Polska ponownie podniesie VAT na paliwo w Nowy Rok

Kto chce tanio (więcej) zatankować w Polsce, musi to zrobić dziś lub najpóźniej jutro – od kilku dni zwracają na to uwagę media w rejonach przygranicznych. Powód: od 1 stycznia 2023 r. VAT na paliwo w sąsiednim kraju zostanie ponownie zwiększony do zwykłej stawki 23%.

45 centów mniej za litr

W lutym br. została ona obniżona do 8 proc. w ramach tzw. „tarczy antyinflacyjnej” przez polski rząd. W rezultacie na przykład w Słubicach i Gubinie za litr benzyny płaciliśmy czasami nawet o 45 centymów mniej niż we Frankfurcie i Guben po drugiej stronie Odry i Nysy.

Ale ta niska stawka podatkowa naruszyła dyrektywę Unii Europejskiej w sprawie systemu VAT, która ma na celu zapewnienie uczciwej konkurencji na rynku wewnętrznym UE. Kilka tygodni temu Bruksela zwróciła się do polskiego rządu o ponowne podwyższenie podatku VAT na benzynę i olej napędowy.

Śmierć przerażającej stacji benzynowej

To, że Warszawa stosuje się do niego teraz bez większych oporów, prawdopodobnie wynika również z tego, że środek ten był bardzo kosztowny dla państwa polskiego i i tak był planowany tylko tymczasowo, podejrzewa strona niemiecka. Tu na przykład Stowarzyszenie Warsztatów i Stacji Benzynowych Północnego Wschodu ostrzegało przed masowym wzrostem „turystyki naftowej”, a nawet „śmiercią stacji benzynowych” po stronie niemieckiej, ogłaszając obniżenie polskiego podatku od benzyny.

Na szczęście nie było tak źle, Jürgen Ziegner, dyrektor zarządzający Centralnego Stowarzyszenia Handlu Stacjami Paliw (ZTG) powiedział w piątek w Tagesspiegel: „Oczywiście było to częściowo spowodowane naszą własną obniżką podatków od czerwca do sierpnia. oraz fakt, że sieć stacji benzynowych na wschodniej granicy Niemiec jest i tak bardziej otwarta niż w innych regionach.

Sytuacja raczej nie ulegnie poprawie.

Jurgena ZiegneraDyrektor Generalny Centralnego Związku Przemysłu Stacji Paliw

Pod tym względem ludzie są już w Polsce przyzwyczajeni do zwiedzania terenów przygranicznych Meklemburgii-Pomorza Przedniego, Brandenburgii i Saksonii – jak to miało miejsce od lat na granicy z Luksemburgiem na zachodzie Niemiec.

„Zwłaszcza w przypadku bezpłatnych stacji benzynowych wciąż była to walka o przetrwanie” – powiedział Ziegner, dyrektor generalny ZTG. „A sytuacja raczej nie ulegnie poprawie. Nawet jeśli spadek cen energii elektrycznej nastąpi zgodnie z oczekiwaniami, koszty energii na stacjach benzynowych wzrosną trzykrotnie, a nawet czterokrotnie. Do tego dochodzą podwyżki płacy minimalnej.

Transport paliwa w beczkach zawsze wiąże się z ryzykiem.

Claudia Löffler, rzeczniczka ADAC

Przynajmniej niemieckie stacje benzynowe nie muszą się już obawiać taniej konkurencji z Polski. Od niedzieli wyjazd do sąsiedniego kraju będzie opłacalny tylko dla tych, którzy nie muszą pokonywać więcej niż 15 kilometrów, według ADAC. A także przestrzega przed przewożeniem dużych ilości paliwa w kanistrach. „To zawsze wiąże się z ryzykiem”, mówi Claudia Löffler, rzeczniczka ADAC: „Zwłaszcza, jeśli jest to więcej niż dziesięć litrów. Trzeba bardzo uważać, aby paliwo było bezpiecznie przechowywane w skrzyni.

Mimo to wiele osób zapewne wróci do Polski, tym bardziej, że część z nich przyciąga nie tylko (wciąż) tania benzyna, ale także noworoczne fajerwerki.W piątek pod Frankfurtem ustawiały się już małe kolejki samochodów ( Odrze) most miejski – ale według mieszkańca tak było jeszcze na przełomie roku.

Do strony głównej

Howell Nelson

„Typowy komunikator. Irytująco skromny fan Twittera. Miłośnik zombie. Subtelnie czarujący fanatyk sieci. Gracz. Profesjonalny entuzjasta piwa”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *