Nowością w ofercie Solarisa jest 18-metrowy przegubowy autobus Urbino hydrogen. Według polskiego producenta jest to odpowiedź na stale rosnące zapotrzebowanie rynku na autobusy H2.
Premiera Urbino 18 hydrogen odbyła się online 14 września, po trzeciej edycji międzynarodowej konferencji #SolarisTalks na temat elektromobilności.
Detale
Według Solarisa, rdzeń Urbino 18 hydrogen to najnowocześniejsze dostępne na rynku wodorowe ogniwo paliwowe, które pełni rolę swoistej minielektrowni wodorowej na pokładzie pojazdu. W ogniwie paliwowym wodór jest przekształcany w energię elektryczną, która jest następnie przekazywana do silnika.
Pierwszy pojazd nie posiadał komory silnika, ponieważ został wyposażony w modułowy napęd. Uzyskana w ten sposób przestrzeń pozwoliła na zwiększenie pojemności pasażerskiej – w zależności od konfiguracji autobus może pomieścić nawet 140 pasażerów. Eliminacja stworzyła też więcej miejsca na dachu pojazdu, gdzie zamontowano lekkie kompozytowe zbiorniki na wodór o łącznej pojemności 51,2 kg.
Zastosowanie napędu modułowego ułatwia również prace konserwacyjne, ponieważ główne elementy układu napędowego są teraz dostępne z ziemi.
Zainstalowane w pojeździe baterie Solaris o pojemności ok. 60 kWh mają funkcję rezerwową i są wykorzystywane m.in. B. w akceleracji lub odzysku energii. Napełnienie pojazdu zajmuje około 20 minut.
W przypadku Urbino 18 hydrogen Solaris podaje, że zasięg w różnych warunkach pogodowych przy jednym napełnieniu zbiornika wynosi około 350 km. Autobus przegubowy H2 może być homologowany jako pojazd klasy II i dlatego może być również używany na trasach lądowych.
Dostawy od II kwartału 2023 r.
Jak wynika z komunikatu prasowego firmy Solaris, pierwsze dostawy przegubowego autobusu wodorowego, który można dostosować do indywidualnych potrzeb klientów, powinny być możliwe już w drugim kwartale 2023 roku.
Urbino 18 Hydrogen jest oferowany w czterech konfiguracjach bramek: 2-2-2-0, 1-2-2-0, 1-2-2-2 i 2-2-2-2. Standardowo w nowym modelu zamontowana jest klimatyzacja w przedziale pasażerskim z pompą ciepła, która wykorzystuje ciepło z zewnątrz do uzyskania odpowiedniej temperatury wewnątrz pojazdu. Klimatyzacja kabiny maszynisty jest zasilana przez system kabinowy.
Bezpieczeństwo
Automatyczne systemy wspomagania kierowcy, takie jak MirrorEye i MobilEye Shield+, są opcjonalnie dostępne na pokładzie, aby wspierać kierowcę i zapewniać bezpieczeństwo pasażerom — tutaj klient ma wybór.
Solo Solaris Urbino 12 hydrogen zadebiutował w 2019 roku. Od tego czasu prawie 100 sztuk 12-metrowego autobusu wodorowego trafiło do klientów we Włoszech, Niemczech, Holandii, Szwecji i Polsce. Inne dostawy do klientów m.in. w Hiszpanii, Francji, Czechach i na Słowacji są już zaplanowane na najbliższą przyszłość, według Solarisa.
Dane techniczne nowego Urbino 18 hydrogen można pobrać w załączniku.
„Komunikator. Profesjonalny badacz kawy. Irytująco skromny fanatyk popkultury. Oddany student. Przyjazny ćpun mediów społecznościowych”.