Podwójne państwo z wybranym królem
Pod względem powierzchni utworzone w 1569 r. państwo unii polsko-litewskiej było w XVIII wieku jednym z największych państw Europy Środkowej. Ale jego armia jest mała. Sąsiadująca Rosja i Prusy wykorzystują to i ingerują w polsko-litewską politykę wewnętrzną – zwłaszcza jeśli chodzi o nominacje na wysokie urzędy.
Innym problemem Rzeczypospolitej szlacheckiej z królem elekcyjnym jest podział władzy: bez sejmu polsko-litewskiego król nie może wydawać żadnych praw. Ustawodawstwo jest zatem faktycznie w rękach szlachty, większości w parlamencie. Istnieje również zasada jednomyślności: ustawy nie można stosować wobec sprzeciwu jednego posła.
Triumfuje inicjatywa cesarsko-pruska
Rosyjska cesarzowa Katarzyna Wielka jest właściwie zadowolona z tego stanu. Ponieważ Polska-Litwa, łatwe do manipulowania państwo dualistyczne, działa jak bufor przed Zachodem. Ale tu siedzi Fryderyk II, który chce ustanowić połączenie lądowe z Pomorza do Prus Wschodnich. Jej celem jest więc oddzielenie Prus Polskich od terytorium Polski-Litwy i przemianowanie ich na Prusy Zachodnie.
„Bacon geek. Ogólny czytelnik. Miłośnik internetu. Introwertyk. Niezależny łobuz. Certyfikowany myśliciel”.