Koszty opieki zdrowotnej stanowią znaczną część ukrytych kosztów europejskiego systemu żywnościowego, powiedział Euractiv urzędnik agencji ONZ ds. żywności FAO. Organizacja ONZ przedstawiła raport na ten temat.
„Kiedy ludzie myślą o ukrytych kosztach rolnictwa i systemów żywnościowych, bardzo często myślą o kosztach środowiskowych” – powiedziała Andrea Cattaneo, starszy ekonomista w FAO.
Jednak opublikowany w poniedziałek (6 listopada) raport pod kierownictwem Cattaneo pokazuje, że w samej Europie 82 procent ukrytych kosztów w sektorze rolno-spożywczym wynika z niezdrowej diety, która prowadzi do niższej wydajności pracy.
Konsekwencje złej diety obejmują publiczne i prywatne koszty zwalczania chorób niezakaźnych (NCD), takich jak choroby układu krążenia, nowotwory, cukrzyca i przewlekłe choroby układu oddechowego.
„Koszty opieki zdrowotnej są w Europie dość wysokie, ponieważ obliczane są na podstawie straconych dni pracy” – wyjaśnia Andrea. „Kiedy płace są stosunkowo wysokie, wpływ w kategoriach pieniężnych jest większy” – dodał.
Sprawozdanie zostało z zadowoleniem przyjęte przez organizacje społeczeństwa obywatelskiego, takie jak Europejskie Stowarzyszenie Konsumentów (BEUC). Stowarzyszenie zawsze podkreślało, że niezdrowa dieta jest kosztowna dla zdrowia i dobrego samopoczucia.
„Ten raport FAO po raz pierwszy określa ilościowo ogromne koszty [der ungesunden Ernährung] dla naszych gospodarek” – powiedziała Euractiv Camille Perrin, kierownik projektu BEUC.
Wspieranie polityk, które sprawiają, że wybory zdrowej żywności stają się łatwiejsze i bardziej przystępne dla konsumentów, „powinno być oczywiste” – stwierdziła.
Dwie sztandarowe inicjatywy Komisji Europejskiej, strategia „od pola do stołu” i Europejski plan na rzecz walki z rakiem, mają na celu promowanie zdrowego odżywiania.
Jednakże jeden z najważniejszych przepisów pierwotnie planowanych przez Komisję Europejską, a mianowicie reforma ram informacyjnych mająca ułatwić konsumentom wybór zdrowej żywności, był kilkakrotnie odkładany i nie zostanie wdrożony w tej kadencji.
W swoim raporcie FAO uznaje, że marketing, etykietowanie i certyfikacja produktów spożywczych mają „kluczowe” znaczenie dla wpływania na zachowania konsumentów.
Badanie BEUC przeprowadzone w 2020 r. wykazało, że kwestie ochrony środowiska wpływają na ponad połowę konsumentów w UE. Dwie trzecie chciałoby odpowiednio zmienić swoje nawyki żywieniowe, ale brakuje im niezbędnych do tego informacji.
Rosnące ukryte koszty będą miały wpływ na zdrowie
FAO spodziewa się, że w 2023 r. globalne koszty ukryte osiągną poziom 13,2 biliona dolarów. W 2016 r. kwota ta wyniosła prawie 12,2 biliona dolarów, co oznacza wzrost o 1 bilion dolarów w ciągu siedmiu lat.
Według Cattaneo większość wzrostu szkód ilościowych będzie dotyczyć zdrowia.
„Zasadniczo jest [Umwelt- und Gesundheits-] „Aby wyznaczyć cele” – powiedział, dodając, że „jednocześnie należy zadbać o to, aby koszty żywności nie wzrosły, szczególnie w przypadku słabszych społecznie grup ludności”.
Raport FAO zachęca parlamentarzystów do „stosowania zachęt lub czynników zniechęcających cenowo do promowania produkcji zrównoważonej i pożywnej żywności”.
„Jeśli poprawa zdrowia publicznego i dobrostanu obywateli nie jest wystarczającą zachętą dla parlamentarzystów”, stwierdził Perrin z BEUC, „wtedy musimy mieć nadzieję, że przekonają ich argumenty ekonomiczne na rzecz zdrowej diety.
Raport FAO ostrzega także, że obecny problem niezdrowej diety „nie powinien odwracać uwagi od ukrytych kosztów środowiskowych i społecznych”.
Szkody dla środowiska w Europie, w tym emisje gazów cieplarnianych i azotu, zużycie błękitnej wody i degradacja ekosystemów, szacuje się na 500 miliardów dolarów.
Jednak rzeczywiste koszty są z pewnością wyższe, ponieważ w badaniu nie uwzględniono takich czynników, jak narażenie na pestycydy i degradacja gleby – stwierdzono w raporcie.
Z raportu wynika, że Słowacja, Węgry i Polska to kraje UE o najwyższych kosztach ukrytych w stosunku do wartości produkcji rolnej i spożywczej.
[Bearbeitet von Gerardo Fortuna/Zoran Radosavljevic/Kjeld Neubert]
„Typowy komunikator. Irytująco skromny fan Twittera. Miłośnik zombie. Subtelnie czarujący fanatyk sieci. Gracz. Profesjonalny entuzjasta piwa”.