W spektakularnej akcji przepychany jest most na Odrze – kolejny krok w kierunku zwiększenia ruchu kolejowego do Polski. Jednak dalszy rozwój linii kolejowej jest nadal niepewny.
Największy projekt mostowy realizowany obecnie przez Deutsche Bahn w Brandenburgii dobiega końca. W poniedziałek rozpoczęła się rozbudowa nowej konstrukcji stalowej o długości 130 metrów w Küstrin-Kietz (Märkisch-Oderland) po drugiej stronie Odry. W sumie zaplanowano dwa dni na wprowadzenie pontonami.
Most jako połączenie graniczne ma zostać oddany do użytku w grudniu tego roku. Prace budowlane nad nowym dwutorowym mostem rozpoczęły się w 2021 roku. Deutsche Bahn zainwestowała w planowanie i budowę około 50 milionów euro ze środków federalnych.
Według DB sieć ściągów przelotowych w dużym łuku mostu wykonana jest z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (carbon) – zdaniem firmy jest to pierwszy na świecie most kolejowy tej wielkości.
Wiadukt kolejowy łączył niegdyś Berlin z Królewcem (dziś: Kaliningrad/Rosja) w ramach tzw. Ostbahn. Most, zbudowany w 1867 r., został poważnie uszkodzony podczas I wojny światowej i odrestaurowany w 1920 r. z części innych zniszczonych mostów. Budynek był również mocno kwestionowany podczas II wojny światowej. W Küstrin-Kietz przecina także główny bieg rzeki.
W planowaniu uwzględniono możliwą przyszłą elektryfikację. W przyszłości pociągi będą mogły przejeżdżać przez obiekt z prędkością do 120 km/h, zamiast dotychczasowych 30 km/h. Według Deutsche Bahn zwiększy to przepustowość linii i skróci czas podróży. Dlatego most uwzględnia już docelowy stan Ostbahn, wyjaśnił minister transportu Brandenburgii Guido Beermann (CDU). „Ten most jest centralną budowlą Polski”. Zwiększenie ruchu na szynach możliwe jest jedynie poprzez rozbudowę i zwiększenie liczby tras.
Alexander Kaczmarek, przedstawiciel Grupy DB na Berlin, Brandenburgię i Meklemburgię-Pomorze Przednie, postrzega most na Odrze jako ważny przystanek w ruchu kolejowym do Polski. „Klienci kolei i przedsiębiorstwa po obu stronach granicy czerpią korzyści z każdego etapu ekspansji na tej trasie”.
Pomimo odmowy rządu federalnego grupa interesu Ostbahn (IGOB) opowiada się za rozbudową dwutorowej i elektryfikacji trasy RB 26 do Polski. Sojusz klubów, stowarzyszeń, inicjatyw pasażerskich i sąsiadujących gmin uważa połączenie Berlin-Küstrin-Kietz za jedną z najsilniejszych tras w ruchu niemiecko-polskim.
Rząd federalny traktuje to połączenie jako „drogę lokalną”, która według obecnego stanu wiedzy będzie odpowiadać potrzebom ruchu. Jak wynika z kluczowych stwierdzeń zawartych w odpowiedzi rządu federalnego na niewielką prośbę lewicy, obecnie nie ma wniosków o uwzględnienie ich w federalnym planie dotyczącym tras transportowych.
Republika Federalna Niemiec jest odpowiedzialna za utrzymanie i budowę nowych mostów transgranicznych na Odrze w pobliżu Frankfurtu, Küstrin i Neurüdnitz. Reguluje to niemiecko-polski traktat państwowy z 2008 roku.
© dpa | Ilustracja: Deutsche Bahn AG / sbp GmbH schlaich bergemann partner | 09.04.2023 21:28
„Guru kulinarny. Typowy ewangelista alkoholu. Ekspert muzyki.