To był rok horrorów, ale ostatecznie nie wyszło tak źle. W 2023 r. paliwo prawdopodobnie nadal będzie tryskać z pistoletów na stacjach benzynowych, ale przerażająca podwyżka cen o nawet trzy euro za litr jeszcze się nie zmaterializowała.
Embargo na ropę nałożone na Rosję jest dobrze zarządzane, mówi Christian Küchen, dyrektor zarządzający stowarzyszenia branżowego Paliwa i Energia. „Dostawy ropy naftowej do Niemiec są również zabezpieczone na nadchodzący rok”. I nawet rafineria PCK w Schwedt, która jest największym problemem polityki embarga, wydaje się chwilowo nie na miejscu.
Od 5 grudnia do Unii Europejskiej nie można już importować rosyjskich tankowców – 27 państw chce to wykorzystać do odcięcia Kremla funduszy na agresję przeciwko Ukrainie. Od 1 stycznia wejdzie w życie decyzja niemieckiego rządu o zaprzestaniu importu rosyjskiej ropy rurociągiem Przyjaźń.
Dla wschodnioniemieckich rafinerii Leuna i Schwedt jest to historyczny przełom, ponieważ przez dziesięciolecia zatrudnienie i dobrobyt zależały od „czarnego złota” z Syberii. Rozpoczyna się nowa era dla fabryk zaopatrujących NRD w paliwo, olej opałowy, naftę i smary.
Większościowymi właścicielami PCK Schwedt są spółki zależne rosyjskiej państwowej spółki Rosnieft’
Właściciel centralnej niemieckiej rafinerii Leuna w Saksonii-Anhalt, francuski koncern Total Energies, już wiosną zadeklarował, że nie będzie korzystał z rosyjskiej ropy i zgodnie z własnymi deklaracjami zaopatruje się teraz głównie z tankowca przez gdański port. , Polska.
Wbrew pozorom nie jest to takie łatwe. „Obecnie gwarantowane umownie ilości są niższe niż średnie wykorzystanie mocy produkcyjnych rafinerii w ostatnich latach” – powiedziała rzeczniczka firmy „Mitteldeutsche Zeitung” (czwartek).
Sytuacja była jeszcze bardziej problematyczna dla PCK Schwedt. Ponieważ jej większościowi właściciele – dwie córki rosyjskiej spółki giełdowej Rosnieft – od dawna nie wykazują zainteresowania zastąpieniem rosyjskiej ropy.
1200
pracowników jest właścicielem rafinerii w Schwedt.
We wrześniu rząd federalny interweniował w celu realizacji planu embarga: objął dwie spółki zależne Rosnieftu kuratelą, skutecznie przejmując kontrolę nad CPK. Jednocześnie rząd federalny zagwarantował zatrudnienie 1200 pracownikom rafinerii i zapowiedział wielomiliardowe inwestycje.
Dziewięć na dziesięć samochodów w Berlinie i Brandenburgii jeździ na paliwie Schwedter
Jak podaje zakład, do tej pory przerabiał on dwanaście milionów ton ropy naftowej rocznie – dziewięć na dziesięć samochodów w Berlinie i Brandenburgii jeździ na paliwie Schwedt. Przyszłe pochodzenie tych ogromnych ilości pozostawało otwarte przez długi czas. Tuż przed Bożym Narodzeniem sekretarz stanu odpowiedzialny za gospodarkę Michael Kellner (Zieloni) udzielił Bundestagowi odpowiedzi: oprócz dostaw przez port w Rostocku ropa do Schwedt powinna być transportowana także przez port z Gdańska.
Razem powinno to wystarczyć do wykorzystania 70% pojemności PCK. Ma też zostać dodana ropa z Kazachstanu – kiedy iw jakiej ilości nie wiadomo. Federalne Ministerstwo Gospodarki dopiero niedawno poinformowało, że PCK zarezerwowała od stycznia przepustowość dla kazachskiej ropy w systemie rurociągowym.
Ponieważ do tej pory wykorzystano tylko 85% mocy produkcyjnych, luka dla rafinerii jest do opanowania – mówi minister gospodarki Brandenburgii Jörg Steinbach (SPD). W każdym razie liderzy na miejscu wydają się być w stanie znieść globalny pakiet, w tym gwarancję zatrudnienia, co czasami martwi nie tylko o przyszłość CPK, ale całego regionu.
„Dzisiejszy dzień jest bardzo obiecujący dla Schwedt” – powiedziała kilka dni temu burmistrz Schwedt Annekathrin Hoppe po rozmowach z serwerami. Rolf Erler ze związku zawodowego IG BCE również odczuwa ulgę. „W nowy rok wchodzimy pewni, że rozwiązania zostały znalezione, sprawy idą we właściwym kierunku, a złożone obietnice zostaną dotrzymane” — mówi Erler.
Krytyka rządu federalnego przez opozycję
Opozycja federalna jest znacznie mniej zadowolona. Nie ma ważnych kontraktów na przyszłe dostawy Schwedt, skarży się komisarz ds. 100% ropy naftowej jest jeszcze daleko”.
Zupełnie podobnie Sören Pellmann, komisarz UE ds. Europy Wschodniej z lewicowej grupy parlamentarnej: „CPK Schwedt musi być ponownie wykorzystany w 100%, docelowe 60-70% to za mało. Zasadniczo poseł do Bundestagu z ramienia Lipska myśli: „Polityka embarga pozostaje zła, ponieważ nie szkodzi Rosji, nie mówiąc już o zakończeniu wojny. Rosja sprzedaje teraz swoją ropę do Indii, podczas gdy film jest kręcony w Schwedt. „To szaleństwo!”
Podobnie jak inne kraje UE, Niemcy powinny nadal kupować rosyjską ropę; w perspektywie krótkoterminowej potrzebny jest wyjątek dla Niemiec Wschodnich na 2023 r.
Soren Pelman (z lewej), poseł do Bundestagu
Podobnie jak polityk CDU Müller, lewicowy Pellmann również domaga się, by w krótkim okresie uniknąć zakazu importu niemieckiej ropy rurociągami. „Najpierw potrzebujemy rozwiązań, a potem może nastąpić embargo” – mówi Müller. A Pellmann mówi: „Niemcy, podobnie jak inne kraje UE, powinny nadal kupować rosyjską ropę, na krótką metę potrzebny jest wyjątek dla Niemiec Wschodnich na 2023 rok”.
To nie wygląda na to. Kilka dni temu sekretarz stanu Kellner powiedział, że od 1 stycznia żaden z akcjonariuszy dwóch wschodnioniemieckich rafinerii nie zamówi więcej rosyjskiej ropy. Wciąż pozostaje wiele pytań bez odpowiedzi – nie tylko, czy dostawy kazachskiej ropy będą działać, ale także kto będzie w przyszłości odpowiadał za CPK.
Przestaw się na przyjazne dla klimatu źródła energii
Według mediów Polska chce nacjonalizacji dostaw przez Gdańsk lub wejścia polskiej grupy Orlen. Niemniej jednak: jest mało prawdopodobne, aby sam zakaz importu został podważony.
Unijne embargo zostało poparte i podjęto środki ostrożności w celu powstrzymania importu ropy rurociągami – mówi przedstawiciel stowarzyszenia Paliw i Energii w Küchen. Pierwsze dostawy ropy naftowej dotarły do CPK przez port w Rostocku i zostały już przetworzone.
„Ponadto coraz większy nacisk kładzie się na zapewnienie przyjaznych dla klimatu źródeł energii”, mówi Küchen i wzywa do zwiększenia wsparcia politycznego dla szybkiej transformacji. Do tego właśnie dąży koalicja sygnalizacji świetlnej: w dłuższej perspektywie PCK Schwedt powinna stać się modelową fabryką zielonego wodoru.
„Miłośnik internetu. Dumny ewangelista popkultury. Znawca Twittera. Przyjaciel zwierząt na całym świecie. Zły komunikator”.