Wystawa Andrius Makarevičius-Makare jest artystycznym studium życia stacji

Kuratorem wystawy jest prof. Raminta Jurėnaitė stwierdza, że ​​„[s]motywy rzeczywistości społecznej są interpretowane archastycznie, nacisk na rodzimy gatunek łączy młodego malarza z tradycją malarstwa. Ostatnie początki sięgają XVII wieku. Holender Jan Steen, Adriaen Brouwer, Adrian van Ostade w Tavern Steps, XX wiek. Na zdjęciach ulic, kawiarni i kabaretów XX miasta artystów Republiki Weimarskiej. Paralele sięgają również XX wieku. neoekspresjonistyczne obrazy grupy malarzy w Polsce lat 80., w których wątki historyczne przeplatają się groteskowo z bieżącymi wydarzeniami, donosiły media.

Makarevičius zbliża się do tradycji malarstwa litewskiego przede wszystkim poprzez swoich pedagogów prof. Ričardas Bartkevičius i Linas Liandzbergis. Podobnie jak Bartkevičius kontynuował tradycję neoekspresjonistycznego realizmu, wybierając zagęszczone kolory i zniekształconą linię konturową. Dopiero gdy nauczyciel używa przedmiotów codziennego użytku domowego, Makarevic jedzie do miasta i skupia się na ludziach.

Wpływ Liandzberga nie jest tak bezpośrednio ujawniany, ale jest również śledzony poprzez jasne, nawet surowe zestawienia kolorów i zainteresowanie kompozycją wzorów opartą na kolażu. Nawet dzisiaj Makarevich zdołał już znaleźć autonomiczne fabuły i sposoby ekspresji: <...> codzienne życie dworca wileńskiego i jego dojazdy, miejsce, w którym mieszka i się stał. Z zaciekawieniem obserwuje i komentuje nieustanną akcję na samym dworcu, na placu przed nim i na okolicznych ulicach, bramach, podwórkach, gabinetach wróżbiarskich, pubach, sklepach, wzdłuż magazynów, trolejbusy, przystanki autobusowe, parkingi. Artysta starannie oddaje fasady budynków, znaki, graffiti na ścianach i charakterystyczne detale wnętrz. Makarevich zwraca jeszcze większą uwagę na środowisko niż na ludzi. Bohaterami wątków jego obrazów są nie tyle przypadkowi przechodnie czy pasażerowie, ile jego mieszkańcy i goście są ściśle związani z sąsiedztwem.



Odwrócę głowę jak Gary Albright 130X100cm, drb., Al.2021m

© Osobisty album ze zdjęciami

<...> W centrum kroniki dzielnicy dworcowej Makarevičius – zwykła aktywność w dyskotekach, klubach sportowych, sklepach, w pobliżu restauracji, w powozach konnych, a także wyjątkowe imprezy – naloty policji, wesela. Szczególnie interesują go postacie z marginalizowanych warstw społecznych. Malarz zdaje się czerpać przyjemność z obserwacji ich stylu życia: na wpół nielegalnego handlu „latającymi dywanami” – straganami, pielęgnacją mięśni i rytuałami oraz akcesoriami świątecznymi. Artysta trafnie oddaje charakterystyczne gesty i postawy tych postaci, a także barwny i niewybredny styl ubioru casualowego i casualowego. »

Andrius Makarevičius (ur. 1982) jest malarzem litewskim mieszkającym i pracującym w Wilnie. Artysta aktywnie działa na scenie sztuk wizualnych, zorganizował już ponad czterdzieści wystaw indywidualnych i uczestniczył w ponad trzydziestu projektach zbiorowych. 2019 wraz z Ingą Mrazauskaite założyli grupę artystyczną SinThesis Gang. Od 2017 członek LDS. Studia artystyczne w 2005 roku ukończył Wileński Uniwersytet Pedagogiczny.

Wystawa jest częścią programu twórczego galerii i Związku Artystów Litewskich. Działalność organizacji finansuje Rada Kultury Litwy.

Wystawa potrwa do 23 kwietnia.

Godziny otwarcia galerii: II-V 12-19, VI 12-16

Surowo zabrania się wykorzystywania informacji opublikowanych przez DELFI na innych stronach internetowych, w mediach lub gdzie indziej, lub rozpowszechniania naszych materiałów w jakiejkolwiek formie bez zgody, a jeśli uzyskano zgodę, DELFI musi być podane jako źródło.

Howell Nelson

„Typowy komunikator. Irytująco skromny fan Twittera. Miłośnik zombie. Subtelnie czarujący fanatyk sieci. Gracz. Profesjonalny entuzjasta piwa”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *