Załoga S. Loebo i D. Eleny. Zdjęcie autorów
Co najmniej połowa z nich zależy od pracy nawigatora w Dakarze, najtrudniejszym rajdzie świata. Co prawda częsty widz zastanawia się – czym różni się praca pilota w rajdzie klasycznym od rajdu maratońskiego?
Główna różnica polega na tym, że w klasycznym rajdzie załoga pokonuje znaną już trasę, którą pokonała już dwukrotnie i szczegółowo ją oznaczyła. Pracę drugiego pilota kontynuuje, używając swojej transkrypcji, ostrzegając o kącie podejścia do zakrętu, długości linii prostej czy liczbie metrów za trampoliną.
Z kolei w Dakarze nawigator po raz pierwszy zajmuje się znalezieniem trasy na odcinku prędkości i podaje jedynie szacunkowy kierunek, w którym musi podążać pilot, na podstawie mapy drogowej dostarczonej przez organizatorzy 15 minut przed odlotem. . Prawdziwe wyzwanie, prawda? Wydaje się, że nie bez powodu Rajd Dakar, któremu przyznano miano najtrudniejszego rajdu, coraz bardziej fascynuje towarzyszy rajdów klasycznych.
Będziesz musiał opanować nowe umiejętności
Julien Ingrassia, pilot ośmiokrotnego Rajdowego Mistrza Świata (WRC) Sébastiena Ogiera, z pewnością doda uroku Dakarowi 2023. Na początku kwietnia Francuz ogłosił swój pierwszy etap po opuszczeniu WRC w 2021 roku. rok – wraz z Miką Pisano wystartuje w Rajdzie Dakar.
Podczas gdy rola pilota będzie zasadniczo taka sama jak w klasycznych rajdach, w Dakarze bez wątpienia będzie musiał opanować nowe umiejętności. Ale jeśli ktokolwiek potrafi się dostosować, będzie to pan Ingrassia, jeden z najdokładniejszych i najlepszych żeglarzy w historii WRC.
Francuz, który sześć miesięcy temu zakończył karierę na światowej arenie rajdowej, w tym roku nie wziął jeszcze udziału w żadnym wyścigu samochodowym. Ale chętnie angażuje się w nowe wyzwanie – podobnie jak inni żeglarze WRC, którzy zdecydowali się sprawdzić się w rajdzie maratońskim.
WRC już przeniosło się do Dakaru
Jednym z nich jest Michal Orras, pilot Yazeed Al-Rahji (Toyota). : „Warunki są teraz równe dla wszystkich w Dakarze”, a ponieważ niedawno wziął udział w najtrudniejszym rajdzie na świecie, jego szanse na wygraną rosną.
Jeden z najbardziej doświadczonych nawigatorów Rajdu Dakar, Timo Gottschalk, również rozpoczął swoją karierę w WRC. Niemiec w Dakarze brał wcześniej udział w rajdzie dla osłów Nassera Al-Attiyah i Carlosa Sainza, a obecnie zasiada u boku jednego z najbardziej utalentowanych i najszybszych polskich kolarzy, Jakuba Przygońskiego.
Nie zapominajmy o dziewięciokrotnym rajdowym mistrzu świata Danielu Elenie, byłym pilocie Sébastiena Loeba. Po bardzo nieudanym starcie w 2021 roku. W Dakarze, z Bahrain Raid Xtreme BRX1 obsługiwanym przez Prodrive, załoga rozstała się po 23 latach. Pilot z Monako nie pokonał gór w rajdzie maratońskim, ale z pewnością może napisać w swoim CV.
„Typowy komunikator. Irytująco skromny fan Twittera. Miłośnik zombie. Subtelnie czarujący fanatyk sieci. Gracz. Profesjonalny entuzjasta piwa”.