Korea Południowa mogła sprzedawać Polsce „używany” sprzęt – EURACTIV.com

Według portalu WNP.pl Polska kupiła używane pojazdy za 2,24 mld euro w ramach modernizacji armii. Większość pochodzi z Korei Południowej.

Warszawa zamówiła 189 czołgów K2 i 212 haubic K9. Wojsko Polskie zakupiło również 18 samobieżnych dział artylerii rakietowej K239 Chunmoo oraz 48 samolotów szkolno-bojowych FA-50.

„Całkowity pakiet czołgów K2 to 3,14 mld euro, a haubic K9 2,24 mld euro” – powiedział o ubiegłorocznych zakupach Polski w Seulu minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak.

Ostatecznie okazało się jednak, że do Polski trafił używany sprzęt z Korei Południowej. WNP.pl zwrócił również uwagę na inne nieścisłości związane z zakupionym sprzętem wojskowym.

„Analitycy wojskowi potwierdzają też szereg niejasności co do docelowej konfiguracji sprzętu, który trafi do polskich żołnierzy. Informacje o tym, co chcieliśmy kupić, szybko się zmieniły” – mówi.

Zdaniem dziennikarzy śledczych sprzęt dostarczony tak szybko nie może być nowy.

„Trudno jest pozyskać nowy sprzęt w tak krótkim czasie, tylko trzy miesiące na podpisanie umowy na dostawę.”

Wszystkie haubice, które przybyły do ​​Polski z Korei Południowej zostały wyprodukowane w latach 2008-2010 iw pewnym stopniu wykorzystywane przez wojsko Korei Południowej.

Portal wskazuje, że maszyny w miejscach, gdzie było to konieczne, musiały przejść obowiązkową konserwację i remont przed przyjazdem do Polski.

Zresetowano również „datę ważności” południowokoreańskich pojazdów bojowych – zresetowano ich zasoby, czyli wyznaczono nowy okres użytkowania.

Polska i Korea Południowa zbliżyły się w ostatnim czasie i zacieśniły współpracę gospodarczą i wojskową, o czym świadczą masowe zakupy Polski w Korei Południowej.

Jednocześnie zakup przez Polskę południowokoreańskiego sprzętu był jednocześnie zawoalowanym wypowiedzeniem wojny Niemcom i Francji, których odpowiednie firmy zbrojeniowe prawdopodobnie również chętnie by dostarczyły.

Howell Nelson

„Typowy komunikator. Irytująco skromny fan Twittera. Miłośnik zombie. Subtelnie czarujący fanatyk sieci. Gracz. Profesjonalny entuzjasta piwa”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *