Blisko 600 kanałów medialnych w USA, Wielkiej Brytanii, krajach skandynawskich, Niemczech, Francji, Polsce, Brazylii, Chile, Hongkongu i innych ogłosiło inicjatywę światu urodzonemu w Wilnie. Popularny europejski portal informacyjny Euronews napisał: „Jeśli płacisz po rosyjsku, może to być Twoja najważniejsza rozmowa”.
Inicjatywę szczegółowo przedstawił także brytyjski kanał informacyjny Guardian. O #CallRussia napisała jedna z największych włoskich gazet La Stampa, niemiecki RTL, francuskie radio RFI. Inicjatywa spotkała się z dużym zainteresowaniem w prasie szwedzkiej i duńskiej, z ponad 30 publikacjami. Przygotowywane są reportaże dla telewizji CNN i BBC.
Jeden z inicjatorów kampanii, specjalista od reklamy Paul Senūta, udzielił w tym tygodniu ponad 50 wywiadów, w tym jeden w amerykańskich wiadomościach Foxa, w którym rozmawiał z nim prezenter Trace Gallagher.
Sam Paul Senūta dzwonił do Rosji co najmniej 100 razy. „Pierwsze telefony były bardzo trudne, zwłaszcza gdy usłyszałem agresję po drugiej stronie linii i nie próbowałem słuchać tego, co mówię. Ale nie wszystkie rozmowy są takie – wielu respondentów stwierdziło, że wie, rozumie, co się dzieje, przetrwa, ale jest bezsilne, by podjąć zdecydowane działania. „Po każdym telefonie coraz bardziej wierzę, że obywatele Rosji potrzebują takich rozmów i to tylko kwestia czasu, zanim większość Rosjan zrozumie i zrozumie, dokąd prowadzi ich Putin” – mówi Senūta.
Statystyki połączeń pokazują, że większość rozmówców to rosyjskojęzyczni z Litwy i Polski, a aktywność połączeń wzrasta najbardziej w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Mołdawii, Łotwie i we Włoszech.
Ponad 20 000 rozmówców na stronie #CallRussia podzieliło się swoimi opiniami na temat postępu rozmowy. Prawie 25 proc. udana nazwa dzwoniącego.
„Inicjatywa #CallRussia po raz kolejny pokazała, że pomimo wyzwań, siła mieszkańców naszego kraju tkwi w ich zdolności do mobilizacji i mobilizacji do osiągnięcia szczytnego celu. Chciałbym podziękować organizacjom zawodowym, które nas wspierały i sponsorzy indywidualni, którzy przeznaczyli ponad 100 000 euro na portal społecznościowy kampanii. Ogromne podziękowania dla wszystkich litewskich mediów za aktywne udostępnianie naszego przesłania”, mówi P. Senūta.
Inicjatywa narodziła się w Wilnie, skupiając specjalistów od komunikacji i technologii, a w ciągu kilku dni stała się globalna. Autorzy projektu CallRussia.org wykorzystali bazę danych milionów rosyjskich numerów telefonów i stworzyli platformę internetową, która automatycznie generuje numery telefonów. Strona inicjatywy zawiera również wskazówki dla wszystkich wolontariuszy dotyczące ewentualnych niekonfrontacyjnych rozmów z obywatelami Rosji.
Firmę zainicjowały „Strong Together”, „Grupa 15min”, „Not Perfect”, „Inspired UM”, „Go Vilnius”. Inicjatywa przyciągnęła w ciągu tygodnia kilkanaście innych firm z całego świata, które dołączyły oferując zasoby ludzkie, szybsze rozwiązania do realizacji kampanii.
Surowo zabrania się wykorzystywania informacji opublikowanych przez DELFI na innych stronach internetowych, w mediach lub gdzie indziej, lub rozpowszechniania naszych materiałów w jakiejkolwiek formie bez zgody, a jeśli uzyskano zgodę, DELFI musi być podane jako źródło.
„Typowy komunikator. Irytująco skromny fan Twittera. Miłośnik zombie. Subtelnie czarujący fanatyk sieci. Gracz. Profesjonalny entuzjasta piwa”.