Ćwiczenia Luftwaffe „Air Defender”: konsekwencje dla ruchu lotniczego?

Od 12 do 23 czerwca siły powietrzne państw NATO będą ćwiczyć na niespotykaną dotąd skalę. Ćwiczenia, nazwane „Air Defender 23”, byłyby największymi ćwiczeniami operacji powietrznych w historii NATO. Co to oznacza dla lotnictwa cywilnego? Najważniejsze pytania i odpowiedzi.

Czym jest Air Defender 23?

Według Bundeswehry do 10 000 uczestników z 25 krajów z ponad 230 samolotami będzie szkolić się do operacji lotniczych w europejskiej przestrzeni powietrznej od 12 do 23 czerwca. „Air Defender 23” jest pod dowództwem niemieckich sił powietrznych. Planowanie trwa od 2018 roku. Celem jest optymalizacja i rozszerzenie współpracy oraz pokazanie siły sojuszu.

Scenariusz wzorowany jest na scenariuszu pomocy z Artykułu 5. Artykuł 5 stanowi, że państwa NATO traktują zbrojną napaść na jednego lub więcej partnerów jako napaść na wszystkich. Stąd obowiązek pomocy. Artykuł 5 został uruchomiony tylko raz – po atakach terrorystycznych z 11 września 2001 r. w Stanach Zjednoczonych.

„Niemcy chcą wziąć na siebie odpowiedzialność” – powiedział generalny inspektor sił powietrznych Ingo Gerhartz. Ćwiczenie ma charakter wyłącznie obronny. Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę i na tle groźnych rosyjskich gestów sojusznicy z NATO po raz kolejny postawili wspólną obronę w centrum swoich przygotowań.

Belgia, Bułgaria, Dania, Niemcy, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Włochy, Japonia, Chorwacja, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Norwegia, Polska, Rumunia, Szwecja, Słowenia, Hiszpania, Czechy, Turcja, Węgry wezmą udział w ćwiczeń, Stany Zjednoczone i Wielka Brytania.

Gdzie odbywają się ćwiczenia Air Defender?

Działalność rozpoczyna się głównie w zakładach Jagel/Hohn w Szlezwiku-Holsztynie, Wunstorf w Dolnej Saksonii, Lechfeld w Bawarii, Spangdahlem w Nadrenii-Palatynacie, Volkel w Holandii i Čáslav w Czechach. Trzy główne węzły to Szlezwik/Hohn, Wunstorf w Dolnej Saksonii i Lechfeld w Bawarii.

Ćwiczenia prowadzone są w trzech korytarzach powietrznych nad Niemcami. Zgodnie z obecnymi planami Sił Powietrznych, East Drill Hall będzie tymczasowo zarezerwowana do użytku wojskowego między 10:00 a 14:00, South Drill Hall między 13:00 a 17:00, a North Drill Hall między 16:00 a 20:00. Nie ma weekendowych lotów szkoleniowych.

Wysokości lotu w salach treningowych wynoszą od 2500 do 15 000 metrów i więcej. Większość z około 200 codziennych lotów będzie odbywała się nad Morzem Północnym i Bałtyckim, powiedział Gerhartz. „Nie mamy tam praktycznie żadnego zanieczyszczenia hałasem”.

Pierce Caldwell

„Guru kulinarny. Typowy ewangelista alkoholu. Ekspert muzyki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *