„Dobrze, że zakazał (wjazdu ciężarówek z Białorusi i Rosji do UE – ELTA), bo to zmniejszy zależność gospodarczą i polityczną UE od Rosji i oczyści Niemcy z korupcji i głupoty, i dlatego ”, pisze Ž. Maurycy.
Zdaniem eksperta, od czasu aneksji Krymu w 2014 roku Rosja pchała koła unijnych firm transportu drogowego, stopniowo spychając je z trasy Wschód-Zachód UE-Rosja. Według niego dobrze ilustrują to statystyki dotyczące handlu usługami drogowego transportu towarowego: do 2014 r. Litwa i cała UE miały dodatnie saldo w handlu z Rosją, ale od 2015 r. saldo zaczęło się pogarszać. Teraz, według Ž. Maurico, Litwa i UE jako całość mają ujemny bilans handlowy z Rosją.
„Firmy z UE zostały wyparte z rynku i zastąpione firmami zarejestrowanymi w Rosji, które płacą podatki w Rosji, tym samym pośrednio finansując wojnę reżimu Putina na Ukrainie” – powiedział.
Główny ekonomista Luminor wyjaśnia, że Niemcy płacą za większość usług frachtu drogowego do Rosji. Według niego Niemcy płacą rocznie około 300 mln euro za usługi transportowe do Rosji. na rok.
„Biorąc pod uwagę, że sektor transportu jest drugim po sektorze energetycznym dla reżimu Putina, to zachowanie jeszcze bardziej wzmocniło reżim Putina i jego wpływ w UE” – powiedział ekspert.
„W tym kontekście wyjątki od pakietu mobilności wydają się bardzo dziwne (kto mógłby zaprzeczyć, że mogą być również uszy korupcji?), które pozwalają przewoźnikom z krajów trzecich (takich jak Rosja) omijać część pakietu mobilności, zwiększając w ten sposób ich przewaga konkurencyjna – zwłaszcza w porównaniu z odległymi przewoźnikami „Przewoźnicy z krajów UE, takich jak Litwa czy Polska” – dodał.
ELTA przypomina, że w zeszłym tygodniu Unia Europejska (UE) przyjęła piąty zestaw sankcji wobec Rosji, który obejmuje zakaz importu węgla i zakaz wpływania rosyjskich statków do portów europejskich.
UE rozszerzyła również listę osób objętych sankcjami i nałożyła sankcje na cztery większe rosyjskie banki, w tym VTB, drugi co do wielkości bank w kraju.
Obejmuje również zakaz wjazdu do UE większości rosyjskich ciężarówek i statków, z wyjątkiem produktów rolnych, pomocy humanitarnej i zasobów energetycznych.
Pakiet sankcji nie zawiera zakazu importu ropy i gazu z Rosji.
„Typowy komunikator. Irytująco skromny fan Twittera. Miłośnik zombie. Subtelnie czarujący fanatyk sieci. Gracz. Profesjonalny entuzjasta piwa”.