Eksperci ds. rolnictwa dyskutowali o modelach biznesowych dla przemysłu rolno-spożywczego.
Abonenci agrarzeitung Digital mogą otrzymywać ten artykuł automatycznie.
Cyfryzacja, zmiany klimatyczne i zmieniające się nawyki żywieniowe to wyzwania dla przetwórców produktów pochodzenia zwierzęcego. Na 16. spotkaniu sieci kobiet Kobiety w Agrobiznesie (WiA) Peter Wesjohann, szef grupy PHW, był przekonany, że chodzi o równowagę płci. Dlatego PHW opiera się również na alternatywnych białkach.
Peter Wesjohann, dyrektor generalny PHW Group, omówił przeszłość i przyszłość firmy, która jest w rodzinie od trzech pokoleń i istnieje na rynku od ponad 90 lat. W sektorze drobiu PHW jest numerem 1 w Niemczech dzięki swojej zintegrowanej koncepcji. Grupa posiada własne stada rodzicielskie i wylęgarnie, a także własne ubojnie i zakłady przetwórcze. Pisklęta są hodowane przez około 1000 hodowców partnerskich, którzy są zaopatrywani we własną paszę przez Mega Tiernahrung, spółkę zależną w 100% od Grupy PHW. Grupa generuje obrót w wysokości około 3,3 miliarda euro, zatrudniając około 11 000 pracowników, wyjaśnił Wesjohann.
„Chcemy generować wzrost poprzez różnorodność”.
Kilka filarów
Koncentruje się na rynku niemieckim, ale Wesjohann myśli również o rynku europejskim. PHW posiada również zakłady w Holandii, Polsce i Bułgarii. Dzięki towarom produkowanym wyłącznie w Niemczech nie jesteśmy już konkurencyjni na niektórych rynkach UE. Podczas gdy produkcja indyków spada, podobnie jak w przypadku świń, Wesjohann spodziewa się dalszego wzrostu na rynku kurczaków, jeśli ramy polityczne będą odpowiednie. W Niemczech może sobie wyobrazić ekspansję hodowli poziomu 3 i ewentualnie hodowli poziomu 4 w produkcji i przetwórstwie swojej firmy, ale tylko wtedy, gdy „cena i popyt będą odpowiednie”.
Jej motto: „Rozwój poprzez różnorodność”. Poza sektorem drobiarskim, PHW działa również w obszarze zdrowia, w którym zlokalizowana jest działalność w zakresie witamin, oraz w obszarze białek alternatywnych. W sezonie 2022/23 wygenerowano tam około 51 milionów euro obrotu. W ocenie Zarządu PHW ten obszar biznesowy nie stanowi konkurencji dla białka zwierzęcego, a raczej sensowny dodatek i segment będzie się rozwijał. Dlatego PHW sukcesywnie buduje know-how w tym segmencie, także we współpracy i joint venture z innymi firmami, takimi jak izraelska firma SuperMeat. „Chcemy nadal oferować zarówno białka zwierzęce, jak i roślinne” – mówi Wesjohann, formułując strategię firmy. Myśli przede wszystkim o fleksitarianach, którzy według sondażu Forsa stanowią prawie połowę populacji Niemiec.
Hella Otten, założycielka kobiecej sieci, w ramach podziękowania wręcza Peterowi Wesjohannowi torebkę WiA.
Powstaje Rada ds. Zrównoważonego Rozwoju
Ponadto, z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju, dla firmy rodzinnej ważny jest łańcuch wartości, który jest równie wydajny, co zrównoważony. Gospodarka o obiegu zamkniętym, która mądrze wykorzystuje również produkty uboczne – na przykład poprzez energetyzującą gnojowicę – w której pozostałości roślinne są podawane do paszy dla zwierząt lub przetwarzane na wysokobiałkowe nośniki dla akwakultury, od dawna jest rzeczywistością w PHW. Od 2009 roku w firmie działa również centralna rada ds. zrównoważonego rozwoju, w skład której wchodzą również członkowie zarządu. Od 2010 roku grupa firm jest również partnerem i sponsorem Centrum Zrównoważonego Zarządzania Korporacyjnego (ZNU) na Uniwersytecie w Witten/Herdecke, a wszystkie zakłady produkcyjne drobiu, indyka i kiełbasy w Niemczech posiadają certyfikaty ZNU Standard zrównoważonego rozwoju. Ale to nie wszystko: do 2040 roku Grupa PHW chce osiągnąć neutralność klimatyczną we wszystkich niemieckich zakładach produkcyjnych i tym samym być pionierem w branży w zakresie ochrony klimatu.
Opracowanie zrównoważonego modelu biznesowego jest kwestią przetrwania każdej firmy w ciągle zmieniającym się świecie. Stykają się z tym również studenci Uniwersytetu Ruhry w Bochum. prof. dr Stefanie Bröring przedstawiła sieci WiA utworzone przez siebie Business Model Design Lab. Tam start-upy spotykają się ze studentami, aby wspólnie rozwijać modele biznesowe i pomysły biznesowe jutra. To także budowanie wśród studentów świadomości innowacyjności i powiązań między technologią, nauką i biznesem. Podstawa dla rozwoju pomysłów biznesowych jutra.
Usługa newslettera Agrarzeitung
Dzięki naszym bezpłatnym biuletynom możemy dostarczać Ci najważniejsze wiadomości branżowe na żądanie
„Komunikator. Profesjonalny badacz kawy. Irytująco skromny fanatyk popkultury. Oddany student. Przyjazny ćpun mediów społecznościowych”.