„Polityka na szczeblu federalnym, stanowym i lokalnym może wiele zrobić, aby ludzie odżywiali się zdrowiej”, mówi badacz zdrowia publicznego Peter von Philipsborn. Szczególnie ważne i obiecujące są cztery strategie.
Lepsza opieka nad dziećmi i posiłki szkolne
Nawyki żywieniowe kształtują się w dzieciństwie. „Oznacza to, że politycy mają jasny mandat do wyznaczania właściwego kursu” – mówi Philipsborn. Dzieci powinny odkryć, że zdrowa i zrównoważona żywność może być również atrakcyjna i smaczna. Niemieckie Towarzystwo Żywienia opracowało wiele lat temu, jak można to osiągnąć w szkołach i przedszkolach. Jednak ich standardy jakości nadal nie są wdrażane w większości instytucji edukacyjnych. Tylko kilka krajów związkowych wprowadziło normy dla niektórych klas. I nawet tam, zdaniem Philipsborn, brakuje środków finansowych i kontroli nad wdrażaniem. Należy pilnie uwzględnić zalecenia we wszystkich obszarach.
Ceny przyjazne dla zdrowia
Ponieważ wojna na Ukrainie również spowodowała wzrost cen żywności, wzywano do całkowitego zniesienia podatku VAT na zdrową żywność. Należy skoncentrować się na zmniejszeniu obciążenia finansowego obywateli. W rzeczywistości takie obniżki podatków mogą mieć również sens z punktu widzenia zdrowia. Według Philipsborn zachęcają konsumentów do wybierania zdrowych produktów, a także ułatwiają ten wybór osobom o niskich dochodach. Z punktu widzenia zdrowia jest jednak niezrozumiałe, że żywność, taka jak mięso i cukier, nadal korzysta z niższej stawki podatku wynoszącej 7%. Stowarzyszenia naukowe od dawna wzywają do podwyżek cen niezdrowych produktów. Jednocześnie mogą one finansować obniżki podatków na zdrowe odżywianie.
Ograniczenia reklamowe w celu ochrony dzieci
„Dzieci w wieku od trzech do dziesięciu lat w Niemczech oglądają średnio 15 reklam niezdrowej żywności dziennie”, mówi Philipsborn. Oznacza to ogromny wpływ. Co więcej, nierównowaga jest znaczna. W samych Niemczech na samą reklamę słodyczy wydaje się około 900 milionów euro. Z drugiej strony w budżecie federalnym 2021 zaplanowano tylko około 25 milionów euro na działania promujące zdrowe odżywianie i informowanie konsumentów. Ponieważ dobrowolne zobowiązania przemysłu spożywczego do ochrony młodszego pokolenia okazały się całkowicie nieskuteczne, politycy są kwestionowani, przekonuje Philipsborn. W rzeczywistości Koalicja Traffic Light Coalition planuje zakazać reklamy, której celem jest sprawienie, by żywność o wysokiej zawartości cukru, tłuszczu i soli była akceptowalna dla dzieci. Jednak żadne szczegóły nie są jeszcze znane.
Zachęty do nowych przepisów
Wreszcie Philipsborn prosi o zachęty dla przemysłu spożywczego do zmiany przepisów. Etykietowanie żywności, takie jak Nutri-Score, które jest obecnie wprowadzane jedynie na zasadzie dobrowolności, mogłoby zachęcić producentów do podejmowania takich środków. Skuteczne mogą być również podatki – np. podatek od napojów bezalkoholowych, którego wysokość jest uzależniona od zawartości cukru.
„Typowy komunikator. Irytująco skromny fan Twittera. Miłośnik zombie. Subtelnie czarujący fanatyk sieci. Gracz. Profesjonalny entuzjasta piwa”.