Nowy Jork/Berlin (dpa) – Internetowy gigant Google chce w przyszłości zapobiegać dezinformacji w internecie w Niemczech. W tym celu Jigsaw, spółka zależna Google, rozszerza odpowiednią kampanię edukacyjną wideo na niemieckojęzyczny Internet. Firma ogłosiła to w Berlinie. Dotychczasowe działania profilaktyczne koncentrowały się na Polsce, Czechach i Słowacji.
Kampania opiera się na badaniach psychologów z brytyjskich uniwersytetów w Cambridge i Bristolu, którzy opracowali koncepcję zapobiegania dezinformacji („prebunking”). Celem jest uświadomienie widzom, że rzekomo neutralne informacje mają jedynie skłonić ludzi do uwierzenia w coś, co nie jest prawdą. Oznaką treści manipulacyjnych jest język, który oddziałuje na ludzi emocjonalnie. Podejrzane jest również to, że niektóre grupy są pociągane do odpowiedzialności za krzywdy, za które nie są odpowiedzialne.
Walcz z alarmizmem w Internecie
Na przykład film kampanii w Europie Wschodniej pokazuje trzech przyjaciół spotykających się i rozmawiających wieczorem w pubie. Jeden z nich namawia ją do wcześniejszego wyjścia, bo boi się, że nocą na ulicy zaatakują ją ukraińscy uchodźcy. Dwie pozostałe kobiety uspokajają przyjaciółkę i zwracają uwagę, że większość uchodźców to kobiety i małe dzieci. Pogłoski w sieci określają jako „czysto alarmistyczne”https://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/. „Niektórzy chcą nas nastawić przeciwko Ukraińcom, którzy uciekają przed wojną. Łatwiej jest wpływać na ludzi, którzy się czegoś boją i odwracają uwagę od prawdziwego powodu, dla którego uchodźcy są tutaj” – czytamy w filmie.
Filmy edukacyjne jesienią i zimą 2022 roku obejrzała prawie jedna trzecia populacji w Polsce, Czechach i na Słowacji – powiedziała Beth Goldberg, dyrektor ds. badań w firmie Jigsaw. Łącznie obejrzano je ponad 37 milionów razy.
Rzecznik Google zwrócił uwagę, że zwalczanie fałszywych wiadomości o ukraińskich uchodźcach to tylko jeden z możliwych tematów kampanii w Niemczech. Priorytety tematyczne byłyby jednak nadal omawiane z lokalnymi partnerami.
Kampania do rozszerzenia
Goldberg zwrócił uwagę, że głównym celem dezinformacji o ukraińskich uchodźcach jest przedstawienie Ukraińców jako zagrożenia dla zdrowia, bogactwa i tożsamości obywateli UE. „Fałszywe historie, często zawierające zmanipulowane filmy i obrazy podszywające się pod legalne media, obwiniają Ukraińców za bezwzględne niszczenie mienia, rozprzestrzenianie się chorób i poważne spadki poziomu życia Europejczyków, chociaż rzekome szkody nigdy się nie zmaterializowały”.
Jigsaw zamierza w ciągu roku rozszerzyć kampanię uświadamiającą nie tylko na Niemcy, ale także na Indie. Opieramy się również na lokalnych partnerach. Planowane są dalsze eksperymenty.
© dpa-infocom, dpa:230213-99-573983/5
„Typowy komunikator. Irytująco skromny fan Twittera. Miłośnik zombie. Subtelnie czarujący fanatyk sieci. Gracz. Profesjonalny entuzjasta piwa”.