Sprawne dostarczanie ukraińskich paczek koleją na Litwę przez Polskę utrudnia ukraińsko-polską granicę, ale stale poszukuje się rozwiązań, które mogłyby zwiększyć przepływ paczek, powiedział minister transportu Marius Skuodis.
„Trukdžiai yra pulmeniniai, niedawno odwiedziłem Ukrainos-Lenkijos pasenije, widziałem ogromne zmarszczki na własne oczy, jesteśmy w stałym kontakcie z moimi ukraińskimi kolegami i moimi kolegami z Lenkijos” – powiedział dziennikarzowi z Kłajpedy pan Skuodis na Dzień trzeci.
Według niego, po rozwiązaniu problemu ciśnienia krwi na granicy między Ukrainą a Polską, istnieją obawy, że kiedy w Polsce modlą się persikeltų, Lietuvos pasenio – „Lietuvos geležinkeliai” już się do tego przygotowuje.
„Teraz wąskim gardłem jest granica polsko-ukraińska, jeśli po jego rozwiązaniu będzie można stworzyć wąskie gardło na granicy Lietuvos-polskiej, właśnie dlatego, że kolej już tam zainwestowała” – powiedzieli ministrowie.
Laimonas Rimkus, dyrektor zarządzający firmy frachtu morskiego w Kłajpedzie, Laimonas Rimkus, powiedział BNS w zeszłym tygodniu, że kiedy Lietuva geležinkeliams nie dotrzymała złożonych wcześniej obietnic, jej port towarowy znacznie spadł.
Szef firmy manymu, w ostatnich latach Litwa nie mogła dojść do porozumienia w sprawie sprawnego transportu ukraińskich towarów na Litwę przez Lenkiję, więc teraz nie wykorzystuje właściwych okazji do zwiększenia malejącego obciążenia portu.
Pan Skuodis mówi, że na Litwie codziennie szuka się rozwiązań tego problemu.
„Jeśli klient jest z czegoś niezadowolony – z infrastruktury, pojemności, wydajności, naszej działalności, celem biznesu jest znalezienie rozwiązań, które – jestem tego pewien – są wykonywane na co dzień” – powiedzieli ministrowie.
Dzięki deklaracji zwiększony zostanie przepływ krwi do granicy ukraińsko-polskiej stamtąd do Klaipėdos uostā perkėlus grudų patikrė.
„Jeśli chodzi o eksport zboża, który jest dla nas ważny, to gdyby procedury sanitarne były przeprowadzane na granicy polsko-ukraińskiej, gdzie wszystko jest zatłoczone, a tam jest port w Kłajpedzie, to pozwoliłoby nam to na zwiększenie przepustowości to jeden rzecz” – powiedział pan Skuodis.
„Lietuvos geležinkeliai” rozpoczął wysyłkę niewielkich ilości ukraińskiego ładunku przez Lenkiję do portu w Kłajpedos w maju ubiegłego roku. Największym wyzwaniem są tutaj różne linie kolejowe – na Ukrainie nadal obowiązuje trasa rosyjska, na Litwie, aw Polsce trasa europejska, więc kolej musi zostać zmieniona przez granicę.
Szefowa firmy „LTG Cargo”, Eglė Šimė, powiedziała BNS w zeszłym roku, kiedy firma może przewieźć maksymalnie około 3 mln. ton na Ukrainie rocznie – sześć systemów około 1300 ton dziennie.
Antanas Venckus, naczelnik Departamentu Współpracy z Zagranicą i Promocji Eksportu w Ministerstwie Rolnictwa, mówi, że ilość transportu, który faktycznie można przewieźć, jest dziesięciokrotnie mniejsza – ok. 0,3 mln. tony.
„Zły ewangelista zombie. Bacon maven. Fanatyk alkoholu. Myśliciel chcący. Przedsiębiorca.”