trzy różne zestawy akumulatorów: S, M i L. Akumulatory wykorzystują technologię ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP). Obiecują one długą żywotność i więcej użytecznej energii.

Akumulator wariantu S ma nominalną pojemność 41 kWh i zapewnia zasięg do 70 kilometrów. Wariant M ma nominalną pojemność 83 kWh i zasięg do 140 kilometrów. Wariant L, najmocniejszy pakiet, oferuje pojemność znamionową 124 kWh i zasięg do 200 kilometrów. To znacznie więcej niż odległość normalnie pokonywana dziennie w lekkim ruchu dystrybucyjnym. Zasięg można dodatkowo zwiększyć dzięki rekuperacji, która jednocześnie minimalizuje przerwy na ładowanie. Dla porównania: do tej pory eCanter miał tylko jedną opcję akumulatorów o nominalnej pojemności 81 kWh i zasięgu do 100 kilometrów.

Jeśli chodzi o ładowanie akumulatorów, eCanter nowej generacji jest kompatybilny ze wszystkimi napięciami sieciowymi na głównych rynkach. Ładowarka obsługuje zarówno ładowanie prądem przemiennym (AC), jak i prądem stałym (DC). Standardem ładowania jest kombinowany system ładowania CCS, który można ładować z mocą do 104 kW. W zależności od akumulatora szybkie ładowanie prądem stałym od 20 do 80% pojemności jest możliwe w około 24 (S), 26 (M) i 39 minut (L), przy ładowaniu prądem zmiennym (11 i 22 kW) obsługuje to funkcję akumulatora między cztery i sześć godzin.

W ramach swojej ogólnej strategii zrównoważonego rozwoju zakład MFTE w Tramagal już w ostatnich latach stopniowo ograniczał emisje CO2, a do końca 2022 r. możliwe byłoby wdrożenie neutralności bilansu produkcyjnego pod względem emisji CO2. Aby osiągnąć ten kamień milowy, MFTE stale rozwija wykorzystanie odnawialnych źródeł energii i zakończyło przejście na zielone źródła energii elektrycznej: 1200 paneli słonecznych na dachach hal wytwarza do 350 megawatów energii elektrycznej rocznie. W przyszłości planowane jest wytwarzanie energii elektrycznej o mocy do 600 megawatów. Oprócz rozbudowy systemów fotowoltaicznych zakład testuje również technologie lokalnej produkcji zielonego wodoru.

Zmniejszenie zużycia wody to kolejny środek zrównoważonego rozwoju, na którym koncentruje się zakład: nowa stacja uzdatniania wody oczyszcza już ponad 60% wody procesowej i ponownie wprowadza ją do cyklu produkcyjnego. Jednocześnie trwają prace nad zoptymalizowanym gromadzeniem wody deszczowej w celu bardziej zrównoważonego nawadniania terenów zielonych.

W przypadku eCantera nowej generacji „Made in Europe” odnosi się nie tylko do montażu pojazdu w Tramagal: ponad 50% komponentów elektrycznej ciężarówki pochodzi od ponad 90 różnych europejskich dostawców. Wraz z produkcją w pełni elektrycznej ciężarówki LIGHT, od zeszłego roku MFTE stopniowo przestawia całą wewnętrzną flotę logistyczną i magazynową na lokalne, bezemisyjne pojazdy elektryczne.

Grayson Hayes

„Komunikator. Profesjonalny badacz kawy. Irytująco skromny fanatyk popkultury. Oddany student. Przyjazny ćpun mediów społecznościowych”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *