NATO przechwytuje rosyjskie samoloty wojskowe: powód do niepokoju?

Samolot myśliwski typu Eurofighter – pokaz siły przeciwko Rosji.Źródło: Reuters


Sytuacja się powtórzyła: Bundeswehra przechwyciła nad Bałtykiem trzy rosyjskie samoloty wojskowe. Raz po raz dochodzi do incydentów w przestrzeni powietrznej nad Morzem Bałtyckim między samolotami wojskowymi Rosji i NATO.

Dlaczego samoloty wojskowe są przechwytywane w międzynarodowej przestrzeni powietrznej? Jak to dokładnie działa? Co to oznacza dla relacji z Rosją – czy to nowy poziom eskalacji? ZDFtoday wyjaśnia najważniejsze pytania.

Ministrowie obrony NATO spotkali się w lutym w Brukseli, aby omówić, w jaki sposób można wzmocnić wschodnią flankę na granicy z Rosją.

15.02.2023 | 00:23 minuty


Co się stało?

Niemieckie siły powietrzne przechwyciły trzy rosyjskie samoloty wojskowe w międzynarodowej przestrzeni powietrznej nad Morzem Bałtyckim. Siły Powietrzne napisały w środę na Twitterze, że trzy samoloty zwiadowcze leciały bez identyfikacji transpondera:

Powiedział, że samolotami wojskowymi były dwie maszyny SU-27 i samolot Ił-20.

Wymuszone myśliwce w pobliżu Polski: W ten sposób chroniona jest przestrzeń powietrzna NATO

Raz po raz dochodzi do incydentów między siłami NATO a Rosją w przestrzeni powietrznej nad Morzem Bałtyckim. Loty eskortowe to także swego rodzaju pokaz siły.

Dlaczego urządzenia zostały przechwycone w międzynarodowej przestrzeni powietrznej?

Nie jest to niczym niezwykłym, mówi Frank Sauer, ekspert wojskowy z Uniwersytetu Sił Zbrojnych Niemiec w Monachium: „Dzieje się tak, gdy rosyjskie samoloty wojskowe nie mają włączonych transponderów, lecą nietypową trasą lub nie odpowiadają na kontrola ruchu lotniczego.”

Podczas misji identyfikacja wizualna służy określeniu, jaki typ statku powietrznego jest w ruchu, jakiego typu, jakiej narodowości. Dlatego Sauer uważa termin „towarzyszyć” za bardziej odpowiedni dla całego procesu niż częściej używany termin „przechwytywać”. Rzecznik Luftwaffe wyjaśnia w rozmowie z ZDFheute:

Gdy samolot leci przez międzynarodową przestrzeń powietrzną w kierunku jednej z krajowych granic przestrzeni powietrznej, nie możesz czekać, aż przekroczy granicę.

rzecznik sił powietrznych

Jeśli maszyna wyłączyła transponder, jest to również zagrożenie dla cywilnego ruchu lotniczego.

Jak działa przechwytywanie maszyny?

Piloci NATO podchodzą do rosyjskich maszyn, by przyjrzeć się im z bliska – czasem nawet z odległości dziesięciu metrów, jak kiedyś podpułkownik i pilot Eurofightera Jürgen Schumann Wideo Bundeswehry wyjaśnić. Kontakt z pilotami jest nawiązany praktycznie od kokpitu do kokpitu.

Samolotowi, o którym mowa, towarzyszy wtedy trochę, aby zasygnalizować: „Jesteśmy tutaj, nie zbliżaj się do nas” – oświadczył Schumann. Czasami spód własnego samolotu z uzbrojeniem jest przedstawiany zakrzywionym ruchem – nazywa się to „pokazem siły”, pokazem siły militarnej. „Po zakończeniu identyfikacji wyłączymy ponownie”.

Rząd Federalny upoważnił Polskę do dostarczania na Ukrainę myśliwców z zasobów NRD. Shakuntala Banerjee relacjonuje ze studia ZDF w Berlinie.

13.04.2023 | 01:53 min


Czy te incydenty to eskalacja konfliktu z NATO?

Taka misja, gdy Siły Powietrzne są w stanie wysokiej gotowości, początkowo „nie jest aktem agresywnym”, wyjaśnia Frank Sauer – „a strona przeciwna zwykle też tego nie odczuwa”. Pod tym względem to oświecenie bardziej sprzyja deeskalacji.

„Często zdarza się, że brygady alarmowe Sił Powietrznych podjeżdżają sprawdzić: co to za samolot, dokąd leci – dla nas to codzienność” – wyjaśnia rzecznik Sił Powietrznych. Do tej pory rosyjskie samoloty zawsze mogły zostać przechwycone, zanim dotarły do ​​przestrzeni powietrznej NATO.

Niemniej jednak, wraz ze wzrostem obecności sił powietrznych nad Bałtykiem, również Rosja może chcieć zademonstrować swoją siłę militarną. Ponieważ liczba takich incydentów gwałtownie wzrosła.

Brygada alarmowa bazy Rostock-Laage szkoli się codziennie w sytuacjach awaryjnych. Od czasu wojny rosyjsko-ukraińskiej sytuacja zagrożenia wzrosła.

23.08.2022 | 03:33 minuty


Ile razy przechwytywano rosyjskie samoloty wojskowe?

W sumie w ubiegłym roku NATO przeprowadziło około 570 misji monitorowania lotów rosyjskich samolotów wojskowych w międzynarodowej przestrzeni powietrznej. Rzecznik sojuszu dzwonił pod ten numer w lutym. W 2021 roku było ich jeszcze około 300. Według NATO większość misji odbywała się nad Bałtykiem.

Ale: Według NATO znaczący wzrost wynika nie tylko z większej liczby rosyjskich samolotów latających nad Morzem Bałtyckim – jest to również wynikiem silniejszej obecności NATO na wschodniej flance w następstwie rosyjskiej agresji na Ukrainę. Ostatnio dostępnych było tam znacznie więcej samolotów do obserwacji przestrzeni powietrznej. I odwrotnie, samoloty NATO nadal latają w kierunku rosyjskiej granicy i są przechwytywane.

Bianca Robbins

„Miłośnik internetu. Dumny ewangelista popkultury. Znawca Twittera. Przyjaciel zwierząt na całym świecie. Zły komunikator”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *