Fin Emil Lindholm (Skoda Fabia Rally2 evo) jest mistrzem WRC2 pomimo korkociągu na krótko przed zakończeniem Mistrzostw Świata w Rajdzie Japonii, a podium tabeli mocno trzyma w rękach Skody.
Niemiecka drużyna Toksport WRT, wspierana przez Skoda Motorsport, zajmuje pierwsze i trzecie miejsce w klasyfikacji drużynowej WRC2. Włoch Mauro Miele (Skoda Fabia Rally2 evo) zdobył tytuł w przyznanej po raz pierwszy kategorii WRC2 Masters, tuż przed Arminem Kremerem. Były kierowca Formuły 1 Heikki Kovalainen (Skoda Fabia Rally2 evo) z Finlandii zajął dziesiąte miejsce w klasyfikacji generalnej i czwarte w klasie WRC2 w swoim pierwszym rajdzie Mistrzostw Świata.
Emil Lindholm (Skoda Fabia Rally2 evo) to nowy mistrz świata kierowców WRC2. Zastępuje kolegę z Toksport WRT Andreasa Mikkelsena jako mistrz FIA World Rally Championship „Second Division”. Z Mikkelsenem drugim w klasyfikacji generalnej i Kajetanem Kajetanowiczem trzecim w klasyfikacji generalnej, kierowcy Skody zajmują trzy pierwsze miejsca w Mistrzostwach Kierowców WRC2. Zespół Toksport WRT, wspierany przez Skoda Motorsport, zwycięża w WRC2 Team Championship, kierowca Skody Mauro Miele zdobywa tytuł w kategorii WRC2 Masters.
Dwóch kierowców Skody Fabia Rally2 evo rozpoczęło finał Rajdowych Mistrzostw Świata FIA w Japonii z arytmetyczną szansą na wyrugowanie w ostatniej chwili z pierwszego miejsca dotychczasowego lidera WRC2 Andreasa Mikkelsena: Emila Lindholma z Finlandii i Kajetana Kajetanowicza z Polski.
Lindholm i jego pilot Reeta Hämäläinen od samego początku objęli prowadzenie w klasyfikacji WRC2. Ich koledzy z Toksport WRT, Sami Pajari/Enni Mälkönen, na krótko objęli prowadzenie w jednym etapie w piątek. Dwie fińskie załogi nadal dominowały w kategorii w niedzielny poranek. Dopóki ulewne deszcze nie zmienią wszystkiego. Ponieważ wybrali niewłaściwe opony do tych ekstremalnie trudnych warunków, Pajari/Mälkönen stracili dużo czasu i tym samym swoje drugie miejsce. Ostatecznie zająłeś piąte miejsce w WRC2. Na przedostatnim etapie Lindholm/Hämäläinen przeżył bez uszkodzeń obrót Skodą Fabia Rally2 evo. Ale stracili ponad minutę. Lindholm zwolnił i zmniejszył ryzyko. Finowie przekroczyli linię mety na trzecim miejscu w WRC2 wystarczająco, by Lindholm zdobył tytuł mistrza. Jego pilot Reeta Hämäläinen zdobywa tytuł w klasyfikacji pilotów WRC2.
To drugi tytuł w sezonie dla Lindholma, który zdobył już w WRC2 Juniors. „Prawdopodobnie zajmie mi trochę czasu, zanim przetrawię ten sukces. Mamy za sobą trudne czasy. Jestem bardzo wdzięczny wszystkim naszym sympatykom. Twoja pewność siebie w końcu wydaje się procentować – skomentował 26-latek z Helsinek. Lindholm zastępuje kolegę z Toksport WRT Andreasa Mikkelsena jako mistrz WRC2. Obecny mistrz Norwegii musiał opuścić Rajd Japonii, ponieważ osiągnął już swoje osobiste maksimum siedmiu rajdów przed finałem.
Dla Kajetana Kajetanowicza wyścig o tytuł kierowców WRC2 zakończył się już po dwóch etapach. Były mistrz Europy i pilot Maciej Szczepaniak uderzył w ścianę przy wyjściu z efektownego tunelu Isegami. W rezultacie Skoda Fabia Rally2 evo należąca do zespołu ORLEN była zbyt uszkodzona, aby można ją było naprawić na miejscu. – Może na tym etapie podjąłem zbyt wiele ryzyka. Ale kiedy walczysz o mistrzostwo, musisz podejmować ryzyko. Po prostu dzisiaj mieliśmy pecha – powiedział Kajetanowicz. „Ale nadal jestem szczęśliwy. Jestem trzeci w mistrzostwach kierowców WRC2. To bardzo dobry wynik dla naszego małego zespołu.
Punkty zdobyte przez Mikkelsena i Lindholma w tym sezonie, a także Lindholma i Pajariego w Rajdzie Japonii, zapewniły tytuł w klasyfikacji drużynowej WRC2 dla wspieranego przez Skoda Motorsport zespołu Toksport WRT. Druga drużyna drużyny z okolic Nürburgring zakończyła sezon na trzecim miejscu w klasyfikacji drużynowej.
Tytuł kategorii WRC2 Masters, nowo utworzonej w 2022 roku i zarezerwowanej dla kierowców w wieku 50 lat i starszych, przypadł także kierowcy Skody Fabia Rally2 evo. Włosi Mauro Miele i pilot Luca Beltrame zwykle rywalizują w serii dla zespołu klienta Skoda Dream One Racing. Ze względów logistycznych przerzucili się na Toksport WRT na Rajd Japonii i wkrótce świętowali zwycięstwo w trzeciej klasie. To jest dokładnie ten wynik, dzięki któremu zepchnęli niemieckiego kierowcę Skody Armina Kremera z czołówki tabeli pomimo pięciu zwycięstw w WRC2.
Były kierowca Formuły 1 również wywołał poruszenie imponującą jazdą. Heikki Kovalainen, zwycięzca Grand Prix w 2008 roku, nie jest nowicjuszem w rajdach samochodowych. 41-letni Fin właśnie wygrał mistrzostwa Japonii ze swoim pilotem Sae Kitagawą w Skoda Fabia Rally2 evo zespołu Aicello. W swoim pierwszym występie w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA załoga zajęła czwarte miejsce w WRC2 i dziesiąte w klasyfikacji generalnej. „Co za przeżycie! Chciałbym robić to częściej w przyszłości”, cieszył się Kovalainen po przyjeździe.
Wynik Rajdu Japonii (WRC2)
1. Munster/Louka (LUX/BEL), Hyundai i20 N Rally2, 2:51.41,1 godz.
2. Suninen/Markkula (FIN/FIN), Hyundai i20 N Rally2, +21,6 sekundy
3. Lindholm/Hämäläinen (FIN/FIN), Skoda Fabia Rally2 evo, +34,8 s
4. Kovalainen/Kitagawa (FIN/JPN), Skoda Fabia Rally2 evo, +1m 09,1 s
5. Pajari/Mälkönen (FIN/FIN), Skoda Fabia Rally2 evo, +1m 10,0s
6. Johnston/Kihurani (USA/USA), Citroën C3 Rally2, +3m 02,7s
Liczba rajdów: 11
Załogi Skody były najszybsze na jedenastu z 16 odcinków startowanych w WRC2. Siedem zwycięstw dla Emila Lindholma/Reety Hämäläinena, trzy dla ich fińskich rodaków Sami Pajari/Enni Mälkönen. Nowy mistrz WRC2 Masters Mauro Miele i jego pilot Luca Beltrame wygrali ostatni etap sezonu.
Ostateczna klasyfikacja kierowców WRC2 (pierwsza piątka po 13 rajdach)
1. Emil Lindholm (FIN), Skoda Fabia Rally2 evo, 116 punktów
2. Andreas Mikkelsen (NOR), Skoda Fabia Rally2 evo, 109 punktów
3. Kajetan Kajetanowicz (POL), Skoda Fabia Rally2 evo, 104 punkty
4. Yohan Rossel (FRA), Citroën C3 Rally2, 98 punktów
5. Nikolay Gryazin (ANA), Skoda Fabia Rally2 evo, 85 punktów
Zespoły finałowe WRC2 (najlepsza 3 po 13 rajdach)
1. Toksport WRT, 188 punktów
2. Hyundai Motorsport N, 182 punkty
3. Toksport WRT2, 159 punktów
Końcowa klasyfikacja WRC2-Junior (Top 3 po 13 rajdach)
1. Emil Lindholm (FIN), Skoda Fabia Rally2 evo, 136 punktów
2. Nikolay Gryazin (ANA), Skoda Fabia Rally2 evo, 104 punkty
3. Chris Ingram (GBR), Skoda Fabia Rally2 evo, 92 punkty
Finał WRC2 Masters (Top 3 po 13 rajdach)
1. Mauro Miele (ITA), Skoda Fabia Rally2 evo, 129 punktów
2. Armin Kremer (DEU), Skoda Fabia Rally2 evo/ Citroën C3 Rally2, 125 punktów
3. Jean-Michel Raoux (FRA), VW Polo GTI Rally2, 95 punktów
„Dożywotni gracz. Fanatyk bekonu. Namiętny introwertyk. Totalny praktyk Internetu. Organizator”.