Kuratorem wystawy jest prof. Raminta Jurėnaitė stwierdza, że „[s]motywy rzeczywistości społecznej są interpretowane archastycznie, nacisk na rodzimy gatunek łączy młodego malarza z tradycją malarstwa. Ostatnie początki sięgają XVII wieku. Holender Jan Steen, Adriaen Brouwer, Adrian van Ostade w Tavern Steps, XX wiek. Na zdjęciach ulic, kawiarni i kabaretów XX miasta artystów Republiki Weimarskiej. Paralele sięgają również XX wieku. neoekspresjonistyczne obrazy grupy malarzy w Polsce lat 80., w których wątki historyczne przeplatają się groteskowo z bieżącymi wydarzeniami, donosiły media.
Makarevičius zbliża się do tradycji malarstwa litewskiego przede wszystkim poprzez swoich pedagogów prof. Ričardas Bartkevičius i Linas Liandzbergis. Podobnie jak Bartkevičius kontynuował tradycję neoekspresjonistycznego realizmu, wybierając zagęszczone kolory i zniekształconą linię konturową. Dopiero gdy nauczyciel używa przedmiotów codziennego użytku domowego, Makarevic jedzie do miasta i skupia się na ludziach.
Wpływ Liandzberga nie jest tak bezpośrednio ujawniany, ale jest również śledzony poprzez jasne, nawet surowe zestawienia kolorów i zainteresowanie kompozycją wzorów opartą na kolażu. Nawet dzisiaj Makarevich zdołał już znaleźć autonomiczne fabuły i sposoby ekspresji: <...> codzienne życie dworca wileńskiego i jego dojazdy, miejsce, w którym mieszka i się stał. Z zaciekawieniem obserwuje i komentuje nieustanną akcję na samym dworcu, na placu przed nim i na okolicznych ulicach, bramach, podwórkach, gabinetach wróżbiarskich, pubach, sklepach, wzdłuż magazynów, trolejbusy, przystanki autobusowe, parkingi. Artysta starannie oddaje fasady budynków, znaki, graffiti na ścianach i charakterystyczne detale wnętrz. Makarevich zwraca jeszcze większą uwagę na środowisko niż na ludzi. Bohaterami wątków jego obrazów są nie tyle przypadkowi przechodnie czy pasażerowie, ile jego mieszkańcy i goście są ściśle związani z sąsiedztwem.
<...> W centrum kroniki dzielnicy dworcowej Makarevičius – zwykła aktywność w dyskotekach, klubach sportowych, sklepach, w pobliżu restauracji, w powozach konnych, a także wyjątkowe imprezy – naloty policji, wesela. Szczególnie interesują go postacie z marginalizowanych warstw społecznych. Malarz zdaje się czerpać przyjemność z obserwacji ich stylu życia: na wpół nielegalnego handlu „latającymi dywanami” – straganami, pielęgnacją mięśni i rytuałami oraz akcesoriami świątecznymi. Artysta trafnie oddaje charakterystyczne gesty i postawy tych postaci, a także barwny i niewybredny styl ubioru casualowego i casualowego. »
Andrius Makarevičius (ur. 1982) jest malarzem litewskim mieszkającym i pracującym w Wilnie. Artysta aktywnie działa na scenie sztuk wizualnych, zorganizował już ponad czterdzieści wystaw indywidualnych i uczestniczył w ponad trzydziestu projektach zbiorowych. 2019 wraz z Ingą Mrazauskaite założyli grupę artystyczną SinThesis Gang. Od 2017 członek LDS. Studia artystyczne w 2005 roku ukończył Wileński Uniwersytet Pedagogiczny.
Wystawa jest częścią programu twórczego galerii i Związku Artystów Litewskich. Działalność organizacji finansuje Rada Kultury Litwy.
Wystawa potrwa do 23 kwietnia.
Godziny otwarcia galerii: II-V 12-19, VI 12-16
Surowo zabrania się wykorzystywania informacji opublikowanych przez DELFI na innych stronach internetowych, w mediach lub gdzie indziej, lub rozpowszechniania naszych materiałów w jakiejkolwiek formie bez zgody, a jeśli uzyskano zgodę, DELFI musi być podane jako źródło.
„Typowy komunikator. Irytująco skromny fan Twittera. Miłośnik zombie. Subtelnie czarujący fanatyk sieci. Gracz. Profesjonalny entuzjasta piwa”.