Szybciej więcej LPG – ustawa o planach rządowych | Darmowa prasa

Berlin.

Dzięki ustawie o przyspieszonym zatwierdzaniu terminali importowych gazu płynnego rząd federalny chce szybciej uniezależnić się od rosyjskiego gazu ziemnego.

„Jedną z nielicznych możliwości pozyskania przez Niemcy dodatkowych ilości gazu na światowym rynku w krótkim terminie jest zakup skroplonego gazu ziemnego (LNG)” – mówi odpowiedni dokument dotyczący proponowanej ustawy, dostępny w niemieckiej agencji prasowej. Federalne Ministerstwo Gospodarki w zamian z ministerstwami środowiska i sprawiedliwości poparło sformułowanie projektu ustawy o przyspieszeniu projektów LNG w północnych Niemczech i poddało je pod głosowanie resortowe – dowiedziała się w sobotę niemiecka agencja prasowa od środowisk. Ministerstwa Gospodarki.

Tak zwana ustawa akceleracyjna LNG osadzona jest na tle agresji Rosji na Ukrainie, która pogorszyła sytuację na rynkach energetycznych. Zwiększona szybkość zatwierdzania jest zgodna z linią rządu federalnego, który generalnie pisał na fladze szybsze procesy planowania przyszłych projektów centralnych.

Wstrzymanie dostaw gazu do Polski i Bułgarii

Niemcy chcą zmniejszyć zależność od rosyjskiego gazu ziemnego. Zapoczątkowane przez Rosję zamrożenie dostaw gazu do Polski i Bułgarii w miniony wtorek również podsyciło obawy o tak nagły ruch w Niemczech. Gazeta mówi o „wyjątkowej sytuacji”. A to wymaga specjalnych środków.

W szczególności organy udzielające homologacji powinny mieć możliwość tymczasowego zawieszenia niektórych wymogów, takich jak oceny oddziaływania na środowisko, pod określonymi warunkami. Prawo będzie dotyczyło pływających i lądowych terminali importowych LNG, które powinny zostać szybciej zatwierdzone i oddane do eksploatacji. W przypadku obu wariantów wymagana jest specjalna infrastruktura, na przykład muszą być one podłączone do sieci gazociągów, a niektóre obiekty portowe również muszą być do tego przystosowane. W przeciwieństwie do systemów stacjonarnych, pływające platformy do lądowania i magazynowania, zwane pływającymi jednostkami magazynowania i regazyfikacji (FSRU), mogą być instalowane szybciej.

LNG to skroplony gaz ziemny do żeglugi. Po dotarciu na niemieckie wybrzeże musi zostać ponownie zregazyfikowany, aby mógł być następnie transportowany rurociągami.

Kręgi rządowe poinformowały niedawno, że w Berlinie Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu podpisało kontrakty na czarter trzech pływających terminali. Czarterowanie realizowane jest przez firmy prywatne. Trwają również planowanie i przygotowania do negocjacji w sprawie czwartego pływającego terminalu – dodał. Rząd federalny zamierza wydać na to do trzech miliardów euro w ciągu najbliższych dziesięciu lat.

Gdzie należy budować instalacje LNG?

W Niemczech planowana jest budowa kilku instalacji LNG obu wariantów. Dokument wyraźnie wymienia Brunsbüttel w Szlezwiku-Holsztynie i Wilhelmshaven w Dolnej Saksonii jako lokalizacje stacjonarnych i pływających instalacji LNG. Ale są też inne miejsca do rozważenia. – Realizacja poszczególnych lokalizacji zależeć będzie od różnych czynników prawnych, technicznych i ekonomicznych – mówi. Inne lokalizacje, takie jak Rostock w Meklemburgii-Pomorzu Przednim i Stade w Dolnej Saksonii, były przedmiotem dyskusji od dłuższego czasu.

Michael Kruse, rzecznik ds. polityki energetycznej frakcji parlamentarnej FDP, ocenił w sobotę plany jako „długo oczekiwany przełom”. „Wybierając lokalizację pływających terminali, tworzymy ramy prawne, aby w tym roku móc wyładować LNG przez porty w północnych Niemczech” – powiedział Kruse dpa. (dpa)

Howell Nelson

„Typowy komunikator. Irytująco skromny fan Twittera. Miłośnik zombie. Subtelnie czarujący fanatyk sieci. Gracz. Profesjonalny entuzjasta piwa”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *