Allianz Trade ogłasza smutną kulminację i tak już słabego dla niemieckiej gospodarki roku 2023. Ubezpieczyciel kredytu odnotował 45 przypadków poważnych upadłości przedsiębiorstw w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy. Znacznie więcej niż 26 głównych przypadków niewypłacalności, które miały miejsce w tym samym okresie ubiegłego roku i 17 przypadków w 2021 r. – chociaż statystyki za 2021 r. zawieszenie obowiązku zgłaszania niewypłacalności związanej z koroną zniekształcają te liczby. Jak dotąd rok 2020 osiągnął najwyższy poziom od 2016 r., z 58 poważnymi bankructwami w Niemczech.
„W tym roku powróciła duża liczba upadłości i zmierza ona do najwyższego poziomu w 2020 r.” – szacuje Maxime Lemerle, szef działu badań upadłości w Allianz Trade. Szczególnie pod presją znajdują się sklepy odzieżowe, szpitale i inżynieria mechaniczna.
Wiszące na włosku: firmy modowe i kliniki
We wrześniu 2023 r. upadło łącznie dwanaście dużych firm tekstylnych i sprzedawców odzieży, podobnie jak osiem firm usługowych, w tym sześć klinik. Odpowiada to raportowi sytuacyjnemu Niemieckiego Instytutu Szpitalnego (DKI), twierdzi Allianz. Według DKI dwie trzecie niemieckich klinik oceniłoby obecnie swoją sytuację finansową jako złą lub bardzo złą, a w przypadku klinik średniej wielkości odsetek ten jest jeszcze wyższy. Do znaczących upadłości doszło także w przemyśle maszynowym (5 przypadków), a także w przemyśle metalowym (4) i budownictwie (3).
Najwyższy wzrost liczby upadłości w sektorach handlu detalicznego, hotelarstwa i budownictwa
Jeśli chodzi o upadłości w skali kraju, niezależnie od wielkości firmy, tendencja w obrębie poszczególnych sektorów jest bardzo niejednorodna. W roku do sierpnia 2023 r. włącznie największą liczbę upadłości odnotował sektor budowlany, a następnie handel i firmy z sektora usług.
Największy wzrost upadłości Allianz Trade odnotował w handlu detalicznym, ale sektor hotelarsko-gastronomiczny również wykazywał oznaki słabości jeszcze przed omawianą obecnie podwyżką podatku VAT. W 2023 r. odnotowano także znacznie więcej przypadków w branży budowlanej niż w tym samym czasie w roku ubiegłym.
„Och, to smutne Boże Narodzenie”.
Mimo że stopa inflacji nie rośnie już tak bardzo, konsumenci mają mniej pieniędzy do wydania ze względu na wysokie ceny żywności. „W tym roku znacznie mniej prezentów trafi pod choinkę” – mówi Milo Bogaerts, dyrektor generalny Allianz Trade w Niemczech, Austrii i Szwajcarii.
Bogaerts uważa, że zrujnuje to koniec roku działalność sprzedawców detalicznych z branży mody i elektroniki, producentów zabawek i sprzedawców detalicznych, a w niektórych przypadkach także restauratorów.
W branży gastronomicznej, w związku z planowaną podwyżką wcześniej obniżonego podatku VAT, „na horyzoncie pojawiają się nowe ciemne chmury”, stawiając przed branżą nowe wyzwania. „Wiele niemieckich firm ma dobrą pozycję nawet w tych trudnych czasach i ma niezbędne marginesy bezpieczeństwa – ale nie wszystkie” – wyjaśnia menadżer. „Jeśli słabi wnioskodawcy będą musieli spłacić lub refinansować pożyczki, na przykład ze względu na okres korony, sytuacja może szybko się odwrócić”.
Znaczący wzrost upadłości na ważnych niemieckich rynkach eksportowych
Niektóre media po raz kolejny mówią o Niemczech jako o „chorym człowieku Europy”. Jednak sytuacja gospodarcza w wielu innych krajach wcale nie jest różowa. Liczba upadłości ponownie wzrośnie na całym świecie: na Węgrzech (wzrost o 149 proc.), w Polsce (wzrost o 68 proc.) oraz na niektórych głównych rynkach eksportowych Niemiec – w Holandii (wzrost o 59 proc.), w Stanach Zjednoczonych (plus 47 proc.), Francji (plus 36 proc.) – „prawdopodobnie nastąpi największy wzrost liczby upadłości”, twierdzi ubezpieczyciel kredytów Allianz Trade.
„Ryzyko niewypłacalności rośnie nie tylko w Niemczech, ale także na trzech najważniejszych niemieckich rynkach eksportowych: Holandii, Stanach Zjednoczonych i Francji” – ostrzega Milo Bogaerts, dyrektor generalny Allianz Trade, przed efektem kuli śnieżnej. Niemieckie firmy mogą popaść w bankructwo z powodu braku płatności na rzecz niewypłacalnych klientów zagranicznych.
„Guru kulinarny. Typowy ewangelista alkoholu. Ekspert muzyki.