Wizerunek Niemiec jako wroga i premiera Tuska jako ich agenta: światopogląd partii PiS transmituje prywatny polski kanał TV Republika. Klientami reklamowymi prawicowego kanału są także firmy niemieckie.
Danuta Holecka z radością wita „prawdziwe polskie wiadomości”. Jest twarzą znaną w Polsce. Jako prezenterka wiadomości w telewizji publicznej TVP reprezentowała rzeczywistość taką, jaką widzi ją partia PiS – z Niemcami i UE jako wrogimi mocarstwami oraz nowym premierem Donaldem Tuskiem jako niemieckim agentem.
Holecka czyta teraz wiadomości w TV Republika. A oto oni wszyscy: politycy PiS, ale przede wszystkim gwiazdy TVP. Przez lata emitowali program partii PiS w mediach państwowych. Ale PiS przegrał wybory, a wraz z nimi wpływ na redakcje.
Kolorowy raport i radykalne komentarze
Obecnie kontakt partii z elektoratem przejmuje i utrzymuje prywatny kanał TV Republika. Kanał jest częściowo pośrednio własnością PiS i od czasu reformy mediów państwowych osiągnął aż do pięciu procent udziału w rynku – łącząc w sobie barwne reportaże polityczne, telezakupy i czasami radykalne komentarze.
Gość studia bez ogródek tłumaczył, że w Polsce, w utworzonych przez Niemców obozach koncentracyjnych, jest miejsce dla imigrantów. Mimo krytyki nawet ze strony PiS, wkrótce potem na stacji pojawił się autor Marek Król z równie prymitywnym pomysłem: „Można ich odpędzić jak pieski. Oczywiście taniej byłoby, gdyby wytatuowali sobie numer na lewym ramieniu” Wtedy możesz go łatwo znaleźć.”
Nawołuj do bojkotu korporacyjnego
Wiele firm rozwiązało wówczas umowy reklamowe z TV Republika, w tym szwedzki sklep meblowy IKEA. Kanał odpowiedział nawoływaniem do bojkotu tak zwanej „zideologizowanej” firmy.
A Przemysław Czarnek, do niedawna minister edukacji PiS, apelował o wsparcie dla TV Republika: „Patrzcie, co zrobili w Republice. Stawiają kanał pod ścianę. […] Mamy nowy atak dzikich komunistów. […] Mam propozycję. Nie kupujemy już wszystkich firm, które nie reklamują się już w TV Republika tylko dlatego, że TV Republika mówi prawdę. Najlepsze, co możesz zrobić, to iść się wysikać.
Klienci reklamowi z Niemiec
Ale TV Republika nie jest całkowicie pozbawiona klientów reklamowych. Pozostały m.in. niemieckie firmy: np. Tchibo i Lidl. „Zakupy robisz w Lidlu” – słyszymy widzom TV Republic. Krótko przed „Przeglądem Prasy Niemieckiej” – programem specjalnie poświęconym niemieckim reportażom na temat Polski, w tym złośliwym komentarzom i pismom Fraktura.
Wrogi wizerunek Niemiec i niemieckich firm jako klientów reklamowych nie wydaje się przeszkadzać nikomu w TV Republika. A co z reklamodawcami? Zapytany o to zarząd Lidla odpowiedział, że reklamuje się we wszystkich kanałach i mediach, które mogą dotrzeć do klientów: „Wyraźnie wypowiadamy się przeciwko wszelkim formom nienawiści, dyskryminacji i wykluczenia. Dlatego bardzo uważnie śledzimy rozwój kanału”.
Tchibo wyjaśnia, że ich umowa reklamowa wkrótce wygaśnie i nie zostanie przedłużona. Tymczasem TV Republika przygotowuje się do nadchodzących wyborów regionalnych w Polsce – ze zwykłą niechęcią, także finansowanych przez Niemcy.
Martin Adam, ARD Warszawa, tagesschau, 15 lutego 2024 10:42
„Guru kulinarny. Typowy ewangelista alkoholu. Ekspert muzyki.