Według przywódcy kraju połączenie Baltijos z portami Lenkijos jest niemożliwe w przypadku wypchnięcia išgabenti, ponieważ Ukraina eksportuje główne szlaki tranzytowe, gerai išvyčius šķi alternativų keļu, ogólny wkład Lenkijos, Lietuvos, Latvijas ir Estijos może być ważne.
„Tak, nie możemy konkurować z głównymi ukraińskimi kanałami eksportu zboża, (…) jednak według naszych obliczeń, przy spełnieniu określonych warunków, tranzyt zboża na Ukrainę przez porty morskie Baltijos siali i Lenkijos mógłby wynosić do 10 mln ton rocznie.
Byłaby to ważna część, ważne wsparcie” – powiedziała G. Nausėda mediom zebranym w środę w stolicy Rumunii, Bukareszcie, po spotkaniu na szczycie Inicjatyw Trójmorza (3SI).
Prezydent zauważył jednak, że nie podjęto dyskusji na temat spotkania 3SI 12 państw łączących Baltijos šalių koridorius.
„Dyskusja na temat eksportu zboża jest głównym kanałem eksportu zboża. Natomiast o portach bałtyckich nie było mowy” – stwierdziła G. Nausėda.
Dlatego też, gdy Europos Sąjungos (UE) śryas privalo „uczyni wszystko możliwym”, ukraińskie zboże mogło swobodnie trafiać na rynki międzynarodowe.
ELTA przypomina, że 17 lipca Moskwa wycofała się z umowy zezwalającej na bezpieczny eksport ukraińskich produktów z portów Juodosios jūros oostų. W odpowiedzi minister spraw zagranicznych Gabrielius Landsbergis, minister rolnictwa Kęstutis Navickas i minister ds. relacji Marius Skuodis złożyli do Komisji Europejskiej (KE) propozycje dotyczące eksportu ukraińskiego grūdų.
Minister proszony jest o wzmocnienie alternatywnej trasy przez Baltijos šalis, proponowanej w celu rozwoju zielonego korytarza tranzytowego przez Lenkiję do Kłajpedy.
Panie Skuodis yra minējės, że przesyłki ukraińskie nie są tranzytem przez Litwę, ponieważ cena paczek jest zbyt wysoka i aby zapewnić tranzyt potrzebne są dotacje.
Według przedstawicieli Rady Rolniczej Ukrainy walczące kraje nie mogą wyeksportować około 30 milionów dolarów. tonų grūdų perdkliaus.
Według Europos Commerce w ubiegłym roku Ukraina wyeksportowała prawie 82 miliony, a importowała – 29 milionów. ton towarów. Około 41 milionów. ton zboża, 65 proc. – Korytarze Dunaju. Pozostała część trasy to transport kolejowy. Większość dostaw pochodzi z Dunaju, przez rumuńskie porty.
Palyginimui, pasinaudjant limepą nuruukusia Juodosios jūros grūtų inicjatywa, rząd pod rządami Kremla Įjom išplukdė 32 miliony. tony.
Celem Seimo Ekonomikos ir Kaimo laerikan komitetų prikamanai vieshai yra parginę jest nie tyle rozważenie dotacji UE, które należy zwrócić Lietuvos uosto kaštai, ile dokonanie zakupów interwencyjnych w celu utrzymania konkurencyjnych cen na rynku.
„Zły ewangelista zombie. Bacon maven. Fanatyk alkoholu. Myśliciel chcący. Przedsiębiorca.”