Włochy i Polska wypowiedziały się przeciwko umowie zawartej między Brukselą a Berlinem w weekend, która zwalnia pojazdy napędzane wyłącznie paliwami elektrycznymi z zakazu stosowania silników spalinowych od 2035 roku.
Włochy i Polska wypowiedziały się przeciwko umowie zawartej między Brukselą a Berlinem w weekend, która zwalnia pojazdy napędzane wyłącznie paliwami elektrycznymi z zakazu stosowania silników spalinowych od 2035 roku.
Bułgaria i Rumunia wstrzymały się od głosu w poniedziałkowej dyskusji na szczeblu ambasadorów, powiedział pięciu urzędników z różnych krajów, którzy rozmawiali z Euronews pod warunkiem zachowania anonimowości.
Ale ich zbiorowemu oporowi brakuje głosów potrzebnych do powstrzymania zatwierdzenia legislacyjnego, które ma zostać zakończone we wtorek.
Porozumienie między Komisją Europejską a niemieckim rządem dotyczy projektu rozporządzenia, które będzie wymagać od 2035 r. 100% redukcji emisji CO2 ze sprzedaży nowych samochodów osobowych i dostawczych sprzedawanych w całej Unii Europejskiej.
Ustawa została zaprojektowana przez Komisję Europejską jako „neutralna technologicznie”, ale ponieważ emisje CO2 są mierzone na rurze wydechowej, skutecznie zakaże sprzedaży samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi po upływie terminu.
Na początku tego miesiąca Niemcy, ojczyzna światowej klasy przemysłu samochodowego, rozpoczęły niespodziewaną kampanię opozycji, blokując ostateczną zgodę na ugodę, skrupulatnie wynegocjowaną między państwami członkowskimi a Parlamentem Europejskim.
Niemieckie stanowisko zszokowało urzędników i dyplomatów, którzy uznali je za zdradę wieloletniego regulaminu. Wielu posłów do PE i kilka państw członkowskich, takich jak Francja, Hiszpania i Holandia, stwierdziło, że tekst został zamknięty i nie zostanie ponownie otwarty.
Impas doprowadził do rzadkiej interwencji przewodniczącej Parlamentu Europejskiego Roberty Metsoli, która wezwała do poszanowania „przewidywalności legislacyjnej”.
„Nie możemy cofnąć umów, ponieważ ostatecznie chodzi o zaufanie między współprawodawcami i wiarygodność procesu legislacyjnego” – powiedział Metsola w zeszłym tygodniu.
Aby przełamać impas, Frans Timmermans, wiceprzewodniczący wykonawczy Komisji Europejskiej odpowiedzialny za Europejski Zielony Ład, rozmawiał bezpośrednio z Volkerem Wissingiem, niemieckim federalnym ministrem ds. cyfryzacji i transportu.
Wissing, liberalny, przyjazny biznesowi polityk FDP, osobiście naciskał na dostosowane do indywidualnych potrzeb zwolnienie dla e-paliw, powstającej technologii, która łączy wodór i dwutlenek węgla w celu wytworzenia paliw syntetycznych.
E-paliwa można umieszczać w istniejących samochodach, zapewniając przetrwanie silnika spalinowego po terminie 2035. Chociaż teoretycznie mogłyby one być neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla, krytycy twierdzą, że e-paliwa są nieefektywne w planie energetycznym i mają ograniczoną opłacalność ekonomiczną.
Intensywne negocjacje między Brukselą a Berlinem opłaciły się w weekend, kiedy obie strony osiągnęły kompromis.
Transakcja nie została jeszcze upubliczniona.
„Europa pozostaje technologicznie neutralna. Pojazdy z silnikami spalinowymi mogą być również nowo rejestrowane po 2035 r., jeśli używają wyłącznie paliw neutralnych pod względem emisji CO2” – pochwalił Wissing na Twitterze w sobotę.
Rozporządzenie, wraz ze zwolnieniem dla e-paliw, było omawiane przez ambasadorów w poniedziałek rano z myślą o umieszczeniu ich w porządku obrad wtorkowego spotkania ministrów energii.
Podczas wymiany poglądów Włochy i Polska zgłosiły zastrzeżenia, przy czym ta pierwsza skupiła się na kwestiach proceduralnych, a druga na przejrzystości – poinformowali dyplomaci.
Bułgaria i Rumunia wyraziły stanowiska, które zostały zinterpretowane jako wstrzymanie się od głosu.
Z Niemcami na pokładzie pozostałe niechętne kraje nie były w stanie utworzyć mniejszości blokującej, torując drogę do formalnego głosowania nad porozumieniem – i prawdopodobnie uchwalenia – we wtorek.
Oczekuje się, że po uchwaleniu ustawy Komisja Europejska opublikuje dalsze szczegóły umowy i nakreśli kolejne kroki legislacyjne w celu wdrożenia zwolnienia z paliwa elektronicznego.
„Komunikator. Profesjonalny badacz kawy. Irytująco skromny fanatyk popkultury. Oddany student. Przyjazny ćpun mediów społecznościowych”.