Jakie samoloty zostały odkryte?
Rosyjskimi maszynami był samolot rozpoznawczy i dwa towarzyszące mu samoloty myśliwskie. „Po identyfikacji okazało się, że były to trzy samoloty: rosyjski Ił-20M Coot-A eskortowany przez dwóch flankerów Su-27” – poinformowało holenderskie Ministerstwo Obrony. Wszystkie trzy samoloty leciały bez transpondera i bez planu lotu. Lotnicze transpondery radiowe służą do identyfikacji statków powietrznych.
Czy to niezwykłe zdarzenie?
Misje przechwytujące tego typu są realizowane przez natowskie brygady alarmowe: od dwóch do trzech myśliwców lub myśliwców przechwytujących, które mają chronić przestrzeń powietrzną nad państwami NATO. Dlatego holenderskie samoloty chronią teraz polską przestrzeń powietrzną. Osiem holenderskich F-35 stacjonuje w Polsce w lutym i marcu.
Ministrowie obrony z 30 krajów NATO spotykają się obecnie w Brukseli. Dyskutują, jak można wzmocnić wschodnią flankę na granicy z Rosją.
15.02.2023 | 00:23 minuty
Nierzadko zdarza się, że jedna z tych brygad alarmowych musi się pojawić, powiedział ZDFheute rzecznik niemieckich sił powietrznych. Średnio jedna misja odbywa się co tydzień lub dwa, co daje średnią dwucyfrową liczbę misji rocznie.
Mniej więcej raz lub dwa razy w miesiącu niemiecki zespół alarmowy również wstaje z powodu zerwania łączności radiowej z samolotami cywilnymi.
Jak doszło do tego incydentu?
Dlatego od czasu do czasu zdarza się, że rosyjskie samoloty przelatują lub dotykają przestrzeni powietrznej.
Siły Powietrzne powinny następnie ocenić te incydenty w porozumieniu z partnerami NATO i właśnie dlatego, że samoloty leciały z uszkodzonymi transponderami, NATO wysłało oddział alarmowy, aby wyjaśnić sytuację za pomocą kontaktu wzrokowego. Rzecznik Sił Powietrznych dodaje, że latanie bez transpondera jest raczej normą w wojsku.
Jak monitorowana jest niemiecka przestrzeń powietrzna?
Komisja Budżetowa dała zielone światło jednemu z największych projektów zbrojeniowych Bundeswehry: zakupowi 35 samolotów F-35 Stealth – za 10 miliardów euro.
14.12.2022 | 01:37 min
Celem jest zidentyfikowanie i śledzenie każdego samolotu nad terytorium Niemiec w ciągu dwóch minut od jego wykrycia. W tym celu wykorzystuje się 18 radarów wojskowych i ponad 50 radarów cywilnych, aw dwóch lokalizacjach w Niemczech dostępnych jest osiem samolotów operacyjnych.
Niemcy angażują się także w tzw. air policing w krajach bałtyckich, które nie mają własnych sił powietrznych. Dlatego od sierpnia w bazie lotniczej Ęmari w Estonii stacjonuje pięć myśliwców Eurofighter.
Policja lotnicza jako deeskalacja
W nagraniu wideo z Bundeswehry podpułkownik i pilot Eurofightera Jürgen Schumann wyjaśnia, że misje brygad alarmowych mają również służyć drugiemu celowi oprócz ochrony przestrzeni powietrznej: jest to również samozwańczy „pokaz siły”, to znaczy demonstracja siły militarnej. Pokazujecie, że jesteście tam po to, by dokładniej obserwować rosyjskie samoloty myśliwskie i czasem podchodzić do nich na odległość dziesięciu metrów.
Czasami pokazujemy też broń, obracając własne samoloty.
W pogotowiu jest również strona rosyjska
Najnowsze wiadomości na temat rosyjskiego ataku na Ukrainę można znaleźć w dowolnym momencie na naszym blogu na żywo:
„Guru kulinarny. Typowy ewangelista alkoholu. Ekspert muzyki.